• Avath
    Äldre 1 Sep 17:33
    26284 visningar
    49 svar
    49
    26284

    IBS

    Några här som lider av IBS? Vet att det är många där ute i Sverige som gör det.

    Hur håller ni magen i trim och måendet bra?

    Jag har försökt titta över vad jag äter för orkar inte med mina symptom längre! Min mage sväller upp sig otroligt mycket när jag ätit, och vill inte ha svullen mage som spänner mot klänningen (som är en smula liten men vad gör man inte för den perfekt klänningen). Det enda som jag hittat som jag kan äta utan att må illa/bli svullen av är kokade grönsaker och fullkorns couscous.

    Tips någon?

  • Svar på tråden IBS
  • Sanfor
    Äldre 1 Sep 17:51
    #1

    jag har också IBS!
    Beror lite på vilken variant du har. Förstoppad eller lös eller både ock?

    Jag käkar loperamid varje dag (enl doktorns ordination) för att hålla magen lugn. Det funkar bra så länge jag inte äter för fet mat.

    Om du är riktigt dålig, testa kokt ris med kokt kyckling/kokt skinka, med bara lite kryddor. Drick mycket för att hålla vätskebalansen, och se till att du får i dig alla vitaminer och mineraler du behöver. Ungvik lök, bönor och starka kryddor.

  • Avath
    Äldre 1 Sep 17:55
    #2

    jag blir förstoppad och när den inte får plats nå mer längre så får jag fruktansvärda kramper och sen blir det löst.

    min doktor sa att det inte finns något de kan göra, får helt enkelt acceptera att min mage kommer vara dålig resten av mitt liv.... som tur är har jag en fantastisk akupunktör som jag kan gå till som fixar allt jag har problem med. men har inte råd att gå så ofta som jag skulle behöva för att fixa det.

  • Sanfor
    Äldre 1 Sep 18:01
    #3

    det finns visst saker för att göra den bättre. Det med fruktansvärda kramper känner jag igen, och sen måste man rusa till toa.
    Men det har blivit otroligt mkt bättre med loperamid. Så länge jag håller mig borta fråm alltför feta saker och kinamat, så kan jag äta allt. Verkligen en befrielse.

    Kanske den här sidan är till hjälp?
    www.karolinska.se/templates/Page____73796.aspx

  • Avath
    Äldre 1 Sep 18:32
    #4

    Ja, man rusar till toan och jag mår hemskt illa när tarmen krampar så och rör på sig så mycket på en gång och samtidigt fryser jag. Gud. Den första doktorn jag träffade gav mig laxerande medel som jag skulle ta. Herregud, jag satt på toa och skrek av smärta, och jag spände mig så mycket i benen att jag insåg plötsligt att jag stog upp. Det kändes nästan som om någonting gick sönder inuti. Gjorde så hemskt ont. Har inte velat ta laxermedel någonsin igen, även om jag har varit förstoppad i över en vecka.

    Känns som om läkarna inte tar en på allvar. Har bara haft en som verkligen ville hjälpa mig, men jag bor i en sån stad som har läkare man hyr in tidvis och sen försvinner dem igen. Känns som jag står ensam i det, skulle vilja träffa en dietist men ingen läkare vill hänvisa mig och säger bara "ät inte sånt du mår dåligt av" herregud. Ska jag leva på kokta grönsaker resten av livet?

    Tycker inte om att tänka på hur dålig min mage är för blir ledsen och känner mig uppgiven inför framtiden, till och med imorgon, med magen så här =0(

  • Aleta
    Äldre 1 Sep 19:53
    #5

    Jag har inte detta själv men vet att det forskas mycket om IBS. Förmodligen är de läkare du har träffat inte så insatta. Bor du långt från Linköping? Där vet jag att det finns bra läkare på detta.

  • silver­bride
    Äldre 1 Sep 20:30
    #6

    Jga har inte varit hos en läkare med min svullna mage,så jag vet inte om jag har IBS. Däremot ser jag ut att vara i 7:e månaden när det vill sig illa (OK, tok-svullen iaf) :o).

    Hur som helst har jag rejäl fobi för läkare som ska titta i min mage, men sen jag började äta Probioplex (probiotika), så har jag blivit mycket bättre.

    Klänningstips = snörning i ryggen, så kan man ju alltid justera när magen är som störst ;o)

  • Avath
    Äldre 1 Sep 20:38
    #7

    Visst är det hemskt med svullnaden? Man äter lunch och sedan är byxorna för små resten av dagen haha.

    Jag äter musli med dofilus yogurt till frukost och det har hjälpt lite, och jag dricker såna där shots innan jag äter middag och det hjälper lite med svullnaden.

    Vet inte om jag kan fixa snörning på min klänning. Den är från 40talet så jag vet inte hur mycket jag vill riskera med ändringar =0)

  • silver­bride
    Äldre 1 Sep 21:04
    #8

    Äsch då, om den är från 40-talet kanske det är lite svårt. ;o) Vill ju inte förstöra den!

    Inte för att vara påstridig, men Probioplex (troligtvis billigare än shotsen och definitivt lättare att ta med sig) ;o) Probioplex är biologiskt framställd probiotika som är lite mer effektiv än syntetiskt framställda varianter aom man köper på apoteket ..har de sagt till mig iaf... ;o) ..men jag kan ju vara grundlurad hi hi hiiii

  • Avath
    Äldre 1 Sep 21:16
    #9

    jag köpte ett probiotiskt piller på hälsokosten när min mage var riktigt, riktigt dålig och jag skulle resa till usa veckan efter. De hjälpte rätt bra men är så dyra. Är studerande etc. Blev riktigt gasig av dom också hahah.

  • ulsan
    Äldre 2 Sep 07:41
    #10

    Jag köper mina probioplex på Örtagubben, 90 kapslar och kostar 175kr. Rent ut sagt skitbra! :o)

Svar på tråden IBS