• Kristi­iiin
    Äldre 15 Feb 13:23
    5042 visningar
    9 svar
    9
    5042

    Hur långt innan måste man börja?

    Hej allihop! Förlovade mig med min käre pojk i maj förra året. Har alltid varit lite traditionell av mig o har alltid velat gifta mig inom ett år efter förlovningen, eller iallafall under det året, vilket ju blir iår för mig då! :) Fick i augusti veta att killens bror ska gifta sig nu i maj så inom ett år sprack ju ganska så fort. Funderade inte så mycket mer på det eftersom vi inte bor ihop än då jag studerar en bit bort. Men tiden har gått och jag har börjat fundera allt mer på framtiden. Tar examen -10 och vill ha barn och allt på en gång, helst nu!

    Så min fråga blir.. Hur lång tid behövs egentligen för att planera? Har funderat på 1 augusti 2009, tycker det låter som ett bra datum. :) Men är det fel mot hans bror att gifta sig samma år? Sen är det ju alltid det ekonomiska, men sånt kan väl lösa sig.. Fast man har ju inte gott om pengar när man studerar direkt.
    Tacksam för svar!

  • Svar på tråden Hur långt innan måste man börja?
  • bongen­80
    Äldre 15 Feb 13:27
    #1

    Ja men ni ha rju ett halvår kvar att planera, det borde väl räcka. KOlla först kyrka o festlokal, sen beror ju allt på hur ni vill ha det. Om det ska vara ett enklare bröllop pga ekonomi eller om ni vill vänta tills ni sparat ihop pengar. Varför skulle det göra nåt att gifta sig samma år som hans bror???

  • anapan­asiti
    Äldre 15 Feb 13:28
    #2

    Vi bestämde oss i november att vi skulle gifta oss 8 augusti... nu har vi dock fått ändra datumet till den 27 juni pga yttre omständigheter. Jag tror inte att det är några problem att börja planera nu, det enda som kan va är att kyrkan ni tänkt er redan är bokad (om den är populär). Själv ska vi gifta oss i Djurröd, var hade ni tänkt att gifta er?

    Jag har förresten en väninna som planerade bröllop på 4 månader... så 5 ½ borde inte vara ngt problem.

  • Fenixx
    Äldre 15 Feb 13:28
    #3

    ja men klart det funkar att ni gifter er samma år! är ju inte ens samma månad.
    men som ovan nämnts, så är det nog bra att ni snabbt kollar upp festlokal, kyrka, fotograf nu för augusti är ändå den mest populära månaden att gifta sig i nu.

    lycka till med planerna, här på BT får man massa tips och ideér.

  • Kristi­iiin
    Äldre 15 Feb 13:32
    #4

    Har tänkt mycket på det där med kyrka ja. Vet precis var jag vill gifta mig eftersom jag är uppvuxen 300 meter från kyrkan.. :) Den är mycket populär så får väl kolla upp det så fort vi bestämt oss. Har aldrig velat ha något stort och pampigt bröllop heller så pengarna blir nog inget problem..

    Har kollat runt här på BT och bröllopsguiden under en lååång tid nu så känns som kan skulle kunna få ihop det.. Vet på ett ungefär hur jag vill ha det. Det svåra är bara maten.. Hur ska ni ordna med det?

  • Fenixx
    Äldre 15 Feb 13:34
    #5

    vi ska vara på en restaurang där vi ska ha både mat och festen. och vi ska ha fullservice så dem fixar allt med mat, dryck osv.

    jag vill att alla våra gäster ska kunna slappna av och bara ha roligt på våran dag.

    så ni får fundera om ni vill ha det så eller ha en festlokal där ni tar med egen mat och dryck, och vill ni inte göra egen mat så finns ju catering.

    och om ni vill ha 3-rätters, buffé. bara tårta eller även efterätt...det är verkligen massa att tänka på. men skoj också.

  • bongen­80
    Äldre 15 Feb 13:34
    #6

    va ska ha buffe som lagar till själva förutom pot.sallad som vi beställer på affären. Kallskuret som tex rostbiff, skinka, pajer, inkokt lax o smarriga sallader o olika goda röror.

  • Kristi­iiin
    Äldre 15 Feb 13:38
    #7

    Har funderat mycket på buffe jag med då det känns som ett bli mer budgetvänligt alternativ. Killen tycker grillbuffe med helgrillat vore gott och trevligt men då sticker säkert priset iväg igen. Får väl prata med killens andra bror som är kock. Han har säkert lite kontakter!
    Men sen visst, ska man fixa mycket själv kanske det kan vara svårt att slappna av och njuta.. Det är ju en dag som aldrig kommer igen så vill ju kunna släppa allt sånt också.

  • bongen­80
    Äldre 15 Feb 13:44
    #8

    laga mat som kan stå över natten o fråga avlägsna släktingar eller på nån restaurangskola om de kan hjälpa er på bröllopsdagen. jag har frågat min mammas kusiner om hjälp

  • Kristi­iiin
    Äldre 15 Feb 13:48
    #9

    Tack för tipsen! Får helt enkelt sätta mig o fundera lite till.. :)

Svar på tråden Hur långt innan måste man börja?