• äcklin­g
    Äldre 2 Aug 10:38
    2493 visningar
    6 svar
    6
    2493

    tenor eller alt eller sopran eller....

    Vi har problem med den tilltänkta solisten.
    Har valt 'ett liv för mig' och 'för att du finns' som solosånger.
    Jag kan absolut inget om tonarter och liknande och nu undrar jag "vilken sorts" solist som passar bäst till dessa sånger. Går de högt, lågt... Den vi från början hade är en tenor. Hade det funkat utan att transformera låtarna, eller vad det nu heter?
    Tack för hjälpen!!

  • Svar på tråden tenor eller alt eller sopran eller....
  • Fröken Larsso­n
    Äldre 2 Aug 11:30
    #1

    Vi hade "Ett liv för mig", som sjöngs av en sopran. Det lät jättevackert. Jag är inte säker på att det spelar så stor roll vilken stämma som sjunger de låtar som ni har valt (det är väl en tenor som sjunger den på skivan?) utan att det har större betydelse vad den individuella sångaren/sångerskan har för register (även en sopran kan och bör ju kunna sjunga även lite mörkare toner) och hur väl de kan hantera sina röster. En sopran kanske känner sig helt bekväm med en sångs höga toner medan en annan sopran vill ha samma sång nedtransponerad, etc.

    Lycka till!

  • Babaja­ga
    Äldre 2 Aug 11:53
    #2

    Till "ett liv för mig" passar en tenor bäst. Till "För att du finns" passar en alt bäst, då den sjungs i mörkare toner.

  • Duches­s
    Äldre 2 Aug 12:05
    #3

    En sopran som vill ha en sång nedtransponerad är en undercover-alt!
    / förstasopran

    Fröken Larsson skrev 2008-08-02 11:30:26 följande:


    Vi hade "Ett liv för mig", som sjöngs av en sopran. Det lät jättevackert. Jag är inte säker på att det spelar så stor roll vilken stämma som sjunger de låtar som ni har valt (det är väl en tenor som sjunger den på skivan?) utan att det har större betydelse vad den individuella sångaren/sångerskan har för register (även en sopran kan och bör ju kunna sjunga även lite mörkare toner) och hur väl de kan hantera sina röster. En sopran kanske känner sig helt bekväm med en sångs höga toner medan en annan sopran vill ha samma sång nedtransponerad, etc.Lycka till!
  • oktobe­r18
    Äldre 2 Aug 13:21
    #4

    Proffsiga sångare kan sina röster och provar ut en bra tonart som passar just dem. Sen får vi pianister rätta oss därefter...

  • äcklin­g
    Äldre 3 Aug 10:28
    #5

    Tack för era svar. Transponerad heter det alltså

    Låter som jag skulle behöva två solister
    Kan en tenor klara av båda? Kommer det att låta väldigt annorlunda om man höjer låten?

  • Äldre 3 Aug 18:15
    #6

    Jag håller med tidigare skribenter om att "Ett liv för mig" gör sig bäst för tenor/sopran (ja, en tenor sjunger på skivan) och en alt till "För att du finns". Men jag är sopran och har höjt "För att du finns" för att passa mig bättre, de gånger jag sjungit den, och det har funkat jättebra. Så det räcker med en sångare.


    äckling skrev 2008-08-03 10:28:42 följande:
    Tack för era svar. Transponerad heter det alltså Låter som jag skulle behöva två solister Kan en tenor klara av båda? Kommer det att låta väldigt annorlunda om man höjer låten?
Svar på tråden tenor eller alt eller sopran eller....