• Äldre 27 Jun 10:59
    86863 visningar
    708 svar
    708
    86863

    trettonde gången vi gjort det

    Plötsligt var det dags för 13:e tråden - 13:e omgången med prat om stort och smått, om kärlek och sorg, om pirr i magen och stora beslut i livet!

    Välkomna kära trådpolare!!

  • Svar på tråden trettonde gången vi gjort det
  • Äldre 30 Jun 05:34
    #11

    *håller tummarna för muffins idag*

  • nennes­juttio­åtta
    Äldre 30 Jun 08:30
    #12

    Hejj Pelapelapela!

    *muffinskramar*

  • nennes­juttio­åtta
    Äldre 30 Jun 08:30
    #13

    hej alla ni andra också så klart.

  • Muffin­sTönt
    Äldre 30 Jun 20:18
    #14

    Hej tjejer!
    Vill bara säga att begravningen gick bra! Lite förvirrat när dt är så många personer men överlag var det bra. Lite kul trots allt för det är nog den enda begravning hittills som INTE har en munk som håller i ceremonin. Vi hade med oss bönböcker och bad själv. Vi gjorde allt från början till slut. Vissa stunder kom det tårar men jag kunde åtminstone hålla tillbaka gråten.

    MEN.... när vi gick in i krematioriet och jag hörde när dem körde in kistan... Jag vågade inte titta så jag blundade och bad. När jag hörde hur dem började köra in så grät alla samtigt som vi bad. Det var HEMSK!!! att veta mormor kommer inte finnas mer!!

    Annars var dt en fin,minnesvärd begravning. Önskar att min morbror fick en sån...!

  • Äldre 30 Jun 20:28
    #15

    Begravningar är förfärliga men ofta en nödvändig ritual och process i sorgearbetet också.

  • Äldre 30 Jun 20:55
    #16

    STOR kram till Muffins - håller med Anne om att det är en milstolpe med begravning.... fast det gick väl ovanligt fort.. det kanske har att göra med era seder och bruk.. min mormor begravdes en månad efter sin dödsdag!

  • Muffin­sTönt
    Äldre 30 Jun 21:08
    #17

    jag tror mer på tur. Vi var beredda på att vänta nån vecka. Jag tror mer på att det beror på om krematioriet hade tid. Vi var ju varken beroende av kyrka/tempel eller annat.

    Jag gissar på att ni bokade kyrka o präst o så.

    Nu känns en sorts lättnad. Även om är borta så har jag/vi gjort allt vi kan för henne när hon levde....

  • Äldre 30 Jun 21:20
    #18

    i min värld är det vanligt att man väntar så länge... alla skulle ju ha tid tex.. ehum.. kanske knäppt men så funkar min släkt i alla fall

  • Äldre 30 Jun 21:24
    #19

    Jo om man bara är beroende av krematoriet är det såklart lättare att göra snabbt. Skönt iallafall att ni känner att det blev en fin ceremoni.

  • Muffin­sTönt
    Äldre 30 Jun 21:49
    #20

    Jag tror att alla tyckte det. Att vi gjorde allting själv, allt från planering, bönen, bära utkistan o sen se när hon rullas in i "ugnen". Under hela vägen till krematoriet gick alla i två led bakom kistan som en sista avsked. Det var väldigt fint tyckte alla gästerna.

Svar på tråden trettonde gången vi gjort det