• Sarise­n82
    Äldre 21 Jun 19:41
    7800 visningar
    4 svar
    4
    7800

    Kyrklig vigsel utomhus??

    Hur gör man om man vill ha en kyrklig vigsel utomhus? Vi planerar nämligen att gifta oss vid havet men tanke på att det då skulle bli borgerligt slog mig först nu ikväll..

    Funkar det med en kyrklig vigsel utomhus? Måste man inte följa en viss procedur då vad gäller psalmer osv??

  • Svar på tråden Kyrklig vigsel utomhus??
  • Fenixx
    Äldre 21 Jun 20:19
    #1

    jag pratade med den församlingen som är där vi ska vara. för vi ska vara ute. den jag pratade med sa att man får fråga om nån präst ställer upp på det, för dem har rätt att tacka nej då det inte är i kyrkan.

  • FiaLo
    Äldre 21 Jun 20:33
    #2

    Vi ringde våran församling och sa att vi skulle vilja gifta oss hemma på tomten och frågade om det gick bra. Det gick alldeles utmärkt och det kommer hem en präst och viger oss hemma i trädgården 1 augusti i år
    Ring din församling och hör dig för!

  • bettan­02
    Äldre 22 Jun 08:10
    #3

    Vi gifte oss den 6/6 utomhus och det gick finfint. Som det står i tidigare inlägg är det upp till prästen om det är något de vill göra. Vi hade en fantastisk präst och en underbar vigsel som hon anpassade till att fungera utomhus. För att slippa psalmböcker skrev vi ett vigselprogram och där fanns psalmtexterna.

    Ett litet tips som vi fick var att beroende på hur många ni är under vigseln att det kan vara bra att ha någon form av högtalarfunktion för ljudet försvinner lättare utomhus. Musikern som sjöng under vår vigselakt lånade ut sin mick till prästen så det blev toppen!

    Lycka till!

  • Jeez
    Äldre 22 Jun 11:06
    #4

    Det brukar gå bra, under förutsättning att det inte krockar med vigsel- eller doptider i kyrkorna. Ordningen är densamme om man är inne eller ute, det är inte byggnaden som gör en vigsel kyrklig utan just ordningen och prästen.

    Som de tidigare sagt, ring församlingen ni bor i alt. där vigseln ska vara och hör!

Svar på tråden Kyrklig vigsel utomhus??