• A-S
    Äldre 25 Jun 11:29
    6043 visningar
    13 svar
    +1
    13
    6043

    Tårta till veganer...

    Hej!
    Har suttit och funderat och klurat men kommer ingen vart... så nu hoppas jag på er!

    Undrar om någon känner till något bageri/konditori i Göteborgstrakten som gör tårtor (eller liknande) till veganer -då några av våra gäster är det. Även förslag och recept på tårtliknande bakverk till dessa mottages tacksamt!

    Tacksam för svar!
    /A-S

  • Svar på tråden Tårta till veganer...
  • Signat­ur
    Äldre 25 Jun 11:51
    #0

    Har du kollat på vegansiter på nätet?

  • A-S
    Äldre 25 Jun 12:42
    #0

    Bra tips... det kan man ju försöka med... har du några att rekommendera eller ska jag bara söka på måfå?!

    /A-S

  • Signat­ur
    Äldre 25 Jun 12:47
    #0

    Sitter på jobbet, så jag har inget direkt. Måste kolla hemma. Återkommer...

  • Fii
    Äldre 25 Jun 13:09
    #0

    Du kan kanske hitta något via Djurens Rätt, om du letar reda på deras hemsida.

    Kolla annars med vegetariska restauranger i Göteborg (tex Andrum) om de kan tipsa om något.

  • Anonym
    Äldre 25 Jun 13:42
    #0

    kolla www.vegan.nu

  • f.d. Svart brud
    Äldre 25 Jun 13:47
    #0

    Vi hade en salig blandning av "normalätare", vegetarianer, veganer och allergiker/intoleranta på vårt bröllop. Detta blev vår lösning:

    Efterrrätt: hallonparfait med chokladsås till vegetarianer, glutenintoleranta och "normalätare"

    Tufoline vaniljglass på kiwispegel till laktosintoleranta och veganer samt mormor som är allergisk mot nästan allt (hon tål typ bara kiwi, äpple och banan när det gäller frukt)

    Tårta: Hallontårta med vaniljsås och grädde på sockerkaksbotten till vegetarianer och "normalätare"

    Äppelsmulpaj på mjölkfritt margarin och glutenfritt mjöl till veganer, laktosintoleranta och glutenintoleranta (gjorde pajen några dagar innan och frös in den - serveringspersonalen värmde upp den och serverade den med tufoline vaniljglass)

    Superallergiska mormor fick en egen liten smulpaj, eftersom hon inte tål mjölkfritt margarin utan måste ha rent smör...

    Mycket att tänka på, men det gick bra och inte en enda gäst gick missnöjd från bordet!

  • Zhaan+­+
    Äldre 25 Jun 13:58
    #0

    Jag är vegetarian som pga laktosintollerans äter mer som en vegan. Tycker att du ska köra på fd. Svart bruds förslag med ngn paj med tofuglass till. Den glassen är jättegod! Tyvärr så blir det inte alltid så jättelyckat när man försöker efterlikna icke-vegetariska alternativ, i det här fallet en tårta. Jag kan ha fel, men jag har hittills inte sett en vegantårta som smakar som en vanlig tårta.

  • A-S
    Äldre 25 Jun 14:44
    #0

    Tack för hjälpen alla!!!

    Har kollat in på vegan.nu och där fanns en del recept och sådant... Får se vad det blir!

    Tack än en gång och fortsätt gärna att bomba mig med förslag!
    /A-S

  • Johann­a = en lat kock
    Äldre 25 Jun 15:39
    #0

    glasstårta kan vara ett alternativ (gjort på tofuline eller oatlyglass då...)

  • Lill Anna 8/7-04
    Äldre 25 Jun 15:47
    #0

    Finns många trådar om just detta.. Sök på tex vegan, laktosintollerans (jag vet att jag skrivit ner en hel massa recept som inte innehåller mjölk/ägg, hittar dock inte tråden)

    Gör du tårta själv kolla så det inte är något färgämne som veganer avstår ifrån eller någon gelantin i det du använder.

    Sök på Vegan +Göteborg på tex google.com.. Jag vet att Stockholmsveganerna har en egen hemsida med tips om restaunganger affärer etc, kanske har Göteborgs veganer det också?

    Lycka till!!

  • Anonym
    Äldre 29 Jun 16:18
    #0

    Hej!
    Tårtbottnar går att göra nästan som vanligt. Man byter bara ut ägg mot sojagrädde och mjölken mot sojamjölk, blir kanon och saftigare än vanlig kaka. Trots att jag inte är vegan brukar jag göra på detta sätt. Tror att man kan vispa sojagrädde och ha på, fyll med frukt eller något. Ett recept jag brukar använda är det här:
    100 g vegan margarin
    2,5 dl socker
    0,75 dl sojagrädde
    1,5 dl sojamjölk
    2,5 dl vetemjöl
    2 tsk bakpulver
    2 tsk vaniljsocker
    Smält margarinet, låt svalna. Bland sojagrädde och socker. Tillsätt sojamjölk och margarin. Blanda i mjöl, bakpulver och vaniljsocker. Smörj och bröa en form. Häll i form och grädda på 175 grader i ca 45 minuter.
    greenoption.org finns en del vegetarianrecept som du kanske kan få idéer ifrån.

    Lycka till1

  • A-S
    Äldre 29 Jun 16:28
    #0

    Tackar... mer mer!

  • Bolla
    Äldre 30 Jun 16:33
    #0

    Mest för att det är kul så bidrar jag med receptet på "Tårta à la Boring", dvs. den tårta som Bosse Ringholm fick i ansiktet.

    Tårtbotten:
    4 dl vetemjöl
    3 dl socker
    3 tsk bakpulver
    2 tsk vaniljsocker
    50 g mjölkfritt margarin
    3 dl sojamjöl
    1 msk margarin till formen

    Fyllning:
    Marsanpulver 25 portioner (1 pkt)
    2 l sojamjölk
    pannkakssylt

Svar på tråden Tårta till veganer...