• Telis
    Äldre 27 Jul 17:20
    1086867 visningar
    8486 svar
    8486
    1086867

    Livets viktiga och oviktiga frågor

    Vi fortsätter på vår åttiofjärde (eller nåt sånt) tråd - under tre års tid har vi hunnit prata om det mesta. Det vi alla (möjligen med ett undantag ) har gemensamt är vår längtan efter barn. Vissa har hunnit skaffa sig flera stycken under åren, andra väntar fortfarande. I stort sett alla sätt att få barn på (utom att stjäla ett på Ikea) är snart representerade här i tråden.

    Men även om barnpratet är den röda tråden så är det ofta minst lika roligt att diskutera eventuella husköp, middagsplaner, vintips, snuskiga ord och Boris Becker och hans färg på ... eh, den lilla kalufsen.

    Så, nu fortsätter vi babblet. Ska vi inte försöka se till att den här tråden spränger 10.000-strecket i antal inlägg? Den förra tråden var såååå nära och vi har lyckats förr.

    Den förra tråden finns här: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3389838.html

  • Svar på tråden Livets viktiga och oviktiga frågor
  • Oupsie
    Äldre 26 Oct 22:53

    Tinga, vilket jobb ni har. Förstår att det måste vara frustrerande. Men det låter ju lovande att de har fått smak för ostbågar. Kul att båda två börjat gå också och att de börjar prata, vov vov och bäähbääh, vad gulligt . Kram.

    BS, jag gillar dagens namn och det har ju dessutom en väldigt fin betydelse tycker jag.

    Koko, vad skönt att han har sovit ordentligt i natt. Allt blir så mycket lättare om man inte är helt slut av sömnbrist. Stearin , men det är väl vattentätt så det skadar nog inte .

    Snaily, Lundhags alltså. Får väl gå en runda på stan och se vad jag hittar. Usch, tycker inte att sådana saker är kul att köpa men man vill ju gärna vara torr om fötterna .

    AM, ett bibliotek skulle jag också vilja ha. Med en öppen spis, där man kan sitta i sin tweedkavaj och dricka whisky med jakthunden sovandes på golvet . Fast den bilden passar nog bättre in i en herrgård på landet än i en Östermalmsvåning. Hoppas att Livia kan hjälpa dig i vagnfrågan .

    Sweetstreet, känner igen mig i din beskrivning om hur roliga saker plötsligt blir till ?måsten?. Hoppas att det lugnar ner sig lite snart för dig. Ta hand om dig! Kram.

    Ea, kan ni inte ta en restresa eller nått nu i vinter istället? Det hade jag gjort . Eller är det en massa förberedelser som måste göras innan ivf som gör att ni måste vara hemma? Kan inte så mycket om det där.

    Är så sugen på att åka iväg någonstans över jul. Vill inte ta någon diskussion om var vi ska fira jul... någon som har en sandlåda där jag kan sticka ner huvudet?

    När jag har fått upp mina gardiner så kan jag skicka in en bild till Telis, men det blir först nästa vecka. Om jag inte fuskar med prioriteringarna .

    Har jag glömt något nu? Antagligen, men kram till alla som vill ha.

  • Hattis
    Äldre 26 Oct 23:03

    Tjosan vilken aktivitet det har varit idag, har visst missat en del.

    Tinga - låter enooormt tungt. Sällar mig till de som tror på att dagis osv kommer leda till stora och snabbare framsteg.

    Nenne - är mycket nyfiken på din blogg!!!

    AM - Tittar på den svartblanka och kalla gatan som är full med slemmiga löv och tänker att det varför ska man åka till Thailand *tittar i taget och visslar*

    Izzie - hej hej! Jag är smygis som kommit ut ur garderoben nyligen, kan det vara en vecka tillbaka kanske. Har presenterat mig med skostorlek och chokladsmak en bit ned i tråden. Sitter och knattrar tangenter så att maken inte kan sova ngnstans i stockholmsområdet och gnölar här mest över mitt MA i augusti som inte vill ge med sig riktigt.

    Oupsie - jag snickrar ihop sandlådor varje jul till maken som man kan gömma sig i och är lite envis när det gäller julfirande. Men jag kräver ju aldrig av honom att han ska fira på samma ställe som jag. Hos oss är julfirandena ofta utspritt över landet och med skilda föräldrar så blir det jättesvårt att få till något som alla tycker är rättvist.

  • Hattis
    Äldre 26 Oct 23:08

    Hm, börjar bli dags att ta mig i kragen och krypa till kojs. Godnatt till denna tråden!

  • sweets­treet
    Äldre 27 Oct 04:39

    Snaily TACK!!!!!

    Izzie,
    ja kanske är det så. Fast ibland känns det som om det är just "egentid" jag saknar och det får man kanske inte mer fat man är hemma? Eller får man det?
    Till viss del beror säkert min frustration på att dottern sover så LITE väldigt korta stunder så man kan itne göra saker när hon sover middag heller oftast. Vissa barn sover ju mellan 1-2 timmar på dagen men hm. vår lilla tjej tycker att 20-40 minuter är ungefär lagom. Fast på dagsi kan hon sova 2 timmar i sträck när de har vila. Konstigt...


    Telis,
    jo det är säkert lite där skon klämmer också. har nog inte haft riktig semester sedan jag flyttade hit. I längd jo ett par stycken på 2 veckor, men då ska man till Sverige och där flänger man runt som en skottspole och har ändå konstant dåligt samvete....
    Jaja, det löser sig väl.
    Men lite sliten av det är man nog, Och arbetstempot är så jädrans högt och ändå hinner jag inget känns det som....

    Oupsie,
    tack!!!

    Nu har jag läst Frejis inlägg också!


    Stor kram igen till er alla.
    Jag ska nog inte klaga för jag har ju egentligen det jättebra. Men ibland så är det som om energin liksom försvinner och man blir lite trött.
    Nu ska jag sova.
    Puss o Godnatt!

  • Telis
    Äldre 27 Oct 08:43

    Sweet, ja jag tänkte närmast på en semester som är flera veckor lång där man ligger i hängmattan och läser böcker till rumpan somnat och ögonen håller på att trilla ur. Jag vet att ni inte har så mycket semester där borta, och du har ännu mindre genom att du bytt jobb, och jag förstår ju också att ni vill åka hem och hälsa på så många som möjligt när ni väl är lediga. Men jag hoppas verkligen att du kan få en lång, och vilsam, semester snart (utan dåligt samvete!)!

  • muggle­s
    Äldre 27 Oct 08:47

    Är jag först idag?!

    Sweet: jag tror det är en till här i tråden som känner igen sig i din beskrivning (och då men jag inte mig själv). Ni är tydligen rätt lika i övrigt också...

    Hattis: otroligt att våra MA låg så lika - mitt upptäcktes 16/8.

    Tinga: roligt att pojkarna ändå utvecklas normalt och har börjat gå och prata - nu börjar den roligare perioden när man får mkt tillbaka!

    Ore: våga - vinn! (trådstarta)

  • muggle­s
    Äldre 27 Oct 08:48

    Asch du hann före Telis

  • gosnos­en
    Äldre 27 Oct 08:53

    Hej alla! Snabb ego-uppdatering innan det är dags för möte.

    Igår fick vi ett 8-celligt toppembryo återfört så nu väntar en låång tid med ångest innan vi vet om detta funkade. Tyvärr verkar det som att det också blir det enda embryot. Vi fick tilldelat oss 5 ägg (delad skörd) varav 4 var mogna och två blev befruktade och delade. Det andra delade ska de odla vidare på tills imorgon och se om det blir frysbart. Dock lät inte läkaren särskilt hoppfull. Så det känns inte särskilt positivt. Vi hade åtminstone hoppats på något till frysen så att vi hade någon marginal, men icke. Jaja, vi får väl helt enkelt se hur det går.

    Måste bara säga, med tanke på mina tidigare tankar kring ÄD, så känns det inte alls som att vi nu har fått ägg från någon annan. Och det känns jättebra att jag känner så! Det är samma "vanliga" ångest som vid tidigare IVF:er.

    Återkommer senare under dagen!

    Kram till er alla!

  • Telis
    Äldre 27 Oct 09:01

    gosnosen, GRATTIS till toppembryot!!! Visst är det trist att inte få något till frysen men förhoppningsvis så funkar det här försöket! Åh, vad spännande, hoppas att tiden går riktigt fort nu. Och kul att det känns helt okej med ÄD nu!

  • Lapine­tte
    Äldre 27 Oct 09:09

    Åhhh vad spännande gosnosen! Håller tummarna, hårt, hårt!!!

    Sweet - har inte läst mer än sista sidan men förstått att du är utarbetad och sliten. Kram till dig!

    Telis - förstår din ånger men jag tror det kommer att bli jättebra!

    Förresten ... semester då man ligger i hängmattan flera veckor ... oj, det måste ha varit typ när jag var 12 år. Den längsta semestern jag och maken har tagit är den till Kalifornien då vi hade ledigt i 2 veckor och 2 dagar. Fast vi lyckas riktigt bra med att slappa på helgerna istället.

  • Lapine­tte
    Äldre 27 Oct 09:13

    Ego - igår började vår adoptionskurs. Vi var fem par och i princip gick kvällen åt att bekanta oss med varandra och få lära oss lagar och historik gällande adoption. Vi i gruppen var i åldern 30-42 år och de flesta hade precis ställt sig i kö. Vi var de enda som stått så länge och verkade mer bestämda och klara med att vi vill adoptera. 50 % av all tid kommer vi att ägna åt diskussioner, så vi satt i olika grupper och diskuterade igår. Trevligt och intressant! Maken klarade sig dessutom ypperligt med sin svenska (riktigt stolt )!

  • Telis
    Äldre 27 Oct 09:29

    Suveränt med att maken klarade sig med svenska, Lappis. Vad duktig han är! Då har socialtanterna verkligen inget att klaga på sen.

    Det måste ju inte vara en lång semester i en hängmatta, jag menade mer bildligt att en semester ska vara avkopplande, oavsett om man är på ett yogaläger i Himalaya eller om man klättrar i berg eller renoverar hemma. Sen är det förstås olika från person till person men jag själv skulle inte tycka att det var en avkopplande semester att resa runt till halva släkten och bekantskapskretsen även om man älskar alla och har jättetrevligt. Men det kan ju förstås finnas dom som tycker det.

  • Lapine­tte
    Äldre 27 Oct 09:31

    Telis - nej hälsa på släkt är absolut ingen semester. Vet att vissa blir lite avis när vi säger att vi ska till Frankrike och släkten men för mig räknas dessa resor inte in som semester.

  • Liten med Mindre
    Äldre 27 Oct 09:57

    Gosnosen - ruva lugnt!!! (kopplar på tumhållningen)

    Lappis - kul att kursen och svenskan gick bra!

    Sweet - Jag förstår att ditt ekorrhjul tycks snurra för fort. Höga krav på jobbet, korta ledigheter, frånvaro av "socialt skyddsnät" när släkten är långt bort (för det är ju sällan vänner kan vara hemma med ens sjuka barn eller avlasta på samma sätt), och brist på tid för reflektion. Lägg till det att ni bor på väldigt liten yta och har en aktiv ett och etthalvtåring.

    Ibland måste man inte vara stark, utan får ge efter ett tag o vara liten och ömklig för att sen orka igen.

    KRAM!

  • fru AM
    Äldre 27 Oct 10:23

    JAg gjorde en kupp och startade en ny tråd nu när jag var hemma en sväng mellan vaccination och passpolisen:
    www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3582689.html

    puss & kram alla trådisar!

Svar på tråden Livets viktiga och oviktiga frågor