• laris
    Äldre 7 Jul 20:00
    33224 visningar
    13 svar
    13
    33224

    Cellförändringar i livmodertappen, någon?

    Fick i förra veckan reda på att jag har en förstadie till cancer i livmodertappen. Kommer att behöva operera bort en bit och kommer såsmåningom att bli kallad, men hittills har jag inte fått så mycket information, varken om själva ingreppt eller "sjukdomen". Har någon gått igenom samma sak? Hur går operationen till och hur påverkas chansen att bli med barn?

    Som ni märker så har jag en hel del frågor så dela med er av allt ni kan om ämnet och av era erfarenheter!

  • Svar på tråden Cellförändringar i livmodertappen, någon?
  • laris
    Äldre 7 Jul 20:21
    #1

    Ingen??

  • Telema­rkgrrl
    Äldre 7 Jul 20:38
    #2

    Det är jättevanligt med cellförändringar så försök att inte oroa dig för mycket! Jag hade det för typ 20 år sedan och fick göra ett litet ingrepp, och hittills har jag inte haft några cellförändringar igen.

    Läs gärna den här artikeln, den tycker jag är jättebra:

    www.1177.se/artikel.asp&PreView=

  • egensi­nnig
    Äldre 7 Jul 20:40
    #3

    Jag hade samma sak för ca 10 år sedan. Det gick bra och för 1 år sedan fick jag mitt första barn. Alla cellprov efter har varit bra.
    Så oroa dig inte för mycket och kräv att en läkare svarar på alla frågor du har - det har du rätt till!! Det är därför vi betalar en massa skatt...........

  • laris
    Äldre 7 Jul 20:43
    #4

    Jo, det är ju det som gör mig arg...min gynokolog lämnade ett meddelande å min mobil...Försökte rinmga han flera dagar i rad utan lycka.

    Och nu har jag fått ett brev om att jag står i kö för operation.


    egensinnig skrev 2008-07-07 20:40:59 följande:
    Jag hade samma sak för ca 10 år sedan. Det gick bra och för 1 år sedan fick jag mitt första barn. Alla cellprov efter har varit bra.Så oroa dig inte för mycket och kräv att en läkare svarar på alla frågor du har - det har du rätt till!! Det är därför vi betalar en massa skatt...........
  • fromhe­retoet­ernity
    Äldre 7 Jul 20:48
    #5

    Cellförändringar är precis som ovanstående skriver väldigt vanligt och KAN vara ett förstadie till cancer, det behöver inte alls vara så.
    Ingreppet är väldigt litet och påverkar sällan personen på något sätt senare i livet.

    Jag vet inte vilket ingrepp det är du ska genomgå men det vanligaste är att man gör en konisation, dvs skär bort som en kon av livmoderhalstappen, precis runt öppningen upp till livmodern. Oftast gör man ingreppet under lokalbedövning och tar bara några minuter och man får gå hem samma dag. Efteråt kan man ha lite blodiga flytningar annars brukar det inte vara något.

    Försök att inte oroa dig för mycket. Det finns massor av information om detta på nätet och jag är säker på att du kan vända dig till läkaren/sjuksköterskan som du har pratat med innan och säga att du gärna vill ha mer information och ställa några frågor.

    Sköt om dig!

  • beccis­80
    Äldre 7 Jul 20:59
    #6

    Fick samma besked som du för flera år sedan och fick göra en akut operation. Var livrädd när jag fick beskedet (eftersom jag också hade fått usel info om vad cellförändringar var) trodde mer eller mindre att jag redan hade cancer och inte skulle kunna få barn i framtiden...
    Tillvägagångssättet för operation kan nog variera beroende på hur mycket som behöver tas bort...
    Jag fick en tid för operation och fick lugnande och en kanyl i handen när jag var på sjukhuset. Sedan blev jag sövd och de tog bort den del av livmodertappen som var påverkad. Efteråt vaknade jag upp och kunde åka hem efter 2-3 timmar (var trött efter narkosen).
    jag har inte haft några problem sedan dess alls!
    För att se det på den positiva sidan, så är det VÄLDIGT skönt att vara "inne i rullarna" så att man inte utvecklar något värre!
    Du har absolut inget att vara orolig för! Det vanligaste är att det inte kommer tillbaka och om det gör det så kan det räcka med att äta tabletter för det...
    Kram och lycka till! Var inte orolig... Skriv gärna om du undrar nåt mer!

  • Qirona
    Äldre 7 Jul 21:37
    #7

    Hej laris!
    I mars i år fick jag samma besked som dig, att jag hade cellförändringar med förstadium till cancer. Jag fick en tid en vecka senare för att komma och göra en konisering, en mindre operation där man skär bort förändringarna med laser. Själva ingreppet tog ungefär 15 minuter och de lokalbedövar först med en spruta så det känns knappt. Mig sövde de alltså inte utan det var precis som att ta ett vanligt cellprov. Efteråt blir du ordinerad vila och återhållsamhet i 3 veckor.

    Läkaren skickar iväg provet och patologen ser direkt om de har fått bort allt eller om de behöver göra ett ingrepp till (oftast får de bort allt). Chansen att du ska bli fri från dem är 19 på 20 dvs det är väldigt ovanligt att det utvecklas till något allvarligare nu när de upptäckt dem. Din möjlighet att bli gravid efter ingreppet ökar eftersom tappen blivit kortare.

    Jag hoppas att jag lyckats stilla din oro lite. Jag var själv ganska orolig, men efteråt tacksam för att jag hade fått privilegiet att få komma och göra ett cellprov så att de faktiskt kunde upptäcka detta i tid.

  • sommar­en 08
    Äldre 7 Jul 22:22
    #8

    Hej! Jag gick igenom samma sak för 3 år sedan när vi precis hade börjat försöka skaffa barn. Fick reda på att jag hade svåra cellförändringar av en gynekolog som inte kunde förklara nåt om det för mig och jag blev såklart jätteorolig.

    Jag fick göra en konsiering och blev sövd. I efterhand är jag glad att jag blev sövd. Det kändes inget alls efter ingreppet och jag kunde jobba redan dagen efter. Det blödde däremot i säkert sex veckor. Var och gjorde cellprov 4 månader efter för att vara säker på att allt var borta eftersom jag blev ordinerad att inte bli gravid innan dess. Allt så bra ut och 2 månade senare var jag gravid. Har inte haft några problem efter det. Gör nu cellprov en gång per år.

  • lyckli­g78
    Äldre 7 Jul 22:30
    #9

    Jag gick genom samma sak för 10 år sedan. Det är väldigt vanligt. Jag blev sövd i ca 20 min och fick åka hem samma dag.

    Det tog oss 3 år att bli gravida men läkaren påstår att det inte beror på skrapningen...

  • laris
    Äldre 8 Jul 17:08
    #10

    Tack alla för era svar! Känner mig mkt lugnare. Konstig det där med läkare som inte förklarar något vidare. Självklart kan det ju bero på att det inte är någor farligt men man blir ju orolig när man hör ett meddelande på telsvararen som säger att man har en förstadie till cancer.

    Vart tar våra skattepengar vägen eg?? Ni borde få mina iaf

  • Bride in Englan­d
    Äldre 8 Jul 17:42
    #11
    laris skrev 2008-07-08 17:08:22 följande:
    Tack alla för era svar! Känner mig mkt lugnare. Konstig det där med läkare som inte förklarar något vidare. Självklart kan det ju bero på att det inte är någor farligt men man blir ju orolig när man hör ett meddelande på telsvararen som säger att man har en förstadie till cancer.Vart tar våra skattepengar vägen eg?? Ni borde få mina iaf
    Fy vad daligt!! Har aldrig hort pa maken till klumpighet. Klart man blir jatteradd om man far ett sadant meddelande!!! Sant lamnar man ju inte meddelande om - namner man cancer tror ju folk naturligtvis att det ar nagot allvarligt.

    Jag genomgick samma sak ocksa - de som redan svarat har dock redan beskrivit hur det gar till, for mig var det ocksa bara en bedovningsspruta och det tog ca 15 minuter. Jag fick ett brev till att borja med, det forklarade iofs att chansen att det var cancer var minimal men man blir ju anda orolig!! Det ar senare som jag fatt reda pa att det inte alls ar nagot farligt, bara en sakerhetsatgard eftersom att om man inte gor nagonting at det kan det i framtiden utvecklas till cancer.

    Man tycker ju att de borde vara lite battre pa kommunikationen med medmanniskor.

    Men som sagt, oroa dig inte utan kann dig trygg i vetskapen att de har koll pa dig och tar bort saker i tid
  • laris
    Äldre 8 Jul 20:00
    #12

    Nu har jag googlat en hel del och det verkar som alla redan har nämnt här att det är vanligare än vad man tror. Nu vill jag bara få det överstökat. Kommer att ringa efter min semester och ta reda på hur länge jag måste vänta.

    Som sagt, tack för alla svar!

  • Rrb
    Äldre 13 Jul 14:49
    #13

    Vet inte hur länge sedan detta skrevs , men jag svara ändå.
    Jag fick veta att jag hade allvarliga cellförändringar på livmodertappen som senare visade sig vara cancer. Jag förstår din oro men skulle samtidigt vilja uppmuntra dig till att vara lugn. Jag upplevde inte heller att jag fick särskilt bra information från sjukvården. Som jag har fattat det hela så kommer det inte vara några problem för dig att få barn efter detta och dom kommer att ha stenkoll på dig framöver.
    maila mig om du vill prata mer :) Rebecka.bjorkqvist@hotmail.com

Svar på tråden Cellförändringar i livmodertappen, någon?