• Chriss­e och Jonas
    Äldre 5 Aug 23:29
    7668 visningar
    57 svar
    57
    7668

    OT, Katt hjälp

    OT jag vet men är så van att få superbra tips här så jag hoppas det är ok att sticker imellan med en annan sorts fråga.
    Vår underbara katt som inte är ett år än har blivit förstoppad. Han är långhårig så vi tror det är en hårboll som stoppar upp. Har gett honom flytande glycerin från apoteket i två dagar nu.. han har gått jättelite båda dagarna och han springer dit hela tiden utan att nåt händer. Är det någon här som vet vad mer man kan göra och hur länge man vågar gå innan man går till vetrinären. Hade hoppats på att lösa det själv eftersom det är så himla dyrt att gå dit men måste vi så måste vi. Tacksam för hjälp och tips.

  • Svar på tråden OT, Katt hjälp
  • 090208
    Äldre 6 Aug 00:06
    #1

    Ingen aning... Men googla väl!

    Är medveten om att veterinärer är svin-dyra, men ni kanske bör försäkra katten? När jag var liten hade vi 2 katter som sprang ute hela tiden, fick inga vaccineringar etc men klarade sig utan vet-besök. Men! Man vet aldrig. När jag skaffar egna försäkrar jag nog dom. Kan ju vara värt att kolla upp iaf.

    Lycka till med missen, borde finnas info på nätet.

  • Chriss­e och Jonas
    Äldre 6 Aug 00:18
    #2

    ja.. jag har kollat massor på nätet men där står mest om glycerinet och messmör (som vi ska prova imorgon) och så upsök vetrinär.. men ingenstans om hur länge man ska prova själv innan man ska söka upp vetrinär. Försäkring satt jag precis och googlade faktiskt. Det måste vi ta.

  • 080513 2
    Äldre 6 Aug 07:36
    #3

    Är du säker att det är en förstoppning och inte en urinvägsinfektion?

    Det är lätt för hankatter att få urinvägsinfektioner och då är de på toa stup i kvart utan att det händer något. Ser ut också att de anstänger sig väldigt mycket.

  • Mörk Ängel
    Äldre 6 Aug 09:29
    #4

    Ring en veterinär och fråga om ni ska åka in eller om man kan göra något hemma.

  • shakyn­ose
    Äldre 6 Aug 09:42
    #5

    Dyrt? Jag betalar aldrig mer än 300kr för en undersökning och det tycker jag att det är väl värt. När katternas magar krånglar kan det vara dumt att vänta... Äter och dricker han normalt? Man ska aldrig vänta mer än ett dygn om kattens slutar att äta eller dricka. Hoppas att han kryar på sig!

  • snaily
    Äldre 6 Aug 09:54
    #6

    Är katten helt förstoppad, dvs det kommer ingenting alls när han försöker bajsa trots glycerinbehandlingen? Kontakta veterinär i så fall! Ju längre man väntar, desto värre förstopping och dyrare veterinärnota. (Om det är en ordentlig förstoppning kommer det dock säkert bli mycket dyrare än 300 kr.)

  • Chriss­e och Jonas
    Äldre 6 Aug 11:07
    #7

    Inget hände under natten så nu ska jag försöka få en vetrinär tid idag. (300 kr var verkligen billigt, det billigaste jag betalt var närmre 1000 lappen och när vi fick åka in jour ska vi inte snacka om) Han har hela tiden ätit och druckit som vanligt, det är därför jag avvaktat. Kissa har han också gjort.
    Men nu vågar vi inte vänta längre.. stackars kisse.

  • Snäcka­n4
    Äldre 6 Aug 11:16
    #8

    Hej Chrisse, det låter som en bra idé att åka in idag. Man skulle aldrig förlåta sig själv om något hände...
    Hoppas allt ordnar sig! Kram

  • shakyn­ose
    Äldre 6 Aug 12:14
    #9

    Oj då, hoppas att allt går bra!

  • soon 2 b mrs T
    Äldre 6 Aug 13:02
    #10

    Jag hade personligen åkt in med missen med ens. Vad jag vet så är det ganska viktigt att komma till vet så snart som möjligt om det inte kommer ut något ur dom små..

    Hoppas allt ordnar sig! och missen snart mår bra igen!

Svar på tråden OT, Katt hjälp