• Sophie­09
    Äldre 13 Feb 19:41
    24902 visningar
    27 svar
    27
    24902

    ska du/ har du bott i Iran med din persiska M2B?

    Jag och min underbara man gifter oss i sommar.
    han är född i Iran och har bott i sverige i 8 år. Vi har pratat om att om några år flytta till Iran och bo.
    är det någon annan som planerar samma? eller bor/ bott i Iran?
    hur var det isåfall för dig?
    hur gick det med dagis och liknande? jag tycker att detta ska bli jätte spännande!
    har ni likande tankar?
    skriv, vill gärna höra hur det går för er!

  • Svar på tråden ska du/ har du bott i Iran med din persiska M2B?
  • Sophie­09
    Äldre 14 Feb 20:51
    #11

    oj vad kul att så många engagerade sig med sina kunskaper. vad jag har upplevt i iran är att skillnaderna är vääääldigt stora i teheran (där min mans familj bor) och i andra städer eller områden. jag har inte alls upplevt "inte utan min dotter" känslan när jag varit där. snarare att familjebanden är mycket "starkare" och att dom är väldigt kärleksfulla.
    visst såg jag när vi reste runt dessa områden där alla är super religösa och detta har då hängt samman med att folket är väldigt fattiga. men det är alltså inte till dessa områden vi planerar att flytta till..i teheran var vi på fester med tjejer och killar som var mer upppiffade än man träffar på ett besök på stureplan. med vodka och baileys shottar som välkomst drink.. det skiljer sig väldigt mycket ifrån bilden man fått innan man åkt dit.

    jag är inte orolig över att jag inte skulle få lämna landet utan min man. däremot undrar jag hur det är att leva där..

  • Äldre 14 Feb 21:11
    #12

    Nej jag säger inte alls att du automatiskt skulle behöva vara orolig. Men juridiken o konsekvenserna på det sättet tycker jag är en minst lika viktig aspekt av att bestämma sig för att flytta utomlands som vardagen där, oavsett vart. Jag ser många fall där det blir krångligt på olika sätt, utan att man förutsett det, eller hur det krånglar.

    Precis som du säger att Teheran en galet stor stad med många variationer inom sig. Bäst är nog om du pratar med makens familj om hur de lever för att få en uppfattning om deras vardag, jobb, etc - för ni lär väl leva där och ganska likt dem.

  • Origin­alrose­n
    Äldre 14 Feb 21:21
    #13

    Ja, vad ska jag säga? Du verkar så odelat positiv att jag inte tror att du vill höra något annat än positivt. Jag har persiska släktingar och arbetskollegor. De älskar sitt hemland, sin kultur, mat och musik. De har alla valt att bo i Sverige, att fly från sitt älskade Teheran, sin familj, släkt, vänner och sina rötter.

    De kan inte åka tillbaka. Ingen av dem är brottslingar eller kriminella - i våra europeiska ögon. När de vill träffa sin familj så får alla åka till ett annat land för att träffas.

    Jag har sett sorgen över att inte kunna åka till sin sjuka mamma, sin döende pappa, sett kollegorna förtvivlade över sina försvunna släktingar.

    Du kommer ju att åka oaktat vad som sägs här. Du kommer säkert att få det fantastiskt underbart, kul och lärorikt. Jag föreslår dock att du ser till att du har en "köksutgång" med dig i bagaget - lite som en försäkring.

    En kollegas svenska fru hade med sig ett extra pass och extra dollar som bara hon visste om. Det var en bra försäkring, enligt henne.

  • Lady o Lufsen
    Äldre 14 Feb 21:50
    #14
    Originalrosen skrev 2009-02-14 21:21:31 följande:
    En kollegas svenska fru hade med sig ett extra pass och extra dollar som bara hon visste om. Det var en bra försäkring, enligt henne.
    Så skulle jag också ha gjort...ett klokt beslut, enligt mig!
    BARA jag skulle veta om det!
  • Aleta
    Äldre 15 Feb 09:32
    #15

    Smart tjej.


    Originalrosen skrev 2009-02-14 21:21:31 följande:
    En kollegas svenska fru hade med sig ett extra pass och extra dollar som bara hon visste om. Det var en bra försäkring, enligt henne.
  • sarreb
    Äldre 16 Feb 14:30
    #16

    Iran är en diktatur. Jag har också flera kollegor som inte ens kan tänka sig att åka till Iran för att hälsa på släkten pga otryggheten där. Mycket av det som vi tar som självklart här i Sverige som tex ett fungerande rättssystem finns inte där. Jag skulle INTE flytta dit. Miljön, människorna, kulturen är säkert fantastiska (för att inte tala om maten, jättegod!)men nej absolut inte.

  • Kanilj
    Äldre 16 Feb 14:51
    #17

    Jag har inga erfarenheter att delge här, men tänkte bara säga att det började en serie om Iran på SVT igår -Spelet om Iran. Såg det inte själv och vet inte om det kan vara intressant och av värde för dig att se TS men tänkte ändå flika in med det.

  • Persia­nbride­2009
    Äldre 17 Feb 11:54
    #18

    Tycer du är en stark människa men ett otroligt mod. Att kunna flytta till ett annat land (oavsett vilket) med annat språk och kultur är modigt! Jag är inte orolig att du ska bli utsatt för hela hemska utan min dotter skiten eftersom det är bullshit! Klart det finns idioter men folk tror ju det är så alla lever i Iran... men du verkar ju veta bättre!

    Jag önskar dig lycka till och hoppas allt blir som du önskar dig. Omidvaram khoshbakht beshi =)!


    Sophie09 skrev 2009-02-14 17:21:58 följande:
    tack persianbride2009! :)jag har varit i iran och jag vet att det är ett annorlunda land. men jag är absolut inte rädd för det. snarare tycker jag att det skulle vara spännande. min man har hela sin familj där och längtar tillbaka. hade varit kul om våra framtida barn får en stor dos av den kulturen också.. det är en väldigt stor förändring men samtidgt får vi mycket stöd ifrån hans familj. jag håller på att lära mig persiska, har förstått att det är viktigt att kunna därnere:)
  • Sophie­09
    Äldre 17 Feb 18:42
    #19

    vad härligt att få sådant stöd. tack så mycket!
    det är precis så jag känner och jag uppskattar verkligen det stödet.
    som sagt just angående ämnet iran är det lätt att dra alla över en kam. och hade jag inte varit där och upplevt motsatsen hade jag kanske gjort samma sak :)
    merci az harfaye ghachngat! =)


    Persianbride2009 skrev 2009-02-17 11:54:44 följande:
    Tycer du är en stark människa men ett otroligt mod. Att kunna flytta till ett annat land (oavsett vilket) med annat språk och kultur är modigt! Jag är inte orolig att du ska bli utsatt för hela hemska utan min dotter skiten eftersom det är bullshit! Klart det finns idioter men folk tror ju det är så alla lever i Iran... men du verkar ju veta bättre!Jag önskar dig lycka till och hoppas allt blir som du önskar dig. Omidvaram khoshbakht beshi =)!
  • 2580
    Äldre 5 Mar 18:45
    #20

    Jag är född i Iran men uppvuxen i Sverige. Vägrar att ens åka och hälsa på. Oro över den laglöshet som finns där är för skrämmande för mig. Skulle aldrig vilja att mina barn skulle växa upp där. Men allt har ju sina fördelar och nackdelar. Visst är det mycket kärlek och familjen är säkert starka, men du som kvinna kommer att få det väldigt tufft och bli isolerad. Jag är såååå ledsen att jag är så negativ.

  • Tootic­ki
    Äldre 9 Mar 12:20
    #21

    - Vad ska du jobba med när ni bor där?
    - Hur ska ni bo (med/nära släkt och familj eller själva)?
    - Ska era barn gå i persisk eller internationell skola?
    - Kommer hans familj acceptera att du vill jobba?
    - Hur länge ska ni stanna?
    - Ska barnen uppfostrs till muslimer?

    Det är frågor som jag föreslår att ni pratar igenom och är överens om innan ni flyttar. Om du inte kan/vill jobba tror jag att du kommer uppleva dig väldigt ensam och isolerad, jag tror också att det är viktigt att du har kommit långt i dina språkstudier tills dess.

    Jag föreslår att du läser boken "Mitt liv som förrädare" av Zarah Gahramani, då kanske du får förståelse för att vi här inne inte bara vill smutskasta Iran utan att det faktiskt finns anledning att vara kritisk.

  • 201201­03
    Äldre 10 Mar 19:21
    #22

    Ja visst så är det där viktiga frågor att prata igenom men INTE bara om man flyttar till ett annat land eller är gift med en muslim.. Min svägerska är i Syrien för första gången nu (gift med min mans bror) hon har varit där en månad och tycker att det är underbart.. Visst har hon märkt att det kanske inte är så demokratiskt land som dom själva vill ha det till men allt i allt så tycker hon det är fantastiskt.. Hon berättade att huset som vi bygger och bara sett på bild hitills börjar bli klart saknar bara kakel och färg på väggarna.. Jag tror att om man känner sin man ordentligt och hans familj så är man nog trygg även om man bor i ett annat land.. Visst finns det många som har kommit som flyktingar från dessa länder men det ska också sägas att många är kvar och har fin fina liv.. Min man och hans bror är dom enda från deras familj som har flyttat från syrien och det var för att dom skulle vidareutbilda sig och sen fastnade ;) Men 10 ( )syskon är kvar..

  • Taha
    Äldre 10 Mar 20:31
    #23

    Vad kul oc intressant att du vill prova på att bo i Iran ett tag. Det tar mkt mod att våda bryta upp från det man är van vid och prova något helt annorlunda. Önskar att jag får prova det en dag.
    Jag är själv från Iran och är inte alls orolig för att du ska utsättas för ett "Inte utan min dotter" drama. Folk är som du vet både otroligt varma och moderna där. Det stämmer att det finns de Iranier som inte åker tillbaka men de är i minoritet och oftast inte ens politiska flyktingar. Vissa väljer att inte åka tillbaka för att det är smärtsamt att se hur mkt landet ändrats. Min familj är politiska flyktingar och har inga problem med att åka tillbaka. Det finns dock en grupp som inte kan återvända.

    Trots att jag vänder mig mot en del av kommentarerna här (tex om hans familj kommer att tillåta dig jobba, asså allvarlligt talat!! Jag blir bara arg!) så kan vissa saker vara värda att kolla upp. Kolla upp dina rättigheter vid en eventuell skilsmässa. Oavsett land är en skilsmässa tärande på parterna och det kan frestas att "j*vlas" med varandra. Därför är det klokt att kolla vilka rättigheter, främst till barnet, etc som kommer gälla för dig som svenskfödd iransk medborgare.

    Lycka till så otroligt!! :)

  • Taha
    Äldre 10 Mar 20:33
    #24

    Att skriva snabbt innebär många stavfel..haha ;)

  • Tootic­ki
    Äldre 10 Mar 21:17
    #25
    Taha skrev 2009-03-10 20:31:25 följande:
    Trots att jag vänder mig mot en del av kommentarerna här (tex om hans familj kommer att tillåta dig jobba, asså allvarlligt talat!! Jag blir bara arg!) så kan vissa saker vara värda att kolla upp.
    Jag skrev inte tillåta utan acceptera, för övrigt är det en fullt legitim fråga i och med att endast 10% av Irans kvinnliga befolkning jobbar! (kronika.iranian.se/node/378)
  • Lish
    Äldre 13 Mar 10:28
    #26

    Herrejisses vad mycket ignorans det finns i denna tråd! Att många av er ens uttrycker er på sättet som ni gör är respektlöst och ni förolämpar trådstartarens intelligens. Jag förbluffas av hur folk tror sig veta SÅ mycket om ett land enbart av att ha sett en film elelr ha hört lite dittan och dattan från div folk.

    Jag är född och uppvuxen i Sverige men har periodvis bott i Iran under min uppväxt, sen har jag även varit där nästan varje sommar fram tills för ett par år sedan, så jag har lite insikt.

    Hursomhelst Sophie, detta med att du ska ha pengar gömda osv, är ren skitsnack, allt detta är individuellt, 90-95% av landets befolkning är så att säga "normala", har normala familjerelationer, kvinnorna jobbar om det så behagar dem OCH de är emot regimen, dvs de bryr sig inte om lagarna om att mannen bestämmer över kvinnan osv, för de lever itne efter dem, därav spriten på de festerna som du har varit på.

    Resterande 5-10% av befolkningen kan vi diskutera i en annan tråd.

    Det må vara ett väldigt speciellt land tack vare den nuvarande regimen, och man ska inte glömma att det faktiskt ÄR en diktatur. Det enda som bekymmrar mig lite när jag är där är att jag ska hamna i trubbel utanför hemmet, alltså ute på stan el något liknande, för hamnar man i en "tvist" med den iranska staten så kan inte ditt svenska medborgarskap rädda dig OM du är iransk medborgare. Men det händer väldigt sällan att man hamnar i någon sån situation, för oftast vill de inte tjafsa med "turister" även om du har iranskt medborgarskap. De har tillräckligt med dålig press, de behöver itne mer.

    Kvinnor jobbar visst!! ALLA mina mostrar är utbildade och jobbar, en har tom startat en egen engelsk skola. Jag skulle rådgiva dig att söka jobb på internationella arbetsplatser, där dina språkkunskaper kan komma till nytta, ex. svenska ambassaden. Om du nu vill jobba där.

    En annan sak som du förmodligen själv kommer lägga märke till är hur folk är så vänliga och främst av allt HJÄLPVILLIGA! Ramlar du ute på gatan har du alltid minst 5 pers som springer fram och frågar hur det gick, försäljare springer ut med ett glas vatten från sin butik, osv. Sedan finns det en stor respekt för kvinnor, om någon "stör" dig så finns det alltid folk som kommer fram och hjälper dig. Här i Sverige kan en människa tyvärr bli misshandlad ute på gatan och inte en kotte går emellan. Detta är som sagt ngt du komemr själv lägga märke till. =)

    För att svara på din fråga ang dagis/skola, jag gick på en internationell skola där man fick lära sig persiska parallellt med standardkurserna för min årskurs. Jag har för mig att det även fanns förskola samt dagis på den skolan. Det som var lite kul var att alla elever på den skolan var från utlandet, vissa var iranier men kunde inte språket, andra var amerikaner, norska, osv. Fördelen där var att de var "snällare" mot eleverna och inte lika stränga vad gäller vissa regler som brukar gälla på "vanliga" skolor.

    Om du vill ha lite tips om dresscode och div andra saker så är det bara att maila mig privat så svarar jag med nöje!

    Haah, vad långt mitt inlägg blev.

  • Äldre 10 Jul 22:43
    #27

    Mina föräldrar är födda i Iran men jag är född i Sverige, vi brukar resa hit varje år 2 månader, om jag ska vara helt ärlig så känns mer som hemma i Sverige, jag har fått några tankar om att flytta hit, men detfinns lite viktiga saker att tänka på till exempel: det är en diktatur, kvinnorna måste ha slöja, kvinnorna måste bada med kläder och mycket annat, kom ihåg att sharialagarna ingår i lagarna i Iran, men jag är en kille så det är i te så svårt.

    Och om du inte tål värme så borde du stanna i Sverige, somrarna brukar bli 42 grader.

Svar på tråden ska du/ har du bott i Iran med din persiska M2B?