• E.l.i.­n
    Äldre 5 Jul 16:52
    14894 visningar
    19 svar
    19
    14894

    lila rosor,vilken är billigast?

    Har precis fått höra att den ros jag tänkt ha till min brudbukett går på ca 30-45 kr st.Ska ha 20st.
    Först var det tänkt att jag skulle blanda 3 färger,i cremevitt,mörklila,ljuslila.
    Men har nu fått veta att beställer man rosor så måste man beställa 20 pack/per färg.
    Så nu ska jag ha endast en färg .
    Det ska vara en blålila ros.
    Har nu varit inne och kikat på andra alternativ här på internet.

    rosor som är lila=
    *aqua
    *Daytona
    *Blue curosa
    *aquarius
    *Mainzner fastnacht (blue moon)
    *cool water
    Belle de Cre´zy
    *Cardinal de Richelien
    *anemoner
    *Lavendel cover

    Är inte så kunnig så en del av dessa rosor kanske inte säljs som snittblommor?.
    Någon som kan hjälpa mig?
    Ni som ska ha lila rosor -vad kostar era per styck?
    Vilka ska ni ha?
    Tacksam för svar!

  • Svar på tråden lila rosor,vilken är billigast?
  • anniek­w
    Äldre 5 Jul 17:03
    #0

    vad menar du med att man måste beställa 20p/färg? Det har jag aldrig hört förr! Det kan INTE stämma - nån måste driva med dig eller lura dig, för så är det inte! Om du fortfarande vill ha 3 färger (och de lät ju underbara som kombination) så håll fast vid det - det är du som är brud och betalar för tjänsten - kom ihåg det! Vet inte vad lila rosor kostar/st, men det bör inte vara mer än 35:-, beroende på om det är riktiga bauta-rosor eller mindre. De mindre kostar högst 25:-/st, och som sagt - man ska inte behöva beställa 20 st/färg för att få som man vill! Lycka till med det.

  • E.l.i.­n
    Äldre 5 Jul 17:28
    #0

    Det är så att jag bett en tjej som är florist att göra min bukett.
    Men hon arbetar inte i nån butik.
    Ska man då beställa hem rosor så måste man beställa dem i 20 pack.
    Men lila rosor blir också fint.

  • tigern
    Äldre 5 Jul 17:36
    #0

    Tjejen kanske kan göra fina buketter att ha på borden av resten av rosorna så kanske det inte känns lika dyrt.

    Annars tycker jag du kan höra med någon (annan?) butik om de kan ta hem blommerna åt dig fast i mindre antal.

    Jag tycker inte du ska ge upp så snart på att ha blandade färger i buketten. Fundera även på att låta göra buketten hos en "vanlig" florist då det låter som din bukett kan bli billigare så.

    Lycka till!

  • Helena V
    Äldre 5 Jul 17:40
    #0

    Jag hade Jakaranda-rosor, de är också lila och jag bara älskar den sortens ros. Men jag vet inte vad de kostar per styck!

  • Flower­Power
    Äldre 5 Jul 17:45
    #0

    Många nämner jakaranda, men jag vill bara påpeka att den inte är lila utan snarare ceriserosa, så den är nog inte alls de färger du hade tänkt dig....

    En idé för att lösa blombeställningen kunde vara att köpa ett 20-pack av den ros du vill ska dominera buketten, och sedan köpa tiopack med mindre rosor i de andra färgerna. Det är nämligen så att större rosor säljs 20 och 20, men mindre billigare rosor kan man köpa 10 och 10. Hoppas det ordnar sig med blommorna så att du får som du ville ha det!

  • Mia_pu­tte
    Äldre 5 Jul 18:00
    #0

    www.holmsundsblommor.se/alla_rosor.html

    På denna sidan har du styck pris på dom rosor som säljs nu .
    Jag ska ha Aqua rosen i min bukett min florist säger att den är åt det rosa hållet och inte det blå.
    Sedan berår priset på rosen på säsong också i september när jag gifter mig är rosen billig, enligt min florist.
    Mia

  • E.l.i.­n
    Äldre 5 Jul 18:23
    #0

    jag har tittat på aqua rosen.
    Den är jättefin!

  • blivan­de fru C
    Äldre 5 Jul 19:45
    #0

    jag ska ha 20 rosor från creme till mellanrosa (olika nyanser)och till sist aqua rosor.(som enligt mig är rosa ) Jag får köpa buketten för ca 900kr. Då är det hjärtan på tråd och murgröna runt också. Verkar jätteskumt att man inte kan beställa styckvis, prata med en annan florist. Lycka till

  • E.l.i.­n
    Äldre 6 Jul 20:35
    #0

    flyttar upp.

  • Okänd
    Äldre 6 Jul 20:59
    #0
    Meddelande borttaget
  • E.l.i.­n
    Äldre 6 Jul 21:06
    #0

    Bluebird var också jättefin men mer lilaröd än lilablå.

    Annjo!I vilken stad var det som de sa olika i butikerna?

  • Annjo
    Äldre 6 Jul 21:18
    #0

    Jag pratade med butiker i Norrköping och Linköping.

    Tips för de som letar i dessa städer är att Maximus blommor (IKANO-huset, Linköping) och Buketten (Linköpings ciyt) var mest tillmötesgående, medan Norrköping överlag har större utbud i butikerna (blomsteraffären i Hageby Centrum, Norrköping hade absolut bäst utbud av olika rossorter när jag kollade)!

  • Annjo
    Äldre 6 Jul 21:19
    #0

    Finns det någon brud som har haft "lila-blå" rosor som kan tipsa oss om bra sorter, det är så lätt att de blir rosa trots att de beskrivs som lila!

  • E.l.i.­n
    Äldre 6 Jul 21:25
    #0

    jag bor i norrköping.
    vilken /vilka butiker var du?
    Det var på Domino som man måste köpa 20 pack per färg.

  • Annjo
    Äldre 6 Jul 21:36
    #0

    Var ju mest i Linköping, men i Norrköping på samma som du, den i Hageby Centrum (efter tips om att de hade mycket) och på Blomsterlandet. Frågade dock bara om priser i Linköpingsbutiker och på Domino (eller kanske var det Spiralen?)

    Jag letar dock främst i Linköping eftersom det blir lite tajt om tid att hämta rosorna 5 mil bort... Men eftersom utbudet är större tänkte jag hitta min favvis där och sen beställa den i Linköping....

  • Help
    Äldre 6 Jul 22:04
    #0

    Jag ska ha cool water rosor i min bukett och den är ljust lila, ej rosa-aktig. Floristen sa att den kostar ca 30 kr.

  • E.l.i.­n
    Äldre 6 Jul 22:06
    #0

    coolwater.det ska jag lägga på minnet!
    tack!

  • E.l.i.­n
    Äldre 7 Jul 18:01
    #0

    Idag var jag och kollade in rosor på lundby ,Hageby.
    De hade coolwater inne och aqua.
    coolwater var lite för stor i storlek för min runda bukett tyckter jag.
    Därför bestämde jag mig för Aqua-rosen.
    Den var jättevacker!
    Men är väl inte direkt blålila utan mer rödlila .
    Därför får kvistrosorna som jag ska ha i håret bli i liknande färg.

    Jag har velat hit och dit och tycker synd om tjejen som ska binda min bukett.

    Ena dagen ska jag ha :cremevita,mörklila och ljuslila rosor.

    Sedan när jag hörde att man var tvungen att köpa 20 pack av samma färg(på domino men ej i hageby!!)så blev det enfärgat.

    Dock var jag inne ett tag på att ha 2 olika färger i lila.

    Vitt är nog lätt att de ser lite ledsna ut ....?med lite brunt ute på kanten.

    Men nu efter mkt om och men!! så blev det enfärgat..pust!
    Det känns skönt att äntligen ha bestämt och tagit ett beslut.

    Är det någon som känner igen sig eller är det bara jag som är så hopplöst VELIG!?

  • Äldre 8 Jul 13:03
    #19

    de flesta av rosorna du nämer är trädgårdsrosor och går inte att få tag i som snitt.
    andra som du skrivit är rosa & inte lila, men det kanske är en rosa/lila ton du är ute efter? i så fall skulle jag ta coolwater, men tänk på att alla bilder du hittar på internet kan vara justerade med olika ljusstyrkor och högdagar så alla färger kan skiljas mot hur rosen ser ut i verkligheten.
    är du nogrann och kräsen över slutresultat så skulle jag rekommendera dig att besöka en riktig florist som då ska kunna erbjuda dig att ta hem en ros på prov så du kan få se dess färg innan ( men du kanske behöver köpa rosorna själv i värsta fall ), men de ska åt minstone kunna erbjuda dig detta.
    det finns butiker som inte tar överpriser bara för att ordet BRUDBUKETT kommer på tal, kika runt bland de butiker som finns i din stad.
    men tänk även på att service kostar, och rosorna reser långt för att nå oss i sverig, så 30:- för en specialbeställd ros är långt ifrån dyrt.

Svar på tråden lila rosor,vilken är billigast?