• ario
    Äldre 20 Jun 12:47
    10281 visningar
    31 svar
    31
    10281

    Jag är STOLT över er som vägrar banta inför bröllopet

    Jag måste faktist säga att jag är stolt över er som vägrar banta eller köpa en mindre storlek inför bröllopet.

    Jag själv gör säkert de flesta härinne och "bantar" sista kg inför bröllopet och stressar ihjäl mig att jag inte änns kan sova om nätterna...är det fler som känner sig mig? att tiden är går fort och vågen står still?

    Jag har iförsig gått ner från storlek 38 till 36 men vill såå gärna gå ner till st 34, snacka om att vara dum! så känner jag mig...eftersom jag köpte en storlek för liten..

    Hur känns det för er?

  • Svar på tråden Jag är STOLT över er som vägrar banta inför bröllopet
  • Hemlig­2009
    Äldre 20 Jun 12:53
    #1

    Jag köpte också en klänning i en storlek för liten. Men för mig var det jätteviktigt eftersom jag vet att jag inte hade varit nöjd med bilderna annars. Och vad är det du har kvar efteråt? Jo, mannen (såklart!), minnen, ring och foton. {#lang_emotions_smile} Jag ville veta att jag skulle känna mig fin så jag gick ner 10 kg. Var tvungen att sy in klänningen tom i slutänden men det hade jag inte riktigt räknat med.

    Men det viktiga är ju att vara nöjd med sig själv, det är allt vad det handlar om, då blir man vacker. Och huvudsaken att man mår bra. Vi har alla våra olika "gränser" när vi tycker att det inte är roligt att titta oss i spegeln längre och jag hade nått min precis när det var dags att beställa klänning. Oavsett bröllop eller inte så var det dags att göra något åt det. Klänningsköpet fick mig bara att inse att det var NU som gällde.

  • MV85
    Äldre 20 Jun 13:03
    #2

    Så länge det inte går till överdrift kan jag fullt förstå dem som vill gå ner i vikt inför bröllopet - om de från början är överviktiga!!!!
    Att hålla på o strula med strl.34 bara för att man fått för sig något är för mig enbart ett tecken på att man blivit förstörd av media och har en förvrängd självbild..
    Är drömmen där emot att komma i en 44 eller 46 kan jag förstå att man kämpar extra för att gå ner till bröllopet.

    Själv har jag gått från, när jag var som störst 52-54 till att idag vara en 48 - helt utan att det hade med bröllopsplaner att göra, utan enbart för hälsans skull.
    Att banta när man är i den sitsen är en helt annan än att göra det för att media säger att man ska ha strl.32-34.

  • ario
    Äldre 20 Jun 13:21
    #3

    jag har haft storlek 34 tidigare, och det är där jag känner att jag passar som bäst:)

    Men för några år sedan gick jag upp i vikt och nu känner jag att det är dax att gå ner igen.

    självklart ska man inte överdriva att gå ner från 50 till 34, det låter inte realistikst, även om jag vet folk som har gått ner 30 kg tidigare..


    MV85 skrev 2009-06-20 13:03:07 följande:
    Så länge det inte går till överdrift kan jag fullt förstå dem som vill gå ner i vikt inför bröllopet - om de från början är överviktiga!!!!Att hålla på o strula med strl.34 bara för att man fått för sig något är för mig enbart ett tecken på att man blivit förstörd av media och har en förvrängd självbild..Är drömmen där emot att komma i en 44 eller 46 kan jag förstå att man kämpar extra för att gå ner till bröllopet.Själv har jag gått från, när jag var som störst 52-54 till att idag vara en 48 - helt utan att det hade med bröllopsplaner att göra, utan enbart för hälsans skull. Att banta när man är i den sitsen är en helt annan än att göra det för att media säger att man ska ha strl.32-34.
  • anna01
    Äldre 20 Jun 13:36
    #4

    Min klänning var lite förstor när den kom så för första gången sen tonåren har jag kunnat äta vad jag vill utan att ha ångest efteråt
    De överflödiga kilorna jag gått upp tar jag i tu med efter nästa lördag

  • MV85
    Äldre 20 Jun 15:32
    #5
    ario skrev 2009-06-20 13:21:00 följande:
    jag har haft storlek 34 tidigare, och det är där jag känner att jag passar som bäst:)Men för några år sedan gick jag upp i vikt och nu känner jag att det är dax att gå ner igen.självklart ska man inte överdriva att gå ner från 50 till 34, det låter inte realistikst, även om jag vet folk som har gått ner 30 kg tidigare..
    Att man har en storlek innan man får barn, är ung tonåring osv går inte jämföra med vad kroppen vill att man ska ha för form efter det.
    Kroppen utvecklas och tillåter inte alltid att man håller samma storlek hela livet - det gäller att acceptera det.
    Du sa själv att du kände dig dum som köpt en storlek för liten "bara för att" o jag kan mycket väl förstå varför... Att vara strl. 34 kanske du mentalt känner att du mår bäst av (o i så fall för att samhället sagt att du borde vara det) men frågan är ju vad din kropp tycker om att du försöker vara så smal...
    Smala och rent av underviktiga har lika mycket problem med hälsan pga vikt som överviktiga har - det bara pratas inte lika mycket om det.
  • Mia197­2
    Äldre 20 Jun 16:16
    #6

    Jag köpte min klänning för en 8-9 månader sedan....sen slutade jag röka och gick upp 10 kg ....så förra veckan köpte jag mig en ny klänning .....Jag har världens sämsta karaktär och fixar inte att banta. Så därför köpte jag helt enkelt en ny brudklänning.

    Men jag tycker att alla ni som lyckas banta ner er en massa kilo är superduktiga.

  • FiaoJo­nny
    Äldre 20 Jun 16:16
    #7

    Förstår den "ångest" som ligger hos dem som verkligen vill gå ner och köpt mindre klänning och så vidare. På grund av det har jag valt att strunta i mina extrakilon och extravalkar. Visst, jag kommer kanske inte att se ut som någon fotomodell på fotona - å andra sidan är jag heller ingen fotomodell så det är ingen som har några krav på det heller. Jag satsar hellre på en mer långsiktig lösning. Försöker äta hyffsat sunt, röra på mig så gott det går och försöka hinna med en och en annan fysisk aktivitet i veckan. Det tar tid för att få resultat, men jag tror att det är sådant som är mer beständigt i längden. Hetsbantning inför bröllopet gör en bara grymt besviken några månader efteråt då kilona kommit ikapp.

    Jag hoppas att alla här, oavsett mål och vikt satsar på att vara nöjda med sig själva såväl på bröllopsdagen som alla andra dagar om året. Lycka till! :)

  • ario
    Äldre 20 Jun 17:02
    #8

    faktist inte tänkt på det...kan vara sant, men eftersom jag inte har barn eller år så gammal för en stor förändring så vill jag ändå gå ner till min "riktiga vikt"

    Den tiden jag var 34 så tränade jag ganska mkt, dvs på elitnivå och landslaget och då åt jag precis allt jag ville utan att tänka på det. Men när jag slutade träna helt o hållet så gick jag upp 7 kg!

    Nu är jag bara 2 kg ifrån min "riktiga" vikt, och har ännu inte börjat med den riktiga bantningen som krävs

    Men jag håller med att det är lättare att gå ner 30 kg ifall man redan väger 100kg än att gå ner 2 kg när man väger 54.


    MV85 skrev 2009-06-20 15:32:54 följande:
    Att man har en storlek innan man får barn, är ung tonåring osv går inte jämföra med vad kroppen vill att man ska ha för form efter det.Kroppen utvecklas och tillåter inte alltid att man håller samma storlek hela livet - det gäller att acceptera det.Du sa själv att du kände dig dum som köpt en storlek för liten "bara för att" o jag kan mycket väl förstå varför... Att vara strl. 34 kanske du mentalt känner att du mår bäst av (o i så fall för att samhället sagt att du borde vara det) men frågan är ju vad din kropp tycker om att du försöker vara så smal...Smala och rent av underviktiga har lika mycket problem med hälsan pga vikt som överviktiga har - det bara pratas inte lika mycket om det.
  • Suss o Jonas
    Äldre 20 Jun 17:46
    #9

    En gång i tiden gick jag ner nästan 30 kg.
    Idag pendlar jag mellan 58-62kg och vet att det är för mycket men jag känner att jag kan äta vad jag vill (småäter en hel del godis) men går itne upp mer än till 62.
    Klänningen passar perfekt så jag kommer inte pressa mig att banta innan bröllopet.

  • puma82
    Äldre 2 Jul 08:32
    #10

    Ingen bantning här, dock får jag vara lite försiktig med vad jag stoppar i mig, har lätt att lägga på mig. Är 1,71 lång och väger mellan 63-67, just nu 67.Så klänningen börjar strama runt magen och rumpan, där jag lägger på mig mest.

    Men äta riktigt och inte små äta, då går jag fort ner igen till 65, med lite hjälp av inlines och lite benövningar med skivstång. Däremot kommer jag att träna x.tra med lösa vikter hemma, då min klänning visar mycket armar och axlar. Lägger hellre ner lite tid för att forma fram snygga triceps och biceps :)

    Så ingen bantning här, tycker om mat alldeles för mycket :)

Svar på tråden Jag är STOLT över er som vägrar banta inför bröllopet