• Bjorke­fall
    Äldre 23 Jul 17:42
    268500 visningar
    25 svar
    25
    268500

    Konstiga episoder på dagarna med trötthet, illamående, lätt yrsel och tryck över bröstet känsla.. Vad kan det vara? Börjar bli orolig..

    Sedan ett par veckors tid tillbaka har jag märkliga episoder på dagarna..

    Jag kan må helt bra och sen kommer det ganska snabbt...illamåendet som följs av en tryck över bröstet och magen känsla. Det känns inte riktigt som en magsjukegrej utan mer som det kan kännas i magen när man är riktigt nervös/stressad..Jag kräks aldrig men blir liksom öm i magen och över bröstkorgen.
    Ibland känns det som att pulsen är snabbare än vanligt också...
    Sen blir jag onormalt trött plötsligt. Jag kan gå från lekande med barnen till att vara så trött att jag slumrar i soffan på ganska kort tid. Jag blir liksom seg i hela kroppen och det känns som att armarna blir jättetunga och fysisk rörelse blir jättejobbigt..Det kan kännas som att magen liksom domnar bort..
    Ofta har jag en ostadighetskänsla, väldigt lätt yrsel, också.

    Dessa mindre trevliga episoder kan vara i mellan 30 min till ett par timmar men oftast mår jag helt bra emellan dessa märkliga stunder.

    Jag tycker det känns jobbigt att söka läkare för jag vet inte hur jag ska förklara mitt mående riktigt.. Det känns ju typ som att jag har så många olika symptom att det blir pinsamt...

    Funderingar jag har haft själv har varit magkatarr (som jag mått rätt kass av förut) och sen har jag faktiskt snuddat vid tanken ångest?
    Det var min man som nämnde det (han har haft det när han var yngre) och jag kan tycka att det låter likt, men jag vet inte vad jag ska ha ångest för så därför känns det lite osannolikt..

    Men jag börjar bli lite orolig så om någon har orkat läsa och har något vettigt att tillägga så blir jag glad :)

  • Svar på tråden Konstiga episoder på dagarna med trötthet, illamående, lätt yrsel och tryck över bröstet känsla.. Vad kan det vara? Börjar bli orolig..
  • Brud28
    Äldre 23 Jul 17:54
    #1

    Jag har själv lidit av magkatarr i många år och känner igen mig väl i dina symtom.
    Men de är ju inte allas säkert att de är de du har.
    jag skulle nog råda dig till att gå till läkaren, då får du veta vad de är och kanske kan få hjälp att må bättre!

    Lycka till

  • Mikabe­lla
    Äldre 23 Jul 17:57
    #2

    Åh var rädd om dig! Jag har längre lidit av kroniska magproblem. Jag har bättre o sämre perioder. När jag är riktigt dålig i magen blir jag väldigt stresad, lider av dubbelslag på hjärtat och allvarliga smärtor i magen. Jag kan inte äta utan att bli väldigt väldigt trött efteråt. Allt blod går ner i magen o jag blir yr o orklös. Självklart sätter sig mina problem lite på psyket emellanåt, men jag är till naturen väldigt positiv o försöker verkligen att inte låta mig nedstämmas! Alla är vi dock olika o man reagerar olika! Slarva inte. Och om igen var rädd om dig!

    Gå till doktorn. Var bestämd o förklara din panik, rädsla början till ångest. Ångest kommer ju såklart av stresen och ovetandet! GÅ TILL DIN LÄKARE! Inte känna dig dum! Det är hans/hennes jobb att hjälpa dig!

    Har du tänk på borelia?!

  • malinn­nnn
    Äldre 23 Jul 19:24
    #3

    Jag är ingen läkare.. men illamående och tryck över bröstet kan också vara ngt med hjärtat. Jag tycker definitivt du ska söka upp läkare - de finns ju till för att hjälpa när vi inte själva vet vad som är fel!

  • EmilOc­hCia
    Äldre 23 Jul 20:48
    #4

    Hej!
    Som sjuksköterska på en vårdcentral kan jag kanske hjälpa lite. Hur gammal är du? Har du hjärtproblem sedan innan? Om du är ung och frisk låter detta "bara" som panikångest. Detta kan träda in utan någon varning innan, utan klar orsak, men oftast är det bakomliggande stress eller oro. Ring till din VC och förklara dina symtom imorgonbitti. Då måste de ta in dig på ett EKG-för att se så det inte är hjärtat. Hänvisa till mig och säg att du enl TRIAGE måste till PV akut(inom 24h)pga tryck över bröstet med central men övergående bröstsmärta med eller utan andnöd. Detta måste de göra då du beskriver typiska tecken på en hjärtinfarkt. Kan lugna dig med att det inte är en hjärtinfarkt-då hade du haft denna känsla EN gång...inte flera ggr.Men det ska kollas. Framför allt för att du skall VETA att det inte är en hjärtinfarkt och lära dig att hantera detta. Eller ev få medicin mot din magkatarr. Har själv haft in en kvinna född på sent 70 tal för detta ggr 2 förra veckan för man som vårdpersonal MÅSTE ta det på allvar. Men det var "BARA" panikångest. Sista ggr fick hon sitt EKG med hem vilket hon ringde och sa idag att det hjälpte. När hon fick sin attack tittade hon på det å sa: MItt hjärta är ok....och då lättade det lite...det blir som en ond cirkel.
    Oj...detta blev långt men jag hoppas att det blev till nån hjälp. Svara gärna vad de sa på VC. Lycka till! //Cia

  • aikido­aasa
    Äldre 23 Jul 20:52
    #5

    Tryck över bröstet kan vara en muskelinflammation. (hade det förra hösten) det var jätte läskigt då det blev svårt att andas då och då. Och gör det ont där så prider det sig lätt till magen och att man blir väldigt trött.
    GÅ TILL LÄKARE ÄVEN OM DET INTE SKULLE VARA JUST DET!

  • Bjorke­fall
    Äldre 23 Jul 21:34
    #6

    Tack snälla för era svar!

    EmilOchCia: Jag är 25 år och frisk vad jag vet iallafall.. Jag hade liknande episoder fast med betydligt mer hjärtklappning än vad jag har ni för ett år sedan. Då gjordes EKG i vila och arbetsEKG och det var helt normalt och de sa att jag hade ett normalt hjärta tack och lov.
    Man tog också TSHhormon prover för att utesluta sköldkörtlen och även B12 och Hb prover och allt var då bra, för ca 9 måander sedan...

    Jag har ganska stora besvär med huvudvärk i perioder också då varken ipren eller alvedon hälper. Och migrän tror jag inte att det är eftersom det kan sitta i ett par dygn utan uppehåll. När jag är som sämst så har jag sådan huvudvärk att jag kmappt kan röra mig. Läkaren diagnostiserade det som migrän när jag var 15år men nu hjälper inte migränmedicinen heller och det är längre skov..

    Har just börjat undra om det kan vara fibromyalgi när jag läste om det för en stund sedan..
    Eller kanske panikångest.. ÄVen om jag inte vet vad jag ska ha panik för...

    TACK SNÄLLA för att du tog dig sådan tid att svara!!

  • kassan­dra
    Äldre 23 Jul 21:56
    #7

    Hejsan hur har du med blodtrycket?

  • Anniis
    Äldre 23 Jul 22:05
    #8

    Som föregående sjuksköterska skrev: Tycker du skall söka till VC imorgon bitti! Eller kom till akuten när du får symtomen nästa gång? Har du kollat din puls under någon av episoderna?
    Bättre att kolla upp det, oron för vara det kan vara gör ju inte det bättre heller om du har ångest?

    Ta hand om dig.

  • EmilOc­hCia
    Äldre 23 Jul 22:08
    #9

    Vad skönt! Då har du blivit utredd för hjärtat tidigare, ytterligare ett kvitto på att det "bara" är ångest. En del säger att det finns i släkten..ingen runt sig som har haft det tidigare?När det gäller migränen hjälper INTE ipren eller alvedon. Ett migränanfall kan sitta i upp till 36h men eftereffkten (trötthet, illamående,dimsyn) kan sitta i betydligt längre. Pröva att köpa reecptfria migräntabletter typ Eese. Hjälper inte det finns det andra läkemedel man kan skriva ut men då krävs det utav läkare(finns nya migränmediciner på marknaden som kom för inte så längesen). TA även och pröva receptfria tex omeprazol för magen och ta detta ett par dagar /14 dar. Förhoppningsvis ger det sig. Men du gör gott i att ringa till Vc så kanske de kan ge dig en tid lite längre fram där du får en längre stund hos läkaren. Kanske du behöver prata men en kurator för att få fram VAD det är som stressar/oroar å sen avsluta kontakten.Vet man vad det ärär det lättare att hantera.
    Hoppas jag är till nån hjälp //cia

  • zsando­ra
    Äldre 23 Jul 22:16
    #10

    ´Jag led av panik ångest när jag va gravid, helt utan anledning, och jag behövde inte ens läsa klart TS inlägg innan jag kände igen mig....

    Dock gick jag aldrig till läkarn för det. Men är du själv orolig ring å prata med dom. För att genom att du börjar tänka på det mer kan det bli värre... Antingen lugnar du ner dig lr så får du reda på om det va nåt annat.

    Ta hand om dig å lycka till!!!

Svar på tråden Konstiga episoder på dagarna med trötthet, illamående, lätt yrsel och tryck över bröstet känsla.. Vad kan det vara? Börjar bli orolig..