• Stina2­5
    Äldre 22 Dec 18:37
    27381 visningar
    29 svar
    29
    27381

    The vagina... långt o ledsamt

    Jag har skrivit förut om mitt underliv som delvis är ett stort problem för mig och har varit länge.. vad det nu är 6-7 år. Nu har jag fått komma till en vulvamottagning (äntligen!! alltid fått höra att glidmedel är lösningen) för är en spricka precis bakåt vid "ingången". Den spricker i stort sett alltid upp när jag har sex. Minns första gången det hände, jag var helt öm dagen efter och tittade med en spegel och såg en liten spricka. Hade sex när jag var full, osugen och med en STOR kille haha. Gjorde rätt ont. Sen har den återkommit. Den är liten och läker alltid efter några dagar men den förstör mitt liv! Det gör självklart ont och kanske spänner jag mig ibland, men framförallt kan det svida efteråt.

    Jag förknippar sex med ångest och har ingen lust vilket är det värsta av allt. Efteråt när jag går på toa och ser en liten strimma blod blir jag lika besviken. Fast jag känner att det "spricker" hoppas jag varje gång att det inte gick sönder. Mår dåligt efteråt. Känner mig likgiltig, deppig och ful. Har dåligt samvete för att vi aldrig har sex, min älskade säger att det är ok att oralsex är lika bra men jag vill väl också ha sex med penetration. vi har inte ens fyllt 30 år, har inga barn och är relativt nykära fortfarande. Vi borde ha massa sex! Det hade vi i början och för första gången i mitt liv kunde jag ha regelbundet sex i ett halvår utan att det gick sönder, men sen kom sprickan tillbaka.

    Jag fick i samma veva veta att jag hade kondylomvårtor, för typ ett år sen, som försvann sen. Nu tror läkarna att viruset är kvar o sitter i sprickan och att det är därför det inte orkar läka ihop ordentligt. Kanske har jag haft kondylom läääänge utan symptom. Läkaren var väldigt kaxig, en såndär nonchalant överläkare som trodde det skulle läka till nästa besök efter 2 månader fast jag sa att jag haft det såhär i många år!

    Nu har de kommit fram till att de inte sett detta förr och kanske får jag ha det såhär hela livet. Men de tänker skära bort själva sprickan, skicka på analys och sy ihop. Det värsta som kan hända är att jag spricker som vanligt när vi har sex igen. Men då har vi åtminstone försökt och skickat det på analys säger läkaren. Det är väl sant men jag tror inte på detta. Det verkar inte han hellr göra men det är liksom enda alternativet. Jag hatar att känna mig som en försökskanin, det är ju min kropp, vad bryr de sig om det blir värre? De fattar liksom inte att jag är en människa, inte bara ett underliv de ska fixa.

    Möjligen kan man testa Aldara men det var läkarna överens om att det skulle vara ganska plågsamt eftersom det är en kräm som startar en inflammation på kondylomvårtorna (jag har inga längre, det blir alltså direkt på sprickan), meningen är att immunförsvaret ska fatta att det måste ta hand om skiten där nere. Jag känner inget hopp, är så himla ledsen och rädd att det ska vara såhär hela livet. Det orkar jag inte! Jag har testat allt tror jag, salvor, oljor, rätt trosor, sover naken, duschar inte med tvål osv. Vi provar olika ställningar, glidmedel, är försiktiga, pratar osv men inget hjälper. Jag vet att de finns fler med jobbiga problem, samtidigt som det gör mig ledsen är det skönt att veta att jag inte är ensam. Men det finns väl ingen som har samma problem som jag? Vore intressant att ni provat nån större åtgärd, typ operation?

  • Svar på tråden The vagina... långt o ledsamt
  • Cltsp
    Äldre 25 Dec 22:32
    #11

    Nu så, äntligen har jag tid att svara här!

    Stina, jag känner igen ditt problem eftersom jag har kämpat med samma sak själv! Jag sprack alltid vid samlag förut och det var alltid på samma ställe (precis på samma ställe som du beskriver). Det gjorde väldigt ont och jag kunde aldrig njuta av sex. För att göra en lång historia kort höll det på så i ca 6 år och då hann jag gå till olika barnmorskor och uppsöka provat hjälp på egen hand men de hittade inget "fel". Själv var jag övertygad om att jag hade vestibulit eftersom det brände och sved och gjorde ont. Efter ett tag började jag själv misstänka att det kunde vara pga p-pillren (jag började äta p-piller när jag var 15 så jag hade inget sexliv utan p-piller att jämföra med). Dock var det ingen barnmorska eller läkare som nappade på den idén. Jag bestämde mig för att testa att sluta med p-pillren och det hjälpte! Jag minns inte exakt hur lång tid det tog innan det blev bättre men jag tror att det var längre än ett halvår. Såhär i efterhand har jag läst att en del är känsliga mot p-piller att att de kan göra så att slemhinnorna blir mer känsliga och torra och därför lättare går sönder.

    Som du skriver blir det ju inte bara det fysiska som blir ett problem utan även psykiskt. Eftersom man vet att det gör ont spänner man sig, kan inte slappna av osv och det blir som en ond cirkel.

    Jag är fortfarande känslig på samma ställe och det händer ibland att jag går sönder om vi är oförsiktiga men det är inget jag störs av utan märker det först efteråt och det läker snabbt. Det är inte alls ofta som det händer heller.

    Idag har jag världens bästa sexliv. Stå på dig och ge inte upp! Hoppas verkligen att det löser sig för dig!

  • santan­a6
    Äldre 26 Dec 12:37
    #12

    Är det dumt att fråga om din läkare har testat dig för just platta kondylom?? De går ju inte att se med blotta ögat utan måste penslas med ättikslösning för att upptäckas. Förmodar att det redan gjorts men vill ändå påpeka utifall att. De är ju lika smärtsamma om de finns som den andra sorten.

  • Stina2­5
    Äldre 2 Jan 17:02
    #13

    Cltsp, vad avundsjuk jag blir! Gud så skönt för dig att vara av med det. Jag hade verkligen hoppats på att det skulle bli bättre för mig också men icke. Kanske om jag väntar lite till, slutade äta dem i somras. Santana6, jag har blivit penslad med ättika men det syndes inget.

    Jag är osäker på om jag vill göra operationen, tänk om det blir värre? Tänk om det förstörs nåt.. Att det blir stramt o svider, bränner. Kanske blir vestibulit. Eller att det blir nåt med nån nerv så att det börjar göra skitont. Egentligen skulle jag väl kunna leva med skiten men jag har ju ingen sexlsut. Jag känner verkligen ingen lust. Det är nog egentligen det jag blir deprimerad av. Mitt ex kände jag inte heller nån lust för men det berodde ju på att jag inte var kär i honom. Jag är livrädd att mina känslor svalnat för min nuvarande, fast det är inte så. Börjar känna att jag "ställer upp" för att jag känner mig så jäkla dålig annars. Men han pressar mig aldrig, snarare så att jag tar initativ. Har sex med penetration 1-2 ggr/månad, oralsex lite oftare. Jag älskar honom så mycket och vill dela resten av mitt liv med honom, jag vill verkligen inte va utan honom så varför har jag ingen lust??? Mitt ex ville jag knappt umgås med. Min älskling är ju så fin. Känner mig allmänt nere nu, en svacka som aldrig verkar ta slut. Pratar med en kurator men mest om andra saker. Alla tycker jag ska göra operationen. vad säger man på jobbet då?? Ska tydlige bara ta en dag men jag vill gärna va hemma en dag efter ifall att.. åhhh jag blir så himla ledsen. Varför är det bara jag som inte blir frisk där nere??? tack för stödet i alla fall, det känns bra :)

  • santan­a6
    Äldre 2 Jan 17:41
    #14

    Säg bara att du behöver vara hemma ett par dagar för en mindre operation, om någon kan med att vara nyfiken svarar man med "privat, kvinnoproblem."

  • Vena
    Äldre 2 Jan 21:47
    #15

    Hej på dig!
    Har gynekologen verkligen kontrollerat att du inte har svamp? När jag hade det fick jag hela tiden sprickor som gick upp bara jag rörde mig och orsakade helvetiska plågor. Jag tror på förekommen anledning inte på de salvor man får mot svamp, det enda som hjälpt mig är att sluta äta socker, vit pasta o vitt bröd. Samt att sluta med p piller och annat med hormoner i.
    Tvätta dig med naturell olja o vatten, ingen slags tvål. Känns inte som om du fått någon verklig hjälp på gyn, försök att få tag på en vanlig kvinnlig läkare. Hon fattar hur det är att vara kvinna om du har tur.
    Se till att din partner behandlar sig mot svamp också! Annars smittar han dig hela tiden. Det är inte alltid man har andra symptom än väldigt sköra slemhinnor som spricker hela tiden. Iallafall värt att försöka. Som sagt, ta bort sockret ur dieten.
    Sluta med p pillren. Minst ett halvår.
    Hoppas verkligen att du mår bättre snart!!!!
    Många kramar

  • Angeli­kasen
    Äldre 10 Jan 21:08
    #16

    Jag tror inte att det är för att du inte älskar din partner som du inte har någon sexlust. Absolut inte. Jag hade vestibulit under flera år, och jag hade samma problem med sexlusten, och det spelade inte någon roll om jag var nyförälskad eller inte. Jag tror att du ska ta upp med din kurator om dessa problem, det är ju faktiskt hennes jobb att hjälpa dig med dina problem, och eftersom det är just dina problem, så bör ju du rimligtvis få avgöra vad som är viktigast just nu.
    Jag kan tyvärr inte ge dig några tips, bara många BAMSEKRAMAR.


    Stina25 skrev 2009-01-02 17:02:38 följande:
    Cltsp, vad avundsjuk jag blir! Gud så skönt för dig att vara av med det. Jag hade verkligen hoppats på att det skulle bli bättre för mig också men icke. Kanske om jag väntar lite till, slutade äta dem i somras. Santana6, jag har blivit penslad med ättika men det syndes inget. Jag är osäker på om jag vill göra operationen, tänk om det blir värre? Tänk om det förstörs nåt.. Att det blir stramt o svider, bränner. Kanske blir vestibulit. Eller att det blir nåt med nån nerv så att det börjar göra skitont. Egentligen skulle jag väl kunna leva med skiten men jag har ju ingen sexlsut. Jag känner verkligen ingen lust. Det är nog egentligen det jag blir deprimerad av. Mitt ex kände jag inte heller nån lust för men det berodde ju på att jag inte var kär i honom. Jag är livrädd att mina känslor svalnat för min nuvarande, fast det är inte så. Börjar känna att jag "ställer upp" för att jag känner mig så jäkla dålig annars. Men han pressar mig aldrig, snarare så att jag tar initativ. Har sex med penetration 1-2 ggr/månad, oralsex lite oftare. Jag älskar honom så mycket och vill dela resten av mitt liv med honom, jag vill verkligen inte va utan honom så varför har jag ingen lust??? Mitt ex ville jag knappt umgås med. Min älskling är ju så fin. Känner mig allmänt nere nu, en svacka som aldrig verkar ta slut. Pratar med en kurator men mest om andra saker. Alla tycker jag ska göra operationen. vad säger man på jobbet då?? Ska tydlige bara ta en dag men jag vill gärna va hemma en dag efter ifall att.. åhhh jag blir så himla ledsen. Varför är det bara jag som inte blir frisk där nere??? tack för stödet i alla fall, det känns bra :)
  • EllaM
    Äldre 11 Jan 10:29
    #17
    Angelikasen skrev 2009-01-10 21:08:13 följande:
    Jag tror inte att det är för att du inte älskar din partner som du inte har någon sexlust. Absolut inte. Jag hade vestibulit under flera år, och jag hade samma problem med sexlusten, och det spelade inte någon roll om jag var nyförälskad eller inte. Jag tror att du ska ta upp med din kurator om dessa problem, det är ju faktiskt hennes jobb att hjälpa dig med dina problem, och eftersom det är just dina problem, så bör ju du rimligtvis få avgöra vad som är viktigast just nu.Jag kan tyvärr inte ge dig några tips, bara många BAMSEKRAMAR.
    Du har alltså blviit frisk nu? Och fått tillbaka din sexlust? Lider av samma problem själv. Hur gjorde du för att hitta tillbaka?
  • Angeli­kasen
    Äldre 13 Jan 22:29
    #18

    Ja, jag har blivit frisk nu, jag slutade helt enkelt med mina p-piller, många får det problemet när man äter p-piller, jag har inte fattat ännu än, men att det är så har jag fått med mig. Äter du p-piller kanske du skulle fundera på att byta preventivmedel.
    Det tog tid att hitta tillbaka men det viktigaste är att inte stressa med något och så är det jätteviktigt att din partner vekligen förstår din situation, och att du förklarar att det INTE är pga att du inte älskar honom. Jag hade som tur var en mycket förstående partner. Nåt annat som faktiskt var jätteviktigt var att jag var riktigt våt *rodnar* och att vi inte höll på för länge i början. Det går ju faktiskt att tillfredsställa varandra ändå, och som jag alltid har tyckt, hellre kvalitet än kvantitet, jag menar vad är det för mening att ligga och gnugga i evigheter om det ändå inte ger något


    EllaM skrev 2009-01-11 10:29:53 följande:
    Du har alltså blviit frisk nu? Och fått tillbaka din sexlust? Lider av samma problem själv. Hur gjorde du för att hitta tillbaka?
  • elsi
    Äldre 14 Jan 17:18
    #19

    Här är en till, jag ska boka tid på Octavia.
    Snart 30 år (ja jag är drygt 40) av...
    ... eksem, svamp, kondylom, Adara, betnovat, dermovat, svamp tabletter, (även en kur på en tablett vart 14 dag) Det kliar, det blir torr, det spricka, det kliar igen, man ta salva huden bli mjuk, det kliar, under natten klia man nästan bort huden.
    Tvätta med barn olja, glidmedel hjälpa inte, bara barn olja när vi har sex. Allting är så öm och sliten att man få helt enkelt inte den njutning man hade förrut, inte ens utan penetrering
    Jag vet inte var jag ska vända mig längre. Ska det kliar i underlivet och rumpan när jag är 80 år gammal för guds skull!?

    Jag har även använt allergy tabletter.

    Knappt ätit p-pillar för de passa inte mig. men jag ska nu försöka akta socker intaget som kan vara lite för mycket ibland.

    oh tjejer, det är så skönt att veta att man är inte ensam om detta.

  • Aleta
    Äldre 14 Jan 18:56
    #20

    Berätta gärna hur det går på Octavia. När jag bodde i Stockholm så var jag där för ett mindre ingrepp och de var jättebra.


    elsi skrev 2009-01-14 17:18:01 följande:
    Här är en till, jag ska boka tid på Octavia.Snart 30 år (ja jag är drygt 40) av...... eksem, svamp, kondylom, Adara, betnovat, dermovat, svamp tabletter, (även en kur på en tablett vart 14 dag) Det kliar, det blir torr, det spricka, det kliar igen, man ta salva huden bli mjuk, det kliar, under natten klia man nästan bort huden. Tvätta med barn olja, glidmedel hjälpa inte, bara barn olja när vi har sex. Allting är så öm och sliten att man få helt enkelt inte den njutning man hade förrut, inte ens utan penetreringJag vet inte var jag ska vända mig längre. Ska det kliar i underlivet och rumpan när jag är 80 år gammal för guds skull!?Jag har även använt allergy tabletter.Knappt ätit p-pillar för de passa inte mig. men jag ska nu försöka akta socker intaget som kan vara lite för mycket ibland.oh tjejer, det är så skönt att veta att man är inte ensam om detta.
  • Stina2­5
    Äldre 15 Jan 19:54
    #21

    Elsi jag blir så ledsen när jag hör detta, jag lider med dig! Samtidigt är jag förstås rädd att ha det på samma sätt när jag är id in ålder, att det inte läker för mig heller. Har du fött barn? jag har funderat på om det blir skillnad när man får barn, vad tror ni? Då lär det ju spricka lite..

    Jag ska nog gå till min helt vanliga husläkare, hon är bra även om hon inte är inriktad på detta. men jag litar mer på henne. Känns förjävligt att lägga sig på operationsbordet med en läkare jag inte litar på, en man som är nonchalant och bara ser det medicinska. 2vi testar väl" känns inte så tryggt att höra! Jag är väldigt fundersam på om man måste hålla sig till sitt landsting. Får man inte åka till någon stad? Någon av storstäderna eller de med stora sjukhus som universitetssjukhusen borde ju kunna hjälpa. Får man gå överallt fast man inte bor där? Jag tror faktiskt att mitt liv skulle bli så jäkla mycket bättre om det här ordnade sig! Jag skulle bli gladare, känna mig mer attraktiv och få ny energi. Jag hoppas fprtfarande på att det ska bli bättre av att inte äta piller men jag har itne ätit sen i somras o ännu ingen skillnad. Det kliar o svider ibland, känns allmänt skört ofta fast vi inte haft sex på 1 månad. Det kliar i princip alltid där bak också. Nåt jäkla fel är det ju!

    Ändå sen jag fick cellförändringar (det är bra nu efter operation o återbesök men jag blev livrädd o grät varje dag) och min spricka kom tillbaka i samma vända har jag fokuserat på mina underlivsproblem och haft ont i magen varje dag. Det är ett år nu av konstant oro, bitterhet o sorg. Jag vet inte hur jag ska komma över detta. Jag blir så arg att ingen tar det på allvar. Snälla ni som har tips ge oss det :) Jag har som sagt inga bra tips menv isst blir det lite bättre med olja, locobase kräm o bra kost. Men "spricker" det gör jag ändå.

  • elsi
    Äldre 16 Jan 14:21
    #22

    Jag har fått tid på Octavia... om en vecka! jag hoppas jag hoppas att de kan fixa mig...

  • Aleta
    Äldre 16 Jan 20:25
    #23

    De är jätteduktiga, jag hoppas verkligen att de kan hjälpa dig!


    elsi skrev 2009-01-16 14:21:45 följande:
    Jag har fått tid på Octavia... om en vecka! jag hoppas jag hoppas att de kan fixa mig...
  • Mariao­chRobe­rt
    Äldre 16 Jan 22:09
    #24

    Jag tror på operation men försök att hitta en läkare som du känner större förtroende för.
    Hoppas att det löser sig.

  • Stina2­5
    Äldre 20 Mar 18:21
    #25

    Nu har jag fått sprickan opererad = gynekologen skar bort den och sydde igen. Har bara gått en vecka så än har jag inte sett nån effekt men det svider som bara den och gör ont. Kan tänka mig att det är som att ha sytt efter en födsel. Han trodde att jag hade kvar kondylomvirus där nere (inga vårtor, men virus) och att det tyvärr inte är säkert att detta hjälper då huden liksom inte är frisk. Huden skickas på analys nu så får jag se vad det blir av det.. Funkar inte detta så är jag livrädd att jag kommer ge upp och bara lägga mig ner o inte vilja vakna. Jag är så ledsen att jag inte är optimist just nu! Vi har hoppats så mycket på det här jag o min sambo, han är ju helt underbar han är liksom som vanligt men jag är deppig. Han har inte pressat mig en enda gång, till skillnad från mitt ex.. Jag är så rädd att min älskling kommer lämna mig om jag aldrig blir bra. Det är nog inte så bra för läkningen. Jag tror verkligen att kropp o själ hör ihop. Jag är livrädd att aldrig mer kunna ha skönt penetrationssex :(

    Tydligen är detta extremt ovanligt eftersom gynekologen inte sett detta eller behandlat det förr. Det brukar liksom hjälpa att sluta med p-piller, göra en ordentlig svampkur osv. PÅ mig hjälper ingenting.

    Livmoderhalscancer får man ju av elaka och långvariga cellfördändringar efter många år, ofatast om man inte kollar sig så har jagf ått förklarat för mig. Från börjanf år man det av HPV virus = kondylom. Jag fick ju cellförändringar förut pga kondylom, de hann itne bli nåt farligt. De togs bort o sen sa alla att sluta oroa dig nu är du frisk. Provet efter var normalt. Men om jag nu är en av dem som viruset inte går bort på av sig självt så tänker jag att jag kanske får cancer. Jag får sån ångest av detta och mår så sjukt dåligt och ingen förstår!! När jag blir såhär rädd o börjar tänka på det igen så är det som att jag slutar fungera och hjärtat bara slår. Jag ska få prata med nån men allt tar sån jäkla tid jämt.. Ingen som hört om nåt liknande fall med spricka eller elak o långvarig kondylom?? 80% av alla ungdomar utsätts för viruset sägs det men att de flesta märker inte att de har kondylom och de som får synliga symptom brukar det gå bort på av sig självt. Det var så de sa till mig när jag först fick vårtor. "Ingen fara det bara känns obehagligt". Inte fan sa nån att det i slutändan faktiskt kan bli cancer! Jag är så himla bitter. Chansen är ju liten om man går på cellprov osv. men jag har hakat upp mig :(

  • Mrs Bottea
    Äldre 21 Mar 07:49
    #26

    Hej Stina25!

    Jobbigt med dina problem! Nu hoppas jag att underlivet läker snabbt efter ingreppet och att besvären med sprickan försvinner. Det låter ju som att det vore rimligt eftersom problemområdet nu är bortskuret. Tror inte du behöver vara rädd för att det ska bli stramt efterpå - vagina och vulva (utsidan) hos oss kvinnor är extremt töjbart och vävnaderna där nere läker ofta väldigt snabbt.

    Håller med tidigare inläggsskrivare att p-piller ofta tyvärr ger komplikationer i form av ömtåligare slemhinnor, mindre sexlust. Hade själv problem med det i alla år jag använde p-piller. Hade konstanta svampinfektioner och kände mig som en stamgäst på gynmottagningen. Inget hjälpte, förutom att helt sluta med p-pillrena.

    Det där med din ångest inför eventuella framtida besvär efter cellförändringar - du måste bara försöka sluta tänka/grubbla på hela saken. Läkarna har sagt att du haft 'rent' cellprov efter konisering(?) och då är det så. Ibland kan det komma nya cellförändringar men då kan man troligtvis göra om koniseringen.

    Håller tummarna för att du ska bli helt bra nu och kunna släppa tankarna på det här. Vet själv hur deppad man blir och hur mycket det påverkar psyket. Låter som du har en fin kille, så håll hårt i honom!

  • Äldre 2 Oct 12:57
    #27

    Hej Stina!
    Jag känner mycket igen mig i din berättelse. Det har gått några år nu efter din operation, och jag undrar hur du har det nu?
    Mvh

  • Äldre 19 Oct 19:16
    #28

    Tror inte att Stina25 är aktiv längre men kanske andra som vill prata om samma problem... Hade gärna velat veta om op hjälpte henne!

    Jag känner också igen mig så mycket i denna berättelse, har dock aldrig haft kondylom el annan könssjukdom så jag vet inte alls vad mitt problem beror på.
    Har haft problem med att jag får en liten spricka vid samlag i flera år (ca: 5-6 år skulle jag tro), har inte ätit p-piller sedan 10 år tillbaka. trodde först att det berodde på andra mediciner som gör slemhinnorna sköra, men dessa har jag inte heller ätit på över 2 år, så nu har jag inget kvar att utesluta. 
    Äter nästan inget gluten, laktos eller socker. 
    Har provat med diverse oljor & glidmedel kör vi alltid med, men inget hjälper!!! Väldigt frustrerande. Nu har vi inte haft penetrerande samlag på 2 år, utan kört annat... Men jag längtar verkligen efter att kunna ha "normalt" sex, utan att behöva vara försiktig och rädd att spricka... 

  • Äldre 5 Dec 07:38
    #29

    Prova multygyns produkter, de är riktigt bra svider lite i börhan men jag använder de i samband med sex och dår det mycket bättre med min spricka mot att jag inte använder de för då hör de svin ont.. Där finns flera olika och kompresserna använder jag när de är trasigt och tuben med salva regelbundet.

Svar på tråden The vagina... långt o ledsamt