• Juli 2010
    Äldre 9 Apr 10:08
    43982 visningar
    12 svar
    12
    43982

    Hur mycket växer håret på ett år?

    Någon som vet hur mycket håret växer på ett år?

    Har ganska kort idag och vill gärna ha halvlångt (så jag kan sätta upp det i alla fall).
    Just nu kanske det fattas ca 5 cm för att jag ska få upp det och det ska se bra ut.

    Det ska väl hinnas med på ett år?

  • Svar på tråden Hur mycket växer håret på ett år?
  • Tojk
    Äldre 9 Apr 10:14
    #1

    Hår växer ca 1 cm i månaden under förutsättning att det finns näring för det. Så 5 cm på ett år är nog ingen konst alls

  • Juli 2010
    Äldre 9 Apr 10:35
    #2

    Oj, så mycket.

    Då är det ju inga problem alls.

    Underbart !

  • Svanbo­et
    Äldre 9 Apr 10:58
    #3

    Mitt hår växer lite mer än 10 cm per år.

    Det viktiga är att komma ihåg att sköta om och ta hand om håret för även om det kanske hinner bli långt ska det ju inte se slitet ut

  • Juni20­09
    Äldre 10 Apr 07:16
    #4

    det är olika för alla.

    Jag klipper hår typ 3 ggr per år ändå växer mitt hår som ogräs...

    septmber ifjol var jag hos frisören för provuppsättningen, då var min luggen ner till ca ögon. Idag är den nere till strax under munnen.
    Ca 5-6 cm på halv år för mig.

  • 200907­25
    Äldre 10 Apr 08:49
    #5

    oj, då växer mitt som ogräs om inte värre, det har nog växt 15cm sen i augusti... börjar få långt hår nu och skall bara toppa det någon cm nästa vecka sen åker det av efter bröllopet igen!

  • gustaf­matild­a
    Äldre 14 Apr 15:17
    #6

    Ta hand om håret och utsätt det för så lite slitage som möjligt. Själv tvättar jag mitt hår med balsam då schampo torkar ut det nåt vansinnigt, och är ganska onödigt egentligen. Vill du att det ska växa lite fortare är det bästa tipset nog att massera hårbotten - när du tvättar det eller vid annat tillfälle - för att öka blodcirkulationer. Tabletter som snabbar på hårväxten gör precis samma sak (ökar blodcirkulationen alltså) så då är det mycket billigare, och skönare, att massera! =)

  • rosaro­sen1
    Äldre 14 Apr 15:53
    #7

    Håret växer ca 1-1/2 cm/månad. Beroende på din livsstil så kan detta variera. Rökning, fel produkter, stress bidrar inte till ett vackert hår, dessutom kan det bidra till håravfall.

  • annapy­tt
    Äldre 14 Apr 16:06
    #8

    Jag är tokdålig på att gå till frissan och har inte klippt mig på drygt ett år, skulle tippa på att håret växt ca 12 cm sedan dess.

  • gustaf­matild­a
    Äldre 14 Apr 16:21
    #9
    annapytt skrev 2009-04-14 16:06:28 följande:
    Jag är tokdålig på att gå till frissan och har inte klippt mig på drygt ett år, skulle tippa på att håret växt ca 12 cm sedan dess.
    Du kan ta en vass och bra sax (helst frisörsax) och klippa av de topparna som är slitna/kluvna. De behöver förhoppningsvis inte klippas mer än ett par mm, om de inte delat sig upp längst med hårstrået som de kan göra när topparna klyvts. Isåfall behöver du inte gå till frisören ofta alls - om du inte har en frisyr som kräver det förstås =)
  • annapy­tt
    Äldre 14 Apr 17:27
    #10
    gustafmatilda skrev 2009-04-14 16:21:30 följande:
    Du kan ta en vass och bra sax (helst frisörsax) och klippa av de topparna som är slitna/kluvna. De behöver förhoppningsvis inte klippas mer än ett par mm, om de inte delat sig upp längst med hårstrået som de kan göra när topparna klyvts. Isåfall behöver du inte gå till frisören ofta alls - om du inte har en frisyr som kräver det förstås =)
    Tack för tipsen! Menar du att jag ska gå igenom håret och enbart klippa de slitna/kluvna topparna, eller klippa rätt av där jag anser att det behövs?
    Haha, näe... den frisyr jag hade som krävde regelbundna besök är borta sedan länge. Nu är det bara.... långt.
  • Äldre 19 Oct 20:37
    #11

    Hår växer ca 0,35 mm per dygn och ett normalt hårstrå växer i 2-6 år och blir mellan 22-75 cm långt innan det ?vilar? i 1-3 månader ? för att falla av och lämna plats för ett nytt hårstrå.

  • Äldre 12 Feb 17:56
    #12

    Hej, håret växer ca 1 cm per månad. 


Svar på tråden Hur mycket växer håret på ett år?