• Äldre 16 May 09:26
    559941 visningar
    4327 svar
    4327
    559941

    I vått och torrt och stiltje och orkan

    Här fortsätter vi längta,vänta,räkna och fundera över allt som hör bebisvärlden till och under tiden tar vi hand om varandra i skratt och gråt.

    Du som också vill ha barn-välkommen att hänga i det här helgalna men varmhjärtade gänget!

    Du som är känslig för att läsa om kroppsvätskor, sex och sjukhus, är också välkommen, men härmed varnad.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-16 09:29
    Denna tråd utgör del 6 i vår följetong.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-18 09:28
    Länk till den förra tråden ifall nån vill ha...
    www.brollopstorget.se/Forum-1-71/m3286162.html

  • Svar på tråden I vått och torrt och stiltje och orkan
  • Olivia 09
    Äldre 16 Aug 09:56
    passionsblomman skrev 2009-08-16 09:54:01 följande:
    Här är inte längre någon tvekan. Dels testade jag negativt igårnatt. Dels är uindianerna ytterst tydliga i sin näraro idag.
    Aww...
  • andbey­ond
    Äldre 16 Aug 10:49
    passionsblomman skrev 2009-08-16 09:54:01 följande:
    Leksi: Varmt GRATTIS!Olivia: Sluta se svårigheter och låt livet hända er. Det kan hinna hända mycket innan du är gravid och innan det hinner komma ett barn. Ni sitter inte i sjön och ett barn är bara ett hinder om man själv gör det till ett sådant.Att bära ett barn och att bli mamma hör till livets mirakler. Det ingår att man inte fattar Leksi, för mirakler är till sin natur ofattbara.Här är inte längre någon tvekan. Dels testade jag negativt igårnatt. Dels är uindianerna ytterst tydliga i sin näraro idag.
    Men attisingen också! *morra på indianer*

    GRATTIS Leksi vilken härlig överraskning för er!
  • Äldre 16 Aug 12:04

    Fy vad trist, Blommis... Jag som hann börja hoppas igen... *kramar om*

    GRATTIS, Leksi!!! Jag förstår att det måste kännas helt overkligt, men gu' vad kul!

    Maken blev jätteglad och jätteöverraskad, och kvällen var supermysig! Vi körde in till hotellet och drack champagne och myste, sen gick vi ut och åt god mat. Vi skrattade gott åt telefonincidenten, och han konstaterade glatt att "det är sånt här du är så bra på"

    Bonus: jag fick fullt utslag på ÄL-testet imorse

    Ingis, hur blev bilderna?

    Hvidis, sköter sig Lillmuffins i magen?

  • Äldre 16 Aug 12:06

    Ps. Sitter såklart i mitt privatjet och surfar Ds.

  • Äldre 16 Aug 12:19

    Grattis Leksi! Oh, vad rooooligt!! Ja, ofattbart är det, jag fattar det fortfarande inte och jag blir mamma om tre dagar!

    Blommis: Nej, tusan också! Att de inte förstår att de ska hålla sig borta. Men vet du vad, du har jobbat och stressat och stressat som jag vet inte vad. Det är snart över och du får lova att slapna av lite och det kommer att finnas plats till att ta in nytt i livet! Blommis, skickar dig en jättekram och en stooor bazooka att rikta mot indianerna nästa månad! *kraaaam*
    Tack för länken till er annons. Vilket läge! Och vilket job du hatr gjort! En sån idyll!

    Skulle låna en kompis bil igår för att handla sista sakerna på IKEA... men... bilen var fuktkänslig och ville inte starta Så det blir bussen idag.

  • kapell­ösa
    Äldre 16 Aug 13:05

    Hejsan!

    Jag känner mig grundlurad!
    För mig är det väl inte dags för knoddisar riktigt än, men även om jag inte vill ruva än så vill jag ta mig tusan veta att äggprouktionen fungerar!

    Jag har alltid varit lite skeptisk till att käka hormoner och har därför provat kondom och kopparspiral som preventivmedel vilka tyvärr inte funkat så bra för mig. Varje gång jag varit hos barnmorskor har de sagt att p-piller det är så bra, hormonerna är inte alls farliga, man kommer kunna bli gravid direkt när man slutar med dem! De enda alternativen de eventuellt kunnat diskutera har varit minipiller, p-spruta eller p-stav. Så när kopparspiral visade sig inte vara något för mig så satte jag in en p-stav. Ju mindre hormoner desto bättre tänkte jag. För några månader sedan var det dags att byta p-stav och då fick jag reda på att det går att få tag på pessar i Sverige. Inga mer hormoner tänkte jag, tog ut p-staven och skaffade pessar. Det var över tre månader sen och jag har fortfarande inte fått min första mens!! Chansen för att jag skulle vara gravid är ytterst minimal då jag använt pessaret som man ska och min mor hade svårigheter att bli gravid.
    Så just nu går jag omkring och oroar mig för att inte kunna få barn, förbannar barnmorskor i allmänhet och godtrogna flickor (mig!) i synnerhet. Inte en endaste har informerat mig om att det kan dröja innan allt kommer igång igen!

    Ojsan, det här blev visst ett väldigt långt inlägg och ganska bittert. Min fråga var egentligen om det är vanligt att man får vänta så hisklans länge på att få mens efter man slutat med p-piller/minipiller/p-stav?

  • Äldre 16 Aug 13:23

    www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3414645.html

    Ny tråd!

    Ninnis: vilken fullträff på precis alla sätt! Nu HOPPAS vi för fullt!

  • Äldre 16 Aug 13:25

    Det där är ju (som allt annat) väldigt individuellt. Jag hade väldigt regelbuden mens de tre första månaderna efter att jag tog ut p-ringen, men sedan blev den väldigt oregelbunden med långa cykler. Vissa blir gravida direkt, andra får vänta ett tag. Om det är någon generell skillnad på olika preventivmedel, det vet jag däremot inte.

    Huruvida äggproduktionen fungerar eller inte, det vet man ju tyvärr inte oavsett man har regelbunden mens...


    kapellösa skrev 2009-08-16 13:05:38 följande:
    Min fråga var egentligen om det är vanligt att man får vänta så hisklans länge på att få mens efter man slutat med p-piller/minipiller/p-stav?
  • Äldre 16 Aug 13:26

    Bra initiativ, Blommis!

    Fast jag tror du länkade till den här tråden...

  • Olivia 09
    Äldre 16 Aug 13:41

    kapellösa: Stackare, jag har inte heller blivit informerad om hur lång tid det kan ta att komma tillbaka till en någotsånär normal cykel efter att man slutar med preventivmedel med hormoner. Hoppas att det rullar på som det ska snart!

    För att bygga på din fråga, någon som vet hur det brukar bli efter att man slutat med p-ring?

    Av er som försökt få barn, har ni i 'förväg' undvikt ALLT som gravida inte bör använda sig av? Jag tänker på mat, läkemedel, receptbelagda krämer osv. Eller har ni bara slutat med det när ni upptäckt att ni var gravida? Jag blir ju jätterädd att jag skulle kunna använda något som fostret kan ta skada av OM jag blir gravid, samtidigt som jag inte kan undvika vissa saker i flera år om det tar tid att bli gravid.

  • Äldre 16 Aug 13:50

    Skickar Blommis en STOR kram!!

    Leksi; GRATTIS!! Såå roligt för er!

    Hej Olivia! *vink, vink*

    Kan berätta lite hur det var för oss.
    Jag var 24 och min man var 28 när vi träffades. Vi visste båda tidigt att vi ville gifta oss och skaffa barn men att det nog fick dröja lite eftersom jag fortfarande utbildade mig och att vi ville bli stabila som par först. Vi flyttade ihop relativt tidigt, efter ca 8 månader, och vi förlovade oss efter ca 1½ år. Jag har alltid älskat barn men var heller inte riktigt redo för att skaffa några medan min man varit redo hela tiden. Som tur var kunde han vänta på mig eftersom han visste att jag var kvinnan i hans liv.
    Jag gick klart skolan och började jobba för den dagen det var dags för barn ville jag ha mer än lägstanivå i FP och en bra SGI. Vi hade alltid sagt att vi skulle göra allt i "rätt ordning"; flytta ihop, förlova oss, gifta oss, skaffa barn. Men när jag var 29 och han 33 kände vi att ska vi inte skaffa barn först ändå för vi blir ju inte yngre och vem vet om vi kan få barn. Så vi blev med Moa som föddes mars -08 och vi gifte oss nu i april och väntar nästa i april -10
    Som Blommis också säger så räcker det med att ha jobbat lite, 6 månader tror jag att det är, för att få FP & SGI på den lön man har och skulle man bli varslad så har man samma FP ändå och så finns ju A-kassan. Så klart att du kan plugga även om du har barn! Jag är också lite av ett kontrollfreak men man kan inte ha kontroll över allt i livet. Att bära ett litet barn i magen och att sen bli mamma är det bästa i livet alla kategorier! För mig är allt annat sekundärt och saker och ting brukar ordna sig till slut ändå!

  • Jenny står brud 090801
    Äldre 16 Aug 14:46

    Idag är jag trött, tror jag håller på att bli förkyld Inte bra nu när jag precis har börjat jobba och man har massor att göra.

    Leksi: Grattis! Härligt med plus

    Ninnis: Låter som ni hade det kanon. Och att det blev äl precis i dagarna också, kan ju knappt bli bättre

    Blommis: *ger dig en jättekram*

    Villemoa: Roligt att få höra lite om hur ni tänkte kring ihopflyttande, bröllop och barn.

    Olivia: Jag funderar också en del på det du skriver ang mat. Jag gör så att jag är noga med vad jag stoppar i mig mellan ÄL och BIM, tex ingen alkohol och värktabletter då. Sen kanske jag tar mig ett glas vin när indianerna kommer...

    Vad betyger SGI????

  • Äldre 16 Aug 14:55

    Jenny; SGI betyder Sjukpenninggrundande inkomst, dvs vilken sjukpenning du får när du blir sjuk baserad på din inkomst. Om du har en inkomst på 20 000kr så blir din SGI 80% av 20 000kr. Har man inget jobb så har man heller ingen SGI och får då en sjukpenning baserad på lägstanivå vilket är 180kr om dagen. Alltså är det bra att ha jobbat lite, minst 6 månader tror jag det är, för att få en SGI baserad på den lönen man har.

    Kul att du tyckte det var roligt att höra lite om oss!

  • Äldre 16 Aug 15:09

    Gjorde jag?

    Nu då?

    www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3516167.html


    Ninnnis skrev 2009-08-16 13:26:37 följande:
    Bra initiativ, Blommis!Fast jag tror du länkade till den här tråden...
  • Äldre 16 Aug 15:11

    Aha en ny tråd, då ses vi där då!

  • Äldre 16 Aug 15:42

    Nu blev det rätt Blommis! ( , förresten)

Svar på tråden I vått och torrt och stiltje och orkan