• happyd­ay
    Äldre 5 Oct 18:27
    17257 visningar
    17 svar
    17
    17257

    urininfektion

    hej finns det någon som har eller har haft urininfektion. när ni har fått medicin mot det. hur många dagar har det tagit innan det har börjat hjälpa. jag tog min första tablett i torsdags och har fortfarande trängningar.

  • Svar på tråden urininfektion
  • Villnu
    Äldre 5 Oct 18:30
    #1

    Tror att det brukar släppa lite för min del efter 4-5 dar. Minns inte vilket pencilin jag hade.

  • Julien­ne
    Äldre 5 Oct 18:32
    #2

    Det kan vara lite olika, men ofta kan det bli bättre efter bara en eller två dagar. Som tur är, för kul är det inte att ha!

  • Äntlig­en är det min tur
    Äldre 5 Oct 18:33
    #3

    Beroende på hur kraftig infektion du har.
    beroende vilken medicin du fått.

    Drick massssssor med vatten.
    Drick färsk tranbärsjuice.
    Helst inget socker så det inte blir svamp.
    Sitt inte kallt.

    Se till att sköta om det så det inte går upp i njurarna. DET e inte kul kan kan säga....

    Lycka till!!

  • Julien­ne
    Äldre 5 Oct 18:33
    #4

    Missade att du fortfarande har trängningar. Det kan man ha ett tag efter att behandlingen är slut också, men det försvinner oftast av sig själv.

  • erika2­6
    Äldre 5 Oct 18:34
    #5

    Jag har haft massor med uv! Det har gått så långt att när jag har sex med min pojkvän måste jag upp och kissa och sen ta en tablett i förebyggande syfte! Jag tycker att du väntar tills imorgon och då ringer du vårdcentraden.

  • phly
    Äldre 5 Oct 18:34
    #6

    drick så rikligt med vatten och gå på toa mycket ofta ofta. så renar det sig och hjälper mera.

  • Julien­ne
    Äldre 5 Oct 18:35
    #7

    Jag har i och för sig hört att man inte ska dricka så mycket under själva medicineringen eftersom medicinen behöver få "ligga och verka" i urinblåsan. Däremot är det viktigt att dricka i förebyggande syfte, och då gärna tranbärsjuice varje dag om man har lätt att få urinvägsinfektion.

  • happyd­ay
    Äldre 5 Oct 18:38
    #8

    jag skulle kunna sitta på toan hela dagen o bara kissa typ. medicinen jag har heter idotrim

  • Julien­ne
    Äldre 5 Oct 18:44
    #9

    Om jag var du skulle jag nog ringa vårdcentralen imorgon och höra vad dom säger.

  • Äldre 5 Oct 18:56
    #10

    fick det mitt i semestern när vi bodde på hotell och allt. ringde sjukvårdsupplysningen för det gjorde så ont att tårarna rann och dessutom kom det blod så jag blev lite rädd. Sköterskan sa att jag skulle dricka citronvatten utan socker...så...
    ...ner i receptionen mitt i natten..
    den gulliga tjejen där fixade en hel kanna med två färskpressade citroner och så vatten i det så kannan blev full. Jag drack hela kannan den naten (blääää), kissade, grinade och drack igen
    Åkte t doktorn nästa dag o fick medicin. Fortsatte dricka mina "citron och apelsin groggar" hela veckan. Faktum är att det slutade svida redan efter ca ett och ett halvt dygn, men jag fortsatte dricka surt och ta medicinen klart så det verkligen skulle försvinna.

  • happyd­ay
    Äldre 5 Oct 20:08
    #11

    enda jag kan känna är trängningar. har ej ont o det svider ej när jag går på toa. först har jag trott att det är kopparspiralen som spökar. för den ha klöddat

  • guldlo­ckm
    Äldre 5 Oct 20:14
    #12

    Jag har också haft mycket urinvägsinfektioner, speciellt när jag var yngre. Nu håller jag det borta genom att dricka mycket tranbärsjuice (det finns också kapslar på naturapoteket om du inte gillar smaken), äta mindre socker, och alltid kissa efter samlag, utan det skulle jag gå med urinvägsinfektion jämt, jag har också nödtabletter jag kan ta om jag har känningar, men jag klarar mig oftast bra med tranbärsjuice. Det är toppen!

    Lycka till!

  • happyd­ay
    Äldre 5 Oct 20:16
    #13

    jag dricker tranbärsjuice, men märker ej någon skillnad. kissar gör jag alltid efter samlag.

  • Sebast­iána
    Äldre 20 Oct 14:43
    #14

    Innan körde jag både tranbärsjuice och UVA-E-tabletter. Nu finns ju inte UVA-E längre. Någon som vet något man kan ta istället? Jag tyckte att de var så effektiva.

  • alltid­vi
    Äldre 20 Oct 14:59
    #15

    Både jag och syster har haft massor av uvi. Mitt bästa tips för att slippa äta penicillin (även i förebyggande syfte) är att äta HIPREX. Det är visserligen receptbelagt men om man har uvi ofta så är det verkligen guld värt. Hiprex är ett "surhetspiller" som man ex kan ta innan man går och lägger sig så att den får verka under natten, eller efter sex

    www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp&DocTypeID=3&ProductName=Hiprex%C2%AE

    Att ta en tablett av antibiotika mot uvi är INTE bra då det bidrar till antibiotika resistens = ökar risken att råka ut för uvi som inte går att behandla med penicillin... Om man ska äta penicillin ska man äta hela kurer av det.

  • pandis­81
    Äldre 20 Oct 15:03
    #16

    Det är så olika från person till person.
    Hade oturen att ha det fyra gånger på ett år när jag var 20.
    Första gången så vart jag inte av med det under första kuren av pencilin. Utan jag fick en ny kur av en annan sort pencilin. Men så kom det tillbaka bara några månader senare.
    Men nu har jag inte haft det på länge..

  • Äldre 19 Jul 10:17
    #17

    Se till så det går över bara annars KRÄV en tid hos en urolog. Här är min berettelse. 

    Jag är 18 år, var 17 när jag fick problemen. Eller egentligen började det på dagis, jag var kissnödig hela tiden, såfort jag vart på toa, vi var hos läkare efter läkare men ingen hittade något. Helt plötsligt var det borta, minns inte när dock. Blev tonåring och började ha sex och drack alkohol, fick UVI sen var det inget på några år. Sedan fick jag en pojkvän i 1 och ett halvår och då fick jag UVI på UVI och en dag så hjälpte inte antibiotikan, jag fattade ingenting. Jag googlade sönder och misstänkte uretrit, jag ville gå till en urolog men blev bara skickad till gyn av vårdcentralen, det hittade inget men blev skickad dit om och om igen. Jag bad om en remiss men fick avslag då urologmottagningen inte tyckte de kunde göra nått mer än vad gyn kunde göra, jävla idioter. Jag drogs med detta i 8 månader innan jag fick träffa en urolg. Jag hade alltså trigonit, det är kusin till uretrit bara att detta inte sitter i hela röret å urinblåsan, jag hade också slapp blåsa pga att jag fått ta i när jag kissat. Sån jävla okunskap i ämnet. Jag har bara prövat silverklorid, märker kanske en liten förbättring men vissa dagar är det dåligt. Dock märker jag allt på kosten, slutat med laktos och gluten och försöker ta bort socker och syrade saker, det hjälper otroligt mycket! Om jag äter gluten eller laktos så har jag sån sveda dagen efter, som idag. Tar också hiprex som är surt som ska hålla borta andra infektioner å tranbärstabletter. Dock vet jag faktiskt inte om det är bra med hiprex då ja hört att man ej ska ha surt i urinblåsan för de stör slemhinnorna men jag kör på det ändå i rädsla att jag ska få UVI eller att de blir värre. Vissa dagar när det är dåligt så brukar jag klunka runt 2 liter vatten och trycka i mig lite hiprex och tranbärstabletter, det brukar alltid blir bättre. Men nej, inte idag. Blir så ledsen :( 

Svar på tråden urininfektion