• Bjorke­fall
    Äldre 23 Jul 17:42
    268499 visningar
    25 svar
    25
    268499

    Konstiga episoder på dagarna med trötthet, illamående, lätt yrsel och tryck över bröstet känsla.. Vad kan det vara? Börjar bli orolig..

    Sedan ett par veckors tid tillbaka har jag märkliga episoder på dagarna..

    Jag kan må helt bra och sen kommer det ganska snabbt...illamåendet som följs av en tryck över bröstet och magen känsla. Det känns inte riktigt som en magsjukegrej utan mer som det kan kännas i magen när man är riktigt nervös/stressad..Jag kräks aldrig men blir liksom öm i magen och över bröstkorgen.
    Ibland känns det som att pulsen är snabbare än vanligt också...
    Sen blir jag onormalt trött plötsligt. Jag kan gå från lekande med barnen till att vara så trött att jag slumrar i soffan på ganska kort tid. Jag blir liksom seg i hela kroppen och det känns som att armarna blir jättetunga och fysisk rörelse blir jättejobbigt..Det kan kännas som att magen liksom domnar bort..
    Ofta har jag en ostadighetskänsla, väldigt lätt yrsel, också.

    Dessa mindre trevliga episoder kan vara i mellan 30 min till ett par timmar men oftast mår jag helt bra emellan dessa märkliga stunder.

    Jag tycker det känns jobbigt att söka läkare för jag vet inte hur jag ska förklara mitt mående riktigt.. Det känns ju typ som att jag har så många olika symptom att det blir pinsamt...

    Funderingar jag har haft själv har varit magkatarr (som jag mått rätt kass av förut) och sen har jag faktiskt snuddat vid tanken ångest?
    Det var min man som nämnde det (han har haft det när han var yngre) och jag kan tycka att det låter likt, men jag vet inte vad jag ska ha ångest för så därför känns det lite osannolikt..

    Men jag börjar bli lite orolig så om någon har orkat läsa och har något vettigt att tillägga så blir jag glad :)

  • Svar på tråden Konstiga episoder på dagarna med trötthet, illamående, lätt yrsel och tryck över bröstet känsla.. Vad kan det vara? Börjar bli orolig..
  • Tootic­ki
    Äldre 23 Jul 22:40
    #11

    Jag vet och kan inget men av vänners erfarenhet tycker jag att det påminner om stress eller borrelia. Har du fått ett färstingbett?

  • Lillsn­ufflan
    Äldre 23 Jul 22:49
    #12

    Nu har du fått många "diagnoser", tyvärr är ju de flesta av oss på BT inga läkare utan kan bara utgå från oss själva. Uppsök läkare i morgon.

  • kassan­dra
    Äldre 26 Jul 21:35
    #13

    hejsan hur mår du??

  • energi­knippe­välmåe­nde
    Äldre 26 Jul 23:08
    #14

    Hej Bjorkefall! Jag känner igen dina symtom, så du bör verkligen ta det lungt. Försök att lyssna på en avslappningaskiva varje dag så ska du se att det blir lättare.

  • hanna9­1
    Äldre 19 Jan 16:43
    #15

    Hej!
    Ser att tråden är väldigt gammal, men jag måste endå skriva..
    Jag känner precis igen mig i det du skriver. Har en liten historia att berätta om hur det är för mig.
    Jag har haft ångest väldigt länge, och någon panikångestattack. Den värsta var på julafton -10 som jag satt i soffan helt vanligt och helt plötsligt känner en sån, ursäkta ordvalet, jävla smärta i hela bröstet, som kramp. Fick andnöd, sprang på toaletten och stoppade fingrarna i halsen för att försöka få luft så jag kunde andas men ingenting hjälpte. Varken  så, sitta, ligga, ingenting. Min vän ringde rådgivningen då det "lättade" lite men trycket var endå kvar och det gjorde nu riktigt ont att andas. Rådgivningen tänkte skicka en ambulans, men vi åkte in själva in till akuten där jag fick tid. Påvägen in höll det fortfarande i sig. (4.5 mil till akuten) Väl inne så lyssnade dom och kikade lite - inget fel. Jag skulle åka hem och vila. Så jag for hem, och en nära person till mig sa att det kunde vara panikångest för denne har också det och kände igen sig i det och var nästan helt säker på det.
    Efter den "attacken" så har jag hjärtklappning ofta (hade även det innan flera gånger om dagen), och precis som du skriver så bara slår det till, vänder om, från att vara pigg, till att må illa, känna yrsel och vara ruskigt trött. Det är en jätteobehaglig känsla som kom efter "attacken". Det är alltså mycket värre än innan.  Det börjar i magen, hela magen och går uppåt och trycker i bröstkorg och hjärtat slår fortare ibland och liksom "hårdare". Och huvudvärken, fruktansvärd..
    Migrän är det inte, för det har jag haft många många gånger förut och det är inte ens i närheten.
    Magkatarr har jag sedan innan och det är inte ens i närheten likt det, detta..

  • Bjorke­fall
    Äldre 26 Feb 16:59
    #16
    hanna91 skrev 2011-01-19 16:43:03 följande:
    Hej!
    Ser att tråden är väldigt gammal, men jag måste endå skriva..
    Jag känner precis igen mig i det du skriver. Har en liten historia att berätta om hur det är för mig.
    Jag har haft ångest väldigt länge, och någon panikångestattack. Den värsta var på julafton -10 som jag satt i soffan helt vanligt och helt plötsligt känner en sån, ursäkta ordvalet, jävla smärta i hela bröstet, som kramp. Fick andnöd, sprang på toaletten och stoppade fingrarna i halsen för att försöka få luft så jag kunde andas men ingenting hjälpte. Varken  så, sitta, ligga, ingenting. Min vän ringde rådgivningen då det "lättade" lite men trycket var endå kvar och det gjorde nu riktigt ont att andas. Rådgivningen tänkte skicka en ambulans, men vi åkte in själva in till akuten där jag fick tid. Påvägen in höll det fortfarande i sig. (4.5 mil till akuten) Väl inne så lyssnade dom och kikade lite - inget fel. Jag skulle åka hem och vila. Så jag for hem, och en nära person till mig sa att det kunde vara panikångest för denne har också det och kände igen sig i det och var nästan helt säker på det.
    Efter den "attacken" så har jag hjärtklappning ofta (hade även det innan flera gånger om dagen), och precis som du skriver så bara slår det till, vänder om, från att vara pigg, till att må illa, känna yrsel och vara ruskigt trött. Det är en jätteobehaglig känsla som kom efter "attacken". Det är alltså mycket värre än innan.  Det börjar i magen, hela magen och går uppåt och trycker i bröstkorg och hjärtat slår fortare ibland och liksom "hårdare". Och huvudvärken, fruktansvärd..
    Migrän är det inte, för det har jag haft många många gånger förut och det är inte ens i närheten.
    Magkatarr har jag sedan innan och det är inte ens i närheten likt det, detta..
    Stackars dig!
    Ångest har jag också varit inne på men jag köper inte riktigt att alla mina fysiska symptom kan vara psyikiskt framkallade...

    Mina besvär har accelererat senaste halvåret och jag har:

    Blåmärken

    Tryck över bröstet och magen och halsen. Gör extra ont om jag sträcker på mig eller tar djupa andetag.

    Känns svårt att andas ibland på inadning, tycker att det är jobbigt att andas om jag står eller ligger på rygg. Lättast om jag ligger på sidan..

    Muskeltrötthet

    Värk i rygg, bröstkorg och ibland armar och ben

    Jag har varit under utredning nu i 8 månader men läkarna hittar inte vad som är fel... :(
  • FörGIF­Tad
    Äldre 28 Feb 07:16
    #17

    Hej! Läs hela länken o återkom! Jag hade klippkort på vc o akuten förr! Är inte helt bra än men jobbar på det. Stress kan leda till så mycket skit! Jag har haft så många fysiska symptom att jag är imponerad att jag ens lever. Min lösning kom när jag bytte från vårdcentral till privat. Träffade en läkare som själv haft GAD.

  • FörGIF­Tad
    Äldre 28 Feb 07:17
    #18
  • Lynnet­te
    Äldre 25 May 20:41
    #19
    Bjorkefall skrev 2008-07-23 17:42:50 följande:
    Sedan ett par veckors tid tillbaka har jag märkliga episoder på dagarna..

    Jag kan må helt bra och sen kommer det ganska snabbt...illamåendet som följs av en tryck över bröstet och magen känsla. Det känns inte riktigt som en magsjukegrej utan mer som det kan kännas i magen när man är riktigt nervös/stressad..Jag kräks aldrig men blir liksom öm i magen och över bröstkorgen.
    Ibland känns det som att pulsen är snabbare än vanligt också...
    Sen blir jag onormalt trött plötsligt. Jag kan gå från lekande med barnen till att vara så trött att jag slumrar i soffan på ganska kort tid. Jag blir liksom seg i hela kroppen och det känns som att armarna blir jättetunga och fysisk rörelse blir jättejobbigt..Det kan kännas som att magen liksom domnar bort..
    Ofta har jag en ostadighetskänsla, väldigt lätt yrsel, också.

    Dessa mindre trevliga episoder kan vara i mellan 30 min till ett par timmar men oftast mår jag helt bra emellan dessa märkliga stunder.

    Jag tycker det känns jobbigt att söka läkare för jag vet inte hur jag ska förklara mitt mående riktigt.. Det känns ju typ som att jag har så många olika symptom att det blir pinsamt...

    Funderingar jag har haft själv har varit magkatarr (som jag mått rätt kass av förut) och sen har jag faktiskt snuddat vid tanken ångest?
    Det var min man som nämnde det (han har haft det när han var yngre) och jag kan tycka att det låter likt, men jag vet inte vad jag ska ha ångest för så därför känns det lite osannolikt..

    Men jag börjar bli lite orolig så om någon har orkat läsa och har något vettigt att tillägga så blir jag glad :)
    Jag känner igen denna symtom till 100 %. Är innte på att det har något med magen att göra. Har dessutom ångest av och till.
  • Lynnet­te
    Äldre 25 May 20:57
    #20

    Märker att fenomenet förvärras då det är väldigt varmt. Svettas till den milda grad av och till, för att plötsigt frysa.
    Jag skall till en magundersökning, för att kolla upp detta. Är nämligen nervöst laggd och då är det lilla magen som får lida pin.

  • Äldre 26 May 02:10
    #21

    Jag är ju ingen expert men kan det röra sig om fibromyalgi...? Extremt svårdiagnostiserat och mycket besvärligt för visar sig på så många olika sätt. Och ofta verkar det som att många som lider av fibromyalgi får gå runt till många läkare tills de till slut hittar någon som verkligen lyssnar och ställer rätt diagnos....

  • Äldre 27 Feb 16:30
    #22

    Gammal tråd men om någon annan läser. Låter som ångestattacker, kan ges av långvarig stress. Hade det under högstadiet. Jag kände mig inte speciellt stressad över något eller så, jag är mer bara en väldigt orolig tjej så efter ett tag sa kroppen ifrån. Hade ständigt tryck under bröstet, yrsel, riktigt kram i övermagen, gjorde så ont, hjärtat slog lite som det kände för, sjukt obehagligt, frossa och skakningar också. Det yttrar sig olika för alla, acceptera känslan när den kommer, börja meditera

  • Äldre 8 Jul 23:42
    #23

    Hej!

    Ser att detta är en gammal tråd, men det vore väldigt intressant att veta hur du mår idag och om du fått någon diagnos. Min man har mkt liknande symtom och ingen vet vad det är!?

  • Äldre 9 Jul 08:44
    #24

    det bästa med sådana här arkeologtrådar som folk gräver upp är när de skriver.. "Jag vet detta är en gammal tråd"
    Och ändå tycker det är värt att dra upp den fastän INGEN i tråden ens är medlemmar längre. Mycket mycket sådana här trådar senaste. Och som vanligt så vägrar administratörerna flytta bort dem


    Live free, ride free
  • Äldre 28 Aug 17:51
    #25

    Hejsan, är 17 år gammal och läser detta. Får precis likadana symptom som alla har skrivit. Jag har just bröstsmärtor som gör ont.. Sitter och väntar på svar från rådgivningen 1177, hoppas de kan veta vad detta gäller.

Svar på tråden Konstiga episoder på dagarna med trötthet, illamående, lätt yrsel och tryck över bröstet känsla.. Vad kan det vara? Börjar bli orolig..