• MrsMuf­fin
    Äldre 25 Jul 18:26
    8638 visningar
    15 svar
    15
    8638

    Om man har tärna - vad betala?

    Liten fråga; vad brukar man egentligen betala för tärnan? Och vad brukar det gå på, om man betalar hår + smink + klänning?? Blir väl rätt dyrt? Är det vanligt att man gör så?

    Tänkte att bestman och toastmastern etc skall ha nåt som går i färg m färgtemat...typ en slips. Och det blir ju inte så kostsamt. Men tärnan måste ju ha klänning och så.

  • Svar på tråden Om man har tärna - vad betala?
  • missdr­ak
    Äldre 25 Jul 18:28
    #1

    Jag har betalat halva mina tärnors klänningar och dom kommer nog betala för sin egen hårupsättning då dom vill sminka sig själva. Jag anser att det är upp till varje person att bestämma vad man vill betala för till sina tärnor.

  • Lakrit­sbåten
    Äldre 25 Jul 19:25
    #2

    Vi betalar klänning (tyg + sömmerska) + tärnbukett. totalt ca 3500 kr

    Håret kommer hon att ha utsläppt så det blir 0 kr. Make up klarar hon själv. Vi skulle betalt hår och make om det behövdes. Skor + väska köper hon själv

  • Pumpki­n
    Äldre 25 Jul 20:16
    #3

    Vi betalade tärnans hår + smink. Resten betalade hon själv.

    Har man inte alltför stenhårda krav, och om tärnan kan använda klänningen vid andra tillfällen, tycker jag gott att hon kan betala själv. Som tur är var jag och min tärna helt överens på den punkten, så det var aldrig något snack.


  • Divina­73
    Äldre 25 Jul 20:30
    #4

    Undrade just över det...man måste väl inte betala brudtärnans eller best mans klädsel, eller vad säger ni? Det beropr väl också på om man har några särskilda krav på kläderna då är det kanske mer aktuellt att betala.

  • brud20­09
    Äldre 25 Jul 20:47
    #5

    Tycker inte man måste betala något igentligen men eftersom jag hade krav på viss färg på klänningen stod jag för dem. Sen betalar vi oxå tärnbuketterna. Frisyr och dyl får de fixa själva, helt fria händer

  • Ore
    Äldre 25 Jul 20:55
    #6

    Blommor som man kanske vill att de ska ha, bör brudparet betala.

    I övrigt håller jag med Divina73: Har man inte några krav på kläderna (dvs tärnan och marskalken kommer ungefär så klädda som om de hade varit gäster, eller något mer fixade men i så fall av eget val) så behöver man inte betala. Men man ska inte behöva tvingas till utgifter som man inte vill, bara för att man är tärna åt någon.

    Min tärna fick en färg hon skulle ha på klänningen, och fick sedan välja nyans och klänningsmodell helt själv. Jag betalade ändå klänningen, som syddes upp åt henne. Skor fixade hon själv. Jag betalade även håret, eftersom jag ville ha hennes sällskap. Sminkning betalade hon själv för.

    Klänningen kostade cirka 2000 kr (dyrt tyg ) och frisyren 700 kr.

  • FiaoJo­nny
    Äldre 25 Jul 22:23
    #7

    Vi betalar tärnbuketter, klänningar och övernattning på slottet.
    Totalt ca 2500 kr. De ville fixa hår och smink själva (toppen! :P)

  • Lakrit­sbåten
    Äldre 26 Jul 09:00
    #8

    Håller med om att man inte BEHÖVER betala nåt egentligen men jag/vi känner att vi VILL. Som ett tecken på att vi uppskattar dem och det de gör kring bröllopet.

  • Fenixx
    Äldre 26 Jul 09:24
    #9

    När jag var tärna för en nära vän förra helgen så fixade jag klänning(hade redan ny passande), smink och hår själv.

    Sen fick jag ett fint halsband av bruden som tack.

  • Ne11ie
    Äldre 26 Jul 09:47
    #10

    Jag betalade tärnornas klänningar (som de även hade varit med och valt) och deras blommor, de fick behålla klänningarna.

    Hår, smink och skor ordnade de själva.

  • Mrs Baom
    Äldre 26 Jul 09:49
    #11

    Vi betalar tärnbuketterna men resten får de stå för själva. Vi har valfri klädsel på vårt bröllop så de hade rätt mycket att välja på. Nu var mina tärnor så otroligt gulliga å köpte VÄLDIGT fina klänningar för vår skull. men de stod för dem själva. Vi har köpt fina halsband till dem som går i vårt färgtema som tack:)

  • missna­rtfru
    Äldre 26 Jul 13:24
    #12

    Då undrar jag lite om ni som stått för klänning och hår och allt till tärna, har ni då även köpt tärn present eller ser ni detta som ett tack?...
    Jag tycker detta är ett rätt känsligt område, jag har betalt frissan samt klänning och ett hår smycke samt blombuketten, bör man ändå köpa en gåva??

  • Pumpki­n
    Äldre 26 Jul 13:32
    #13

    Jag köpte ingen gåva alls, trots att jag "bara" stod för hår + smink samt buketten. Såg det som att hår + smink var tack nog. Återigen får jag väl vara glad över att jag och min tärna är på samma plan när det gäller sånt.


    missnartfru skrev 2009-07-26 13:24:45 följande:
    Då undrar jag lite om ni som stått för klänning och hår och allt till tärna, har ni då även köpt tärn present eller ser ni detta som ett tack?...Jag tycker detta är ett rätt känsligt område, jag har betalt frissan samt klänning och ett hår smycke samt blombuketten, bör man ändå köpa en gåva??
  • Mamsel­len på smälle­n
    Äldre 26 Jul 13:48
    #14

    Hmmm.. Har en fråga inom detta område jag med.
    Kan man hyra tärnans klänning?
    Vi kommer iaf hyra brudgummens och bestmans kläder. Lite osäkert på om jag kommer att köpa brudklänning eller hyra.

  • Pumpki­n
    Äldre 26 Jul 14:24
    #15

    Klart man kan


    Mamsellen på smällen skrev 2009-07-26 13:48:43 följande:
    Hmmm.. Har en fråga inom detta område jag med. Kan man hyra tärnans klänning? Vi kommer iaf hyra brudgummens och bestmans kläder. Lite osäkert på om jag kommer att köpa brudklänning eller hyra.
Svar på tråden Om man har tärna - vad betala?