• Angel Eyes 78
    Äldre 27 Dec 13:39
    5684 visningar
    6 svar
    6
    5684

    Hur skär man bröllopstårtan?

    Hej!

    Jag undrar hur man gör när man skär tårtan,(brudparet)?
    Skär man en bit som man äter gemensamt, eller man skär en varsin bit? Matar man varandra?

  • Svar på tråden Hur skär man bröllopstårtan?
  • Vill nu
    Äldre 27 Dec 14:06
    #1

    Kopierat från BT's tårtavsnitt!

    När middagen är över återstår tårtan. Brudparet ska enligt traditionen ta den första biten av av tårtan. Först lägger bruden höger hand på kniven, sedan lägger brudgummen sin högra ovanpå hennes. Avslutningsvis lägger bruden sin vänstra hand ovanpå hans högra och så skär de den första biten tillsammans. De första tuggorna äter brudparet från den gemensamma tårtbiten.

    Tårtan har en lång tradition och symboliserar äktenskaplig lycka och fertilitet. Det sägs att antalet våningar på tårtan visar hur många barn äktenskapet kommer ge. Bruden ska inte baka sin egen bröllopstårta, det sägs föra olycka med sig.

  • Duches­s
    Äldre 27 Dec 14:09
    #2

    Oj, så många saker vi inte hade koll på. Vi bara skar en bit. Vi blev lyckligt gifta ändå

  • Äldre 27 Dec 14:16
    #3

    ...och så måste alla gäster äta av tårtan för det ska bringa lycka för brudparet.

  • Vill nu
    Äldre 27 Dec 14:20
    #4

    har också hört nånstans att man ska frysa in en bit och äta på första bröllopsdagen!

  • Lajsan
    Äldre 27 Dec 14:22
    #5

    Vi skar upp varsin bit och tog och matade varandra med varandras bitar, men höll tårtspaden bägge två.

  • tonårs­morsa
    Äldre 27 Dec 14:23
    #6

    Jaha, se där ja. Då lär väl svärfar krascha vårat äktenskap när det knappt har börjat. Han och jag är ungefär lika förtjusta i tårta, så jag har kanske orsakat ett kraschat äktenskap också. Funderar, funderar. Har inte varit på så många bröllop, men ett av äktenskapen sprack. Åt jag månne någon tårta eller var det mitt fel?

    På vårt bröllop blir det god moussetårta! (Och ingen äcklig prinsess, uäck.)


    passionsblomman skrev 2008-12-27 14:16:34 följande:
    ...och så måste alla gäster äta av tårtan för det ska bringa lycka för brudparet.
Svar på tråden Hur skär man bröllopstårtan?