• Crissy
    Äldre 11 Oct 23:08
    24229 visningar
    48 svar
    48
    24229

    Efternamnsförslag

    Jag och min blivande har bestämt oss för att byta efternamn till något helt nytt när vi gifter oss! Vi vet att vi vill heta någonting som slutar på fält, men sedan står det helt still. Kan någon hjälpa till med lite förslag på namn som slutar på fält och inte redan finns? Gärna någonting orginellt!

  • Svar på tråden Efternamnsförslag
  • Mumrik­s blivan­de fru
    Äldre 13 Oct 13:32
    #31

    Jag tycker Frändefält var jättefint!!

  • Hammer­man
    Äldre 13 Oct 16:15
    #32

    didis skrev 2008-10-13 11:15:04 följande:


    Frändefält fastnade jag för - låter både gediget svenskt och lite gammaldags men ändå betydligt mer vänligt än Slagfält Frändefält - som platsen där släkten och dess fränder höll ting och festade under tidig vikingatid - vendeltid ungefär. Doften av mjöd ligger tung runt namnet...
    Åh, ytterligare en som vurmar för det fornnordiska? Roligt!
  • Crissy
    Äldre 13 Oct 20:09
    #33

    Nej det får inte vara någon som redan heter efternamnet! Då kommer det inte att beviljas, måste vara ett helt nytt!
    I annat fall får man välja ett efternamn man tycker låter fint, leta upp personen i fråga och sen gifta sig med honom och ta hans efternamn hahahaha. Vore skoj - välja make efter efternamnet! Bättre än spraydate..

  • Äldre 13 Oct 21:48
    #34

    *fnissar fortfarande åt Slagfält*

  • Mumrik­s blivan­de fru
    Äldre 14 Oct 09:05
    #35

    Crissy - är det inte så att man kan fråga personen som heter det om man får ta namnet? Vi heter ett väldigt ovanligt efternamn och jag har för mig att min farfar blev uppringd med en förfrågan om att ta namnet.

    Fast du kanske menade att det var ni som ville att ingen annan ska heta det?

    Jag sökte på Frändefeldt på hitta.se och fick inga träffar... i o f s så kanske inte hitta är lite tillförlitligt som typ skatteverket

  • T3ZZ
    Äldre 14 Oct 09:30
    #36

    Är det inte så ifall man ska byta efternamn till ett m2b inte har eller inte finns i släkten på någon sida så måste efternamnet va helt nytt? Vet inte spekulerar bara.

  • Crissy
    Äldre 14 Oct 23:39
    #37

    japp precis.... man får inte 'ta' någon annans släktnamn! Man kan välja maken eller makens namn eller ett namn som finns i släkten på någons sida, men vill man ha något annat måste det vara ett namn som inte redan finns! Annars kommer inte skatteverket att bevilja detta.

  • T3ZZ
    Äldre 15 Oct 17:41
    #38

    Ha, va man kan för att inte veta nått =P

  • T3ZZ
    Äldre 15 Oct 17:43
    #39

    hitta.se är väl ingen höjdare att leta folk på egentligen, ja tror ja står på tre adresser än så länge =S Flyttat två ggr.

  • Nessan
    Äldre 15 Oct 18:10
    #40

    Kommer med ett tips om var man kan kolla lite mer säkert än hitta.se om ett namn redan finns, nämligen på Statstiska Centralbyråns hemsida. Den uppdateras tyvärr inte ofta, senast var 31 december 2007. Men alla som inte tagit nytt namn i år finns ju med. Här är länken:
    www.scb.se/templates/Standard____31245.asp

    Det stämmer att man inte får ta ett efternamn som någon annan redan bär, efter som man måste ha rätt att bära namnet. Det kan man få antingen genom nära släktskap eller äktenskap. Men man kan också få tillstånd av samtliga bärare av namnet eftersom de då ger efter på sin ensamrätt att heta namnet. Då anser också PRV (som är den myndighet som godkänner/avslår nybildade efternamn) att det är ok att någon tar ett redan befintligt efternamn.

  • Crissy
    Äldre 15 Oct 18:17
    #41

    Jag skulle då inte vilja heta någon annans släktnamn!? Tänk att ringa upp någon och fråga om man får ta det efternamn som gått i deras släkt i generationer bara för att det låter fint liksom? Nä då hittar jag hellre på ett eget....!

  • Marroe
    Äldre 15 Oct 18:21
    #42

    Leta efternamn på ratsit.se

  • T3ZZ
    Äldre 15 Oct 22:02
    #43

    HUr långt bak får släktnamnet gå? Alltså om ja hittar ett efternamn som funnits för fem generationer sedan, kan ja ta det då? Ja har för mej att d typ bara e tre? Är ja helt ute å cyklar?

  • Ajdoo
    Äldre 15 Oct 23:10
    #44

    Jag blev fortjuste frandefalt (me prickare pa a) :) och blmsterfalt later ju valdigt natur-igt :) vad mer...

    hmm

    Hagefalt
    Fjaderfalt (kom ihar prickarna pa a ;))
    Sannfalt
    Bjornfalt
    Vinfalt

    nan farg kanske? gronfalt, rodfalt?

    Trofalt
    Karfalt
    Brandfalt
    Silverfalt
    Hammarfalt
    Brinkfalt

    vet inte vad som finns o inte redan men lite inspirationa kanske :)

  • W2B Blom
    Äldre 7 Nov 16:10
    #45

    Här finns en bra länk med efternamnförslag som kanske kan hjälpa er: www.prv.se/NAMTWeb/default.jsp

  • Babaja­ga
    Äldre 5 Dec 00:56
    #46

    Stjärnfält

    Skogsfält

  • Äldre 27 Mar 14:11
    #47

    Bästa stället att kolla om ett namn är ledigt är helt klart
    SCB:s namnsök.
    http://www.scb.se/Pages/NameSearch.aspx?id=259432 

    Annars verkar denna sida ha en app som skapar nya efternamn. Verkar bra
    www.bytaefternamn.se

     

  • lordoz
    Äldre 27 Mar 14:15
    #48

    Jag rekommenderar också Ratsit. Vad jag hittar där så finns det inte någon som heter Frändefält.

    Lycka till!

Svar på tråden Efternamnsförslag