• Cecili­aA
    Äldre 11 Mar 20:54
    30527 visningar
    31 svar
    31
    30527

    Jag funderar på att utbilda mig till bröllopskoordinatorer, frågor!

    Som rubriken lyder så funderar jag på om det kan vara yrket för mig, driva ett mindre företag och visst vore det väl fantastiskt att få jobba med människor som ska ta ett sådant stort steg i livet?!

    Vet att bröllopsakademin har en kort utbildning, någon som vet nåt om den ifall den är bra/dålig? Tycker det är synd att den är så kort men vet inte om det finns fler i Sverige?

    Skulle mest vilja dra igång en diskussion här kring att arbeta som bröllopskoordinatorer, kanske känner någon någon som utbildat sig till det och jobbar som det eller har något tips att ge?

    Hoppas på lite respons!

    Mvh Cecilia

  • Svar på tråden Jag funderar på att utbilda mig till bröllopskoordinatorer, frågor!
  • MilosM­amma
    Äldre 12 Mar 15:58
    #12

    vart är den utbildningen, det har jag velat utbilda mej till sen jag började gymnasiet..


    CeciliaA skrev 2009-03-12 15:55:15 följande:
    Jo det kändes helt klart som ett tecken, jag har nu anmält mig till utbildningen!!!
  • Luucie
    Äldre 12 Mar 16:09
    #13

    Och här kommer lite negativitet...
    Men allvarligt talat känns det som ett enda stort lurendrejeri!

    Jag har kollat kursplanen och det finns ingenting där som du inte kan lära dig på alldeles egen hand om du har lite intresse och är lite driftig.
    Detta gäller både kurs 1 och 3.
    Vad det gäller kurs 2 så ser det ut som en vanlig "starta eget kurs"...

    Tycker att det är alldeles för dyrt och skulle verkligen ringa och be att få komma dit och fråga ut dem om vad exakt man får för det man betalar?

    Jag tror absolut att det är ett roligt och givande yrke. Så kör på det. Men bröllopsakademin ifrågasätter jag starkt.

  • Cecili­aA
    Äldre 12 Mar 16:21
    #14

    Jag har varit i kontakt med utbildningsanordnarna och de verkar jätteseriösa och har lång erfarenhet av det de gör och har ett stort kontaktnät som man får ta del av genom att gå utbildningen, man har även dem som mentor i framtiden och får hjälp med olika saker som kan tänkas komma upp.

    Jag skulle aldrig anmäla mig till något som jag inte trodde på eller gjort efterforskningar om. Och att "lära sig på egen hand kan du med det mesta" MEN att göra det själv ger dig ingenting - ingen kommer anställa dig om du inte har en utbildning som branchfolket känner till. Du kan lära dig att massera genom att läsa en bok men få skulle anställa dig om du inte gått på axelssons. Du kan få samma kunsakper som en ekonom/jurist/statsvetare/fotograf genom att plöja genom kurslitteratur men utan examen från en etablerad skola är ditt kunnande inte värt ett smack. Många reagerar som du på nya utbildningar/jobb/förändringar men ändrar er med tiden när motsatsen visas upp. För mig är det bara tur eftersom jag ska ge mig in i en branch med mycket konkurrens så det gör inget om inte du utbildar dig till det också :-P

  • Äldre 12 Mar 16:23
    #15

    Här är en till som gärna skulle komplettera blommorna med det yrket, men när jag frågade runt lite med folk som redan är medlemmar verkar de tycka att det int eriktigt blivit som tanken var får början...och då blir jag ju tveksam också..MEN jag tycker tanken att kunna ha en slags kvalitetsstämpel och certifikat är god, för det finns antagligen både puckon och jätteduktiga i branschen, precis som med allt annat.

  • Cecili­aA
    Äldre 12 Mar 16:29
    #16

    Nu blev jag nyfiken passionsblomman, hur menar folk att det inte blev som tanken var från början?

    Äntligen någon med direkt erfarenhet av BRAK

    Dela gärna med dig av alla dina erfarenheter!

  • Imma
    Äldre 12 Mar 16:30
    #17

    Jag förstår verkligen din önskan att ha en dokumenterad utbildning inom området. Speciellt om man ska arbeta som egen företagare. Ingen skulle ta mig på allvar om jag sa "nej, någon examen har jag inte, men jag har lånat böcker på biblioteket om ekonomi, redovisning och styrning

    Jag funderar på om det finns möjlighet att skaffa en lite bredare utbidning än just bröllopskoordinator? En mer generell festkoordinator liksom. Då finns ju möjligheten att arbeta "bredare" sedan om du skulle vilja det.

  • Cecili­aA
    Äldre 12 Mar 16:33
    #18

    Imma: Ja precis det är en jättebra tanke, jag har som sagt en till utbildning på G som är av helt annan karaktär men som skulle funka skitbra att kombinera, säger inte vilken med det har med djur att göra.

    Men om man vill speca sig helt inom bröllopsindustrin kan man ju tex bli florist, kock, hotellägare ;), biluthyrare, musiker ja du fattar nog vart jag vill komma - något som går att väva ihop med liksom..

  • Äldre 12 Mar 16:46
    #19

    Ja, tanken att man ska kunna stå för någon slags kvalitet inför kunden är ju jättebra. Frågan är bara hur man får tyngd och status på själva varustämpeln om man säger så...

  • Luucie
    Äldre 12 Mar 20:41
    #19

    Nu trodde ju jag att du ville ha åsikter om det här..?

    Mitt uttalande gällde inte utbildningar generellt sett utan just den här utbildningen.

    Jag tycker absolut att man ska ha dokumeterade utbildningar bakom sig när man startar företag. Det är ju självklart att man ger ett mer seriöst intryck då.

    Men som sagt...just denna utbildning såg inte alls bra ut, tycker jag.

    Och anledningen att just min åsikt faktiskt är värdefull i sammanhanget är att jag själv (som potentiell kund) förmodligen inte skulle välja att anställa en koordinator bara baserat på att de gått den här utbildningen.

  • Cecili­aA
    Äldre 12 Mar 21:01
    #20

    OK då vet jag din åsikt!

Svar på tråden Jag funderar på att utbilda mig till bröllopskoordinatorer, frågor!