• AndyP
    Äldre 16 Jan 15:18
    6163 visningar
    20 svar
    20
    6163

    Någon som testat LCHF?

    Jag har hört en del positivt om LCHF (low carb high fat) som ett sätt att gå ner i vikt. Är det någon här som har testat?

    Jag är nyfiken på om det kan vara så bra som det låter, att man kan äta sig mätt och ändå gå ner i vikt...

  • Svar på tråden Någon som testat LCHF?
  • gotlan­dsulri­ka
    Äldre 16 Jan 15:39
    #1

    Jag följer den kosten sen i augusti. Har gått ner 7 kilo och mår mycket bättre nuförtiden. Jag är piggare, friskare och har inga blodsockersvängningar längre.

  • zeddy
    Äldre 16 Jan 15:40
    #2

    Jag och min m2b håller på med den dieten! Vi började för en vecka sen ungefär och har gått ner ett kilo var.

    Jag tycker att det är toppen, men jag är å andra sidan inte så förtjust i potatis vilket vi åt mycket av förut.
    Det krävs dock planering så att man inte ska komma hem efter jobbet och inte ha planerat någon mat och säger "ja men vi tar väl en pizza". Sedan så får man inte äta mackor till frukost så vi gör omelett kvällen innan och värmer på.

    Jag har också hört att folk går ner en del med denna diet, så vi tyckte att det var likabra att prova

    Har du kollat blogg.passagen.se/dahlqvistannika/ ?? Värt att kolla in! Vi har även beställt hennes bok.

  • konsti­gabara­lillaj­ag
    Äldre 16 Jan 19:27
    #3

    Jag äter enligt lchf och jag har bara gott att säga om den kosten. Efter kämpande med vv, cambridgekuren mm så började jag äta enligt lchf 29 januari 2008. I augusti samma år hade jag gått ner 27 kg genom att äta massa god mat, helt otroligt! Jag har legat still på den vikten under hösten då jag inte ätit strikt men jag började igen för ngn vecka sedan...

  • Origin­alrose­n
    Äldre 16 Jan 20:47
    #4

    Jag började i höstas och gick nog ut för hårt samtidigt som jag hade trubbel på jobbet - och hemma. (ja, ja, jag veeet hur galet det var.)

    Jag fick huvudvärk och mådde rent ut sagt skit. Jag gick ned massor men på för kort tid. Avbröt och har hållit vikten men jag ska på det igen när det är lite gynnsammare och då kommer jag att gå ut lite försiktigare. Har många kilo att bli av med.

  • Äldre 28 Jan 11:32
    #5

    Min pojkvän har gått ner 5 kilo på två veckor, lchf funkar verkligen!

  • Willow­field
    Äldre 28 Jan 11:37
    #6

    vad är detta för ngt? berätta mer, tack

  • Kattpo­et
    Äldre 28 Jan 11:41
    #7

    Japp det har jag och den gick inte alls överens med min IBS  så nu är jag på en magvänlig diet tills  tarmarna  har  läkt.
     

  • Zia 200906­18
    Äldre 28 Jan 14:36
    #8

    Gick ner ca 17 kilo på ca 12 veckor har jag för mig. Och min blivande ca 13 kilo.. Det funkar med andra ord ;)


  • amorvi­ncitom­nia87
    Äldre 28 Jan 15:31
    #9

    Det låter bra ju..
    Men frågan är om de är något för mig?
    Jag är inte överviktig, och vill egentligen inte gå ner i vikt speciellt mycket. Jag vill bara få bort "sambo-magen" som kommit efter för många myskvällar. Är denna diet något o ha då?

  • Äldre 29 Jan 10:39
    #10

    LCHF är inte en diet, det är en livsstil. Jag tror inte på att köra LCHF och sedan gå över till en kolhydratbaserad kost igen.
    Efter vad jag har läst mig till av många andra som har testat, ställer kroppen in sig på sin egen balansvikt Dvs är du överviktig går du ner, är du underviktig går du upp med "dieten". Sedan att balansvikten och det man själv vill väga inte alltid stämmer överens, det får man nog ta. :)


  • Zia 200906­18
    Äldre 29 Jan 10:53
    #11

    Precis, jag skulle knappast kalla LCHF för diet. Vi är nog inne på 3:e året med LCHF, det är en livsstil. En underbar livsstil ;)


  • Aniara­4
    Äldre 29 Jan 10:59
    #12

    Jag har ätit LCHF i tre år och gått ner drygt 20 kilo, det mesta under det första året. Sen har det stått still rätt länge, men jag nyligen kommit fram till att jag nog äter för mycket - jag åt nästan lika mycket som jag gjorde i början, trots att jag vägde 20 kilo mindre! Så nu prövar jag mig fram hur mycket jag faktiskt behöver för att hålla mig mätt.

    Förutom viktminskningen och att jag äntligen blivit fri från mitt sockermissbruk (känner inget som helst sötsug så länge jag inte gör några avsteg!) har jag blivit av med mina plågsamma ledinflammationer som gjorde att jag inte kunde gå i trappor eller plocka in porslin i skåpet. Jag har MYCKET mindre migrän och huvudvärk, och jag slutade snarka inom ett par veckor efter att jag började med LCHF. Min IBS har förbättrats dramatiskt. När jag gör avsteg och äter kolhydrater så kommer alla problemen tillbaka som ett brev på posten. Så jag går aldrig mer tillbaka till kolhydratkost!

    Jag tror inte alla behöver äta så strikt som jag måste göra för att må bra. Är man inte kraftigt överviktig, diabetiker eller sockermissbrukare räcker det nog väldigt långt att bara skippa socker och spannmål, men kanske ta en potatis då och då eller rentav en frukt - fast frukt är väldigt överskattat, innehåller jättemycket socker och försumbara mängder vitaminer. Grönsaker är mycket nyttigare! Men mjöl och socker är dåligt för ALLA, det är jag helt övertygad om. Liksom margarin och oljor med mycket omega 6 - ät smör, men ta lite mindre då om du är fettskrämd.

    Det bästa stället att skaffa information om man är intresserad är www.kostdoktorn.se och kolhydrater.ifokus.se .

  • Aniara­4
    Äldre 29 Jan 11:01
    #13

    Och ja, man får vara mätt och nöjd hela tiden!

    Men man ska också veta om att man oftast får omställningsproblem i början, det kan bli ett par veckor av trötthet, huvudvärk, bottenlös hunger och trögtänkthet innan energiproduktionen ställt om sig helt, men när man väl kommer igenom den perioden brukar det blir tvärtom - man blir piggare och smartare och slipper alla jobbiga blodsockerdippar!

  • Äldre 29 Jan 12:32
    #14
    Aniara4 skrev 2011-01-29 11:01:57 följande:
    Och ja, man får vara mätt och nöjd hela tiden!

    Men man ska också veta om att man oftast får omställningsproblem i början, det kan bli ett par veckor av trötthet, huvudvärk, bottenlös hunger och trögtänkthet innan energiproduktionen ställt om sig helt, men när man väl kommer igenom den perioden brukar det blir tvärtom - man blir piggare och smartare och slipper alla jobbiga blodsockerdippar!
    Jag håller med där! Jag provade LCHF för ett par år sedan och tyckte de två första veckorna var rätt jobbiga minns jag, med yrsel och huvudvärk och illamående. Sen gick det finfint!
    Tyvärr flyttade jag sen hem till min m2b och hans familj som har italienskt påbrå (pasta,pasta, pasta, pizza, pasta, pizza) så de kilo jag gått ner (ca sju kg på tre månader) gick jag upp igen. Om man tänker att det är en diet är man nog fel ute. Man ska också vara medveten om att det kan bli krångligt i längden, givetvis beroende på hur man lever, arbetstider etc, för man måste ALLTID se till att planera vad man ska äta, för man kan inte bara ta en macka på pressbyrån eller så om man skulle bli hungrig.
    Om man tränar ganska mycket ska man också tänka på att de första veckorna kan bli väääldigt sega, man har liksom ingen "utväxling" i kroppen och det kan vara så attt man får blodsockerfall (hände mig). Men om man tar det lungt precis i början kan man träna som vanligt sedan.
  • IdaPie­rre
    Äldre 29 Jan 12:38
    #15

    min sambo går på den dieten. Han säger att han mår jätte bra och är pigg. han har gått ner 12kg på 18 veckor ungefär. För honom så har den dieten funkat perfekt. O jag märker att han är gladare och piggare :)

  • Smuppr­a
    Äldre 29 Jan 13:11
    #16
    amorvincitomnia87 skrev 2011-01-28 15:31:04 följande:
    Det låter bra ju..
    Men frågan är om de är något för mig?
    Jag är inte överviktig, och vill egentligen inte gå ner i vikt speciellt mycket. Jag vill bara få bort "sambo-magen" som kommit efter för många myskvällar. Är denna diet något o ha då?
    Jag körde på lchf förut. Låg på normalvikt men i övre kanten, och ville gå ner några kilo bara. Det gick kanon. Men sambon hakade på han också, annars blir det jobbigt med matlagning. Känns jobbigt i början för plötsligt ser man kolhydrater i allt och allt man vill äta. Men efter ett par dagar blir det lättare. Eftersom jag inte hade många kilo så följde jag den inte slaviskt. Jag åt blodpudding någon gång, för att det är nyttigt trots sina kolhydrater. Jag åt frukt, fast det innehåller kolhydrater. Osv. Men visst rök de där sista kilona ändå.

    Jag skulle säga att lchf är en livsstilsbrytande diet faktiskt. Det ska tydligen inte vara bra att hålla på för länge, men om det tvista de lärda. Jag tycker iaf att det är ett bra sätt att bryta dåliga vanor för att efter ett par månader få till en riktigt hållbar livsstil. Man inser ju att man faktiskt inte behöver potatis/ris/pasta för att maten ska vara komplett. Supergott utan också! Osv.

    Efter två operationer med efterföljande strikta dieter ordinerade av läkare gick jag ner alldeles för mycket i vikt. Jag var tvungen att äta upp mig lite för jag tyckte inte om att vara så smal. Jag var faktiskt normalviktig då också (i nedre kanten enl bmi), men trivdes bättre med mig själv med två kilo mer på kroppen!
    Men det blev för mycket av det goda och nu skulle jag gärna gå ner 3-4 kg inför bröllopet. De där sista svåra. Så på tisdag börjar jag och sambon igen.
  • Kattpo­et
    Äldre 29 Jan 13:24
    #17

    Men kom ihåg IBS är individuellt, alla har inte samma triggers för att få igång den och hos mig är   det fibrer och vissa grönsaker, tyvärr är de grönsaker man bör äta när man går på lchf.

    Och blod i avföringen och svåra kramper magen och yrsel tror jag är min kropps sätt att säga ifrån.

    Jag mår bra nu, jag mår kanon, jag lever just nu på kokta äpplen, fisk, kyckling, ris och morrötter och ska så göra till tarmen har läkt.  
     

  • Aniara­4
    Äldre 29 Jan 14:09
    #18

    Det finns inga som helst belägg för att det skulle vara farligt att äta LCHF någon längre tid. Om man har hittat något som funkar, varför gå tillbaka till den kost som gjorde en överviktig och i många fall sjuk till att börja med?

    Som sagt, det är INTE en tidsbegränsad diet, det är en livsstil. Som man kan välja att lägga på mer eller mindre strikt nivå.

  • Dazzle
    Äldre 29 Jan 14:15
    #19

    Jag äter lchf sen augusti(började för jag sökte fler recept på gi-rivstart). Har gått ner 12 kg utan att va hungrig lr speciellt sugen. Jag tycker fördelen är att man kan äta mer när man e bortbjuden utan att frångå ens "regler". Med viktväktarna visste jag alltid att varje gång jag var borta så fan s det ingen chans att hålla poängen. Jag mår jättebra på lchf. Mer fokuserad å koncentrerad å samtidigt inte styrd av socker å sug. Håller dock med alla kloka människor med att det är en livsstil å förmodligen inte alls bra att äta först lchf å sen återgå. Läs på kostdoktorns blogg om det. Jag tror som många andra att detta är ett sätt att äta som gynnar de flestas hälsa. Kul å se så många andra lchfare här!!

  • Smuppr­a
    Äldre 29 Jan 15:19
    #20

    Om det tvista de lärda. Jag är inte en av de lärda. Det finns de som påstår att det är helt riskfritt men också de som påstår att hjärnan tar stryk om man äter så i många år. Vad som är sant? Ingen aning!

    Självklart ska man inte återgå till den livsstil man hade innan. Det fattar ju vilken grankotte som helst att det är oklokt. Men jag kommer inte använda det som en helt ny livsstil, utan som en hjälp till en bättre livsstil. Den är perfekt för att bryta sockerberoende och få koll på kolhydraterna.

    Men att vara en "halv"(?)-lchfare bland sådana som strikt följer lchf är ingen god idé. Vi kan inte "omvända" varandra. Anledningen till att jag skrev var för att Amorvincitomnia87, liksom jag, inte är överviktig, vill gå ner några få kg och har en "sambomage". När jag har några få kg att gå ner blir jag inte övertygad om att dieten/livsstilen är något för mig för att andra går ner 20kg av det. Det är ju de sista få kg till målvikten som är svårast, och det är inte säkert att de sista 3 kg funkar att få bort med alla dieter/livsstilar som förespråkas.

    Förresten måste väl alla överviktiga byta livsstil för att uppnå viktminskning? Men att lchf nödvändigtvis måste vara den slutgiltiga livsstilen för ett lyckat resultat och kvarstående, bara för att man börjar med den, är jag inte överens med er om.

    Men men... Fred i lchf-tråden.

Svar på tråden Någon som testat LCHF?