• Avalon­75
    Äldre 16 Apr 09:56
    10132 visningar
    24 svar
    24
    10132

    Bukett med brudslöja?

    Vilka blommor kan man kombinera med brudslöja i en bukett så att det blir lite skört och fint så där?
    Jag klurar mycket på min blivande brudbukett och har nu fastnat på en tanke med brudslöja...
    Någon som kanske har en fin inspirationsbild?

  • Svar på tråden Bukett med brudslöja?
  • FiaLot­taoäls­klinge­n
    Äldre 19 Apr 11:25
    #1

    jag tycker själv att rosor, freesia, prärieklocka och gerbera passar till brudslöja (dock kanske inte alla tillsammans:)

    de flesta blommro passar till brudslöja eftersom den ofta används mellan huvudblommorna i buketten.

    här är en sida med lite inspiration, en del med brudslöja i men inte i alla!
    www.nyablomsterboden.se/products.htm

  • galaxe­n
    Äldre 19 Apr 13:51
    #2

    Själv ska jag ha rosor (vendelarosor) och sky eller brudslöja som man också kallar den. Sen blir det en krans runt med hjärtan på tråd.

  • Troll1
    Äldre 19 Apr 14:08
    #3

    Titta gärna i mitt galleri. Jag hade lite rosa/lila brudslöja i min bukett. Jag var så otroligt nöjd med buketten!

  • Äldre 19 Apr 14:17
    #4

    Åh, herregud! Det finns miljarders av blommor ochdet är så många som är fina och underbara!

    Vad för årstid gifter du dig?

  • Troll1
    Äldre 19 Apr 14:20
    #5
    passionsblomman skrev 2009-04-19 14:17:22 följande:
    Åh, herregud! Det finns miljarders av blommor ochdet är så många som är fina och underbara!Vad för årstid gifter du dig?
    Visste att du skulle nosa upp denna tråd. Tänkte först tipsa TS om dig, men förstod sedan att jag förmodligen inte skulle behöva göra det.
    Du e gullig som hjälper alla med blomfrågor. Guld värt!

    Jag vill gifta mig igen och denna gång på våren - försommaren. Tror ni det går för sig?

    Brudslöja (i lagom mängd) mjukar upp buketterna tycker jag.
  • Äldre 19 Apr 14:28
    #6

    Ja...jag har blodhundsnäsa på blomorden..

    Brudslöja är verkligen bland de mest ljuva och romantiska material man kan plocka in. jag har sett buketter med BARA brudslöja också. Bundet som en boll, det är väldigt vackert.

    Sedan spelar det ju stor roll om buketten är luftig eller mer kompakt för vilket uttryck den får. en bukett med ängskänsla tex innehåller ofta ganska många olika sorter och man låter det finnas luft emellan blommorna för att verkligen ge en skirhet åt binderiet.
  • Robina­67
    Äldre 19 Apr 19:09
    #7

    I mitt galleri kan du se hur jag hade min brudbukett!
    Brudslöja, ormbunke, germini och rosor

  • Äldre 19 Apr 19:33
    #8

    Å vilka fina bilder! Jättefin helhet på alltihop!

    detalj: Ormbunken du har som bladmanschett är ett blad som kallas Läderblad på svenska. Det är mycket tåligare än ormbunkar, men snarlikt.


    Robina67 skrev 2009-04-19 19:09:44 följande:
    I mitt galleri kan du se hur jag hade min brudbukett!Brudslöja, ormbunke, germini och rosor
  • Avalon­75
    Äldre 20 Apr 09:41
    #9

    Det jag tänker på är en ängsliknande bukett. Inga rosor, tycker det blir så kompakt. Fresia och prärieklocka låter vackert.

    Det där med bara brudslöja i boll låter fint, Passionsblomma; du har inga inspirationsbilder på lager?

    Åh vad jag älskar blommor och att drömma om sin brudbukett!
    Planerat giftermål är maj 2010, jag är tidigt ute! Sitter och samlar bilder och idéer i en inspirationsmapp, tänkte sedan göra en cd-skiva med bildspel när man är gift och klar; hur gick planeringen och hur blev genomförandet. Kanske inte så roligt att se för någon annan, men för oss i alla fall.

  • Äldre 20 Apr 09:48
    #10

    Nej, inspirationsbilder aktar jag mig nog för, eftersom jag är florist och jag vill inte att någon ska kunna hävda att jag svarar på frågor i eget intresse. Alltså är det bäst att inte visa bilder, då det ju vore möjligt att det skulle vara mina egna arbeten.

    Freesia och prärieklockor med slöja i och något grönt, vore nog väldigt fint! Du kan ha ytterligar någon sort också i en sådan ängsbukett. Scabiosa är en sort som vore vacker,eller någon typ av Cosmos. Jag har en länk i min presentation där du kan söka på de olika namnen för att iallafall se bilder på sorter.

Svar på tråden Bukett med brudslöja?