• Silva7­9
    Äldre 27 Jun 16:44
    23929 visningar
    12 svar
    12
    23929

    Gimp nr2

    Lite tips för dom som vill redigera sina bröllops, semester eller vardagsbilder.

    Gimp är ett bildredigeringsprogram (i stil med photoshop) som finns att ladda ner gratis på nätet.

    Kom gärna med egna tips och beskrivningar på hur man gör olika saker i Gimp.

    Ellips runt fotot

    Öppna fotot du vill rama in.
    Klicka på ellipsmarkering. Klicka i "fjädra kanter" i paljetten och höj radien till minst 50 (testa er fram).
    Gör en markering runt den del du vill rama in.
    Klicka på Markera - Inventera.
    Klicka sen på fyllnadsverktyget. Se till att förgrundsfärgen är vit (eller den färg du vill ha runt kortet). Gå ner till paljetten och klicka i "Fyll i hela markeringen ".
    Klicka sen på bilden utanför elipsen.

    Svartvita foton med en färgklick

    Öppna ett foto, öppna lagerfönstret (ctrl+L). Skapa en dublett av lagret, markera dubletten (den borde heta "bakgrund-kopia").
    Gå tillbaka till bilden igen och ta "Färger - avmätta - avfärga".
    Gå tillbaka till lagerfönstret högerklicka på kopian och välj "lägg till lagermask", välj "vit (full opacitet)" och klicka ok.

    Ordningen ovan är viktig!

    Klicka på verktygspaljetten, välj pensel och svart färg. Dra penseln över det du vill ha i färg. Får du med något som inte ska vara med så byter du till vit färg och penslar över det som inte ska vara med. Det går att byta storlek på penseln i nedre delen av "paljetten".

    För mörka bilder!

    Om ni har bilder som är för mörka, så är det superenkelt att ljusa upp dom. Vissa blir lite gryniga, men det är när dom är jättemörka. Har suttit och ljusat upp bilder från en kompis bröllop nu och vissa kort blir som nya!

    Gör såhär...
    Öppna ett foto du vill ljusa upp, öppna lagerfönstret (ctrl+L). Skapa en dublett av lagret, markera dubletten (den borde heta "bakgrund-kopia").
    I lagerrutan klickar du på "Läge" och välj "Mask" under den. Nu borde bilden blivit ljusare. Det går att ändra ljuset på "Opacitet". Vill du göra bilden ändå ljusare gör du en dublett av kopian.

    Ordningen är viktig!

  • Svar på tråden Gimp nr2
  • lillfr­aggel1
    Äldre 27 Jun 16:49
    #1

    Jag försökte gå in på gimp men fattade inte hur man laddar hem det. Jag är väl lite puckad...

  • Silva7­9
    Äldre 27 Jun 16:51
    #2

    www.gimp.org/downloads/
    Klicka på Download GIMP 2.4.6 som står i orange, sen borde det börja ladda ner (tror jag).

  • Silva7­9
    Äldre 27 Jun 17:52
    #3

    Just det, länken till den gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-1-77/m2797636.html

  • sommar -08
    Äldre 29 Jun 23:20
    #4

    Hej!

    Jag har nu fått mina bröllopskort och på några av dem är jag ganska bland i pannan och givetvis skulle jag vilja redigera bort detta.
    Är det någon som vet hur man kan fixa detta i gimp eller i Photoshop?

  • Silva7­9
    Äldre 13 Jul 10:42
    #5

    Tack för tipset om dessa två länkarna Sommar -08.

    www.karl-georg.net/gimpkurs/ex_08.html
    www.karl-georg.net/gimpkursxtra/passepartout.html

    Resultatet av mina försök finns i mitt galleri :)

    sommar -08 skrev 2008-06-29 23:20:06 följande:


    Hej!Jag har nu fått mina bröllopskort och på några av dem är jag ganska bland i pannan och givetvis skulle jag vilja redigera bort detta.Är det någon som vet hur man kan fixa detta i gimp eller i Photoshop?
  • MåM
    Äldre 18 Jul 12:05
    #6

    Jag försöker göra färgklick i en svartvit bild efter er beskrivning, men det funkar inte. Dels så får jag inte ens svart penselfärg och dels blir det inte mer än två målade bilder med lite kluddat färg på...Är det klart efter man gjort som ni sagt eller behöver man slå ihop lagrena eller nåt?

  • MåM
    Äldre 18 Jul 12:09
    #7

    Nu!!!!! Jag måste gjort tvärtom...men jag tyckte jag följde så noga...

  • Silva7­9
    Äldre 18 Jul 12:53
    #8

    Vad bra att du fick ihop det... Det är oftast ganska svårt att lyckas första gången, men när man sen gjort det ett par ggr så går det nästan på rutin. Som jag skrev tidigare: Ordningen är jätteviktig!!! Sen kan man exprimentera utifrån det när man är lite mer insatt. Jag är själv i princip nybörjare och kan bara några grejer som jag läst mig till. Skulle vara roligt om man kunde lära sig programmet i ett bredare perspektiv.


    MåM skrev 2008-07-18 12:09:19 följande:
    Nu!!!!! Jag måste gjort tvärtom...men jag tyckte jag följde så noga...
  • MåM
    Äldre 18 Jul 13:28
    #9

    Jag får inte till det när jag vill klippa ur en del av bilden för att sedan lägga till en annan bakgrund...det vill sig bara inte...

  • Silva7­9
    Äldre 28 Jul 07:48
    #10
  • Silva7­9
    Äldre 6 Sep 14:57
    #11

    upp

  • Wed 17 Aug 2022 11:06
    #12
    Tack för tipset!  För bildredigering,  Gimp är ganska kompetent och gratis.
     Jag använder Gimp och tycker det är grymt. Jag har en stor XPPen Deco 01 V2 drawing pad, använder den dock mest till Gimp, Det jag gillar allra mest är ju tryckkänsligheten, att sitta och finlira med justeringspensel känns naturligt och lätt. 
Svar på tråden Gimp nr2