• lindah­allman
    Äldre 2 Aug 17:40
    4179 visningar
    7 svar
    7
    4179

    mellannamn

    jag kommer ha mitt gamla efternamn som mellannamn. hur funkar det? är det som ett vanligt mellannamn eller som ett efternamn. kan våra barn heta som jag gör med bägge namnen?

  • Svar på tråden mellannamn
  • Äldre 2 Aug 18:13
    #1

    Man kan inte ge sitt mellannamn vidare till sina barn, så på det sättet påminner det (juridiskt) mer om ett förnamn än om ett efternamn.

  • Pumpki­n
    Äldre 2 Aug 18:27
    #2

    ...och i andra hänseenden är det mer som ett efternamn - posten adresseras med båda namnen, båda namnen står som efternamn på pass och körkort osv.

    Men som sagt, man kan inte föra det vidare.

  • This Is Me Now
    Äldre 2 Aug 19:47
    #3

    ett mellannamn är som ett extra förnamn.....

  • Pumpki­n
    Äldre 2 Aug 19:50
    #4
    This Is Me Now skrev 2008-08-02 19:47:12 följande:
    ett mellannamn är som ett extra förnamn.....
    Fast ett efternamn som mellannamn räknas som efternamn hos alla utom Skatteverket typ.
  • Pumpki­n
    Äldre 2 Aug 19:51
    #5

    Mellannamn


    Mellannamn är ett namn som man kan bära för att visa samhörigheten med en förälder eller en make som bär detta namn som efternamn. Det kan också vara ett eget tidigare efternamn för den som bytt till sin makes eller registrerade partners efternamn. Mellannamn bärs mellan för- och efternamnet. Bindestreck mellan mellannamn och efternamn får inte förekomma i folkbokföringen. I folkbokföringen markeras också vilket namn som är mellannamn. I andra register är det vanligt att mellannamnet anges tillsammans med efternamnet utan särskild markering.

  • lindah­allman
    Äldre 3 Aug 14:11
    #6

    okej då häger jag med...blev lite fundersam när jag skulle förklara skillnaden mellan mellannamn och efternamn för en kompis tack för svar

  • Anderz­P
    Äldre 20 Sep 22:59
    #7

    Det som verkligen gör det rörigt är att många har uppfattat ordet mellannamn som ett ord för de förnamn som inte är tilltalsnamn. Historiskt tror jag inte ordet fanns över huvud taget förrän det infördes i sin officiella betydelse i den nuvarande namnlagen när den trädde i kraft 1983. Men sedan dess har många bara hört ordet, inte vetat vad det verkligen betyder, och instinktivt gissat sig till den andra betydelsen.

Svar på tråden mellannamn