• Digita­lis
    Äldre 14 Nov 08:42
    10790 visningar
    13 svar
    13
    10790

    Borgerlig vigsel hemma - en massa ???

    Vi bestämde oss för att vigas lördagen den 13 december, men när jag ringde kommunens kontaktperson fick jag reda på att ingen jobbar lördagar (såklart), så vigseln måste ske hemma hos oss. Det hade vi inte ens tänkt på, utan trodde att det bara var att traska upp till kommunhuset och få det överstökat i deras vigselrum. Men det är ju klart att ingen kommunanställd jobbar lördagar...haha.

    Så nu vet jag inte riktigt hur man gör...är det någon som valt att vigas hemma som kan ge lite tips och råd? Ska det ske vid diskbänken, i storarummet eller hur gör man? Vad behövs för ceremonin?

    Och så måste vi ju fixa ett par egna vittnen också. Det hade vi inte heller planerat, hade tänkt använda kommunens.

  • Svar på tråden Borgerlig vigsel hemma - en massa ???
  • Tootic­ki
    Äldre 14 Nov 08:45
    #1
    Digitalis skrev 2008-11-14 08:42:48 följande:
    Vi bestämde oss för att vigas lördagen den 13 december, men när jag ringde kommunens kontaktperson fick jag reda på att ingen jobbar lördagar (såklart), så vigseln måste ske hemma hos oss. Det hade vi inte ens tänkt på, utan trodde att det bara var att traska upp till kommunhuset och få det överstökat i deras vigselrum. Men det är ju klart att ingen kommunanställd jobbar lördagar...haha. Så nu vet jag inte riktigt hur man gör...är det någon som valt att vigas hemma som kan ge lite tips och råd? Ska det ske vid diskbänken, i storarummet eller hur gör man? Vad behövs för ceremonin? Och så måste vi ju fixa ett par egna vittnen också. Det hade vi inte heller planerat, hade tänkt använda kommunens.
    Det går ju att göra hur styämningsfullt som helst! Har ni hus eller lägenhet? Hur stort? Ska ni ha gäster eller bara vittnen?
  • Digita­lis
    Äldre 14 Nov 08:59
    #2

    Vi bor i hus och ska bara ha vigselförrättaren + våra två vittnen med vid själva ceremonin. (Festen blir på em/kvällen på annan plats).

    Vi ska inte ha någon musik, det blir ingen högläsning av dikter eller annat och inget annat runtomkringgrejsande. Bara en enkel ceremoni i all stillhet.

    Jag kommer att ha gått 20 fulla veckor.

  • Tootic­ki
    Äldre 14 Nov 09:13
    #3

    Då tycker jag att ni gör det mysigt på en plats i huset som betyder mycket för er. Alternativt i trädgården om vädret tillåter och ceremonin är kort. Tänd massa ljus/marschaller, ha klassisk musik på lågt i bakgrunden, klä er på ett sätt så ni känner er bekväma och fina. Även om man gör det enkelt och avslappnat finns det ingen anledning att inte låta det bli högtidligt tycker jag. Efter vigseln kan ni ha en flaska fin champagne/alkoholfritt bubbel att korka upp och skåla i. Kanske lite exotisk frukt och chokladpraliner.

  • Digita­lis
    Äldre 14 Nov 09:40
    #4

    Tack för dina fina och trevliga tips! Det är ju säkert kallt och ruggigt, så jag tror vi stannar inne. Men man kan ju tända en brasa, det är ju alltid mysigt.

    Måste komma ihåg att be vittnena fotografera oss under vigselceremonin. Får kanske välja vittnen efter gråtfaktor? Funderade lite på hans mamma och hennes sambo, men hon lär ju gråta strida strömmar haha.

  • Tootic­ki
    Äldre 14 Nov 09:45
    #5

    Haha, ja. Fast samtidigt är det kanske trevligt att ha riktigt närstående där oavsett gråtfaktor!

    Åh, eld i brasan är ju en självklarhet! Låter som att ni kommer få en härlig, enkel och stämningsfull ceremoni!

  • Äldre 14 Nov 12:24
    #6

    Det är ju märkligt att vigselförrättare från kommunen inte arbetar på en lördag då många gifter sig den dagen, fast det kanske beror på vilken kommun man bor i.
    Vi ska gifta oss borgerligt i Norrköpings kommun en lördag. Det är ju oftast en vigselförrättare som är i tjänst då.

  • Digita­lis
    Äldre 14 Nov 16:19
    #7

    Självklart jobbar vigselförrättarna på lördgar, men kommunhuset är såklart stängt. I alla fall på vår ort. Och vi ska ju också gifta oss en lördag!

    Däremot var det inte lätt för kontaktpersonen på kommunen att få tag i en vigselförrättare som kunde just den dagen (13 dec), eftersom det trots allt är Lucia och nära jul. Men det gick och vi är glada och tacksamma.

  • Tx2
    Äldre 14 Nov 16:24
    #8

    Vid brasan låter hur mysigt som helst!

    Det enda som behövs är väl vf och vittnena? Om ni vill så kan ni kanske säga några väl valda ord till varandra.

  • Digita­lis
    Äldre 14 Nov 16:58
    #9

    "Några väl valda ord" haha! Det gör man ju ibland...

    Det är ju trots allt Lucia, så jag misstänker att huset är fullt av julstämning. Lite tända ljus och doften av nybakade lussekatter.

  • Tx2
    Äldre 14 Nov 17:28
    #10

    Sorry, formulerade mig lite fel Kanske kan stå med brödkaveln i högsta hugg oxå

  • Äldre 14 Nov 21:25
    #11

    Vilken tur Digitalis att det ordnade sig för er ändå! Vi ska gifta oss i Rådhuset och det kanske är skillnad mot kommunhuset. Lycka till, det är inte långt kvar!

  • vip
    Äldre 28 Nov 14:28
    #12

    SIGTUNA RÅDHUS vigslar alla dagar i veckan-hur mysigt som helst.
    Rådhuset från 1744 med tända ljus i rådssalen..........kanon!

    (bokas på Siguna Museer 08-59126670)

  • Digita­lis
    Äldre 1 Dec 05:12
    #13

    Tack för ditt svar vip, men Sigtuna ligger alldeles för långt hemifrån.

Svar på tråden Borgerlig vigsel hemma - en massa ???