• Paddin­gton
    Äldre 17 May 14:24
    15393 visningar
    14 svar
    14
    15393

    Dop present

    Min systers lilla flicka ska döpas i pingst och är det någon som har några tips på bra dop presenter, gärna något utöver det vanligt. Har idétorka för tillfället.
    Tacksam för alla tips!

  • Svar på tråden Dop present
  • KCsMam­a
    Äldre 17 May 14:26
    #0

    Min dotter fick ett dyrt vin av min mamma som ska lagras och sparas till den dag hon fyller 20. Till det fick hon även en vinkork i silver!
    Jätte rolig present tycker jag fastän jag först blev lite fundersam vad hon skulle ha den till =)
    Kramar

  • PetA
    Äldre 17 May 14:37
    #0

    Här hos Bonti ( under presenter, doppresenter) finns det en hel del fina saker, t.ex familjeträdstavlor, doptavlor m.m:
    www.bonti.se/indexie.html

    Annars tycker jag att en avgjutning av barnets fot eller hand utförd i kristall är en vacker gåva. Här är ett företag som gör sådana:
    www.lifestone.com/content/sv-home.html

    Hur enkelt som helst, du kan ju ge bort ett presentkort eller fixa till ett avtryck själv.

  • KCsMam­a
    Äldre 17 May 14:45
    #0

    PetA - Jätte roligt med fotavtryck i kristall! Känner att jag vill beställa det i halvårspresent åt min lilla tös =) Måste vara roligt att ha sedan!
    Kramar

  • PetA
    Äldre 17 May 15:38
    #0

    Min blivande kom just hem och berättade att en kusin till honom fick en alldeles egen måntomt i dopgåva! Med ägarbevis och allt. Kanske en idé?:
    www.moonshop.nu/sverige/home.html

  • Jema
    Äldre 17 May 15:48
    #0

    Hej Paddington! Vad sägs om t.ex;

    * Barnböcker (Elsa Beskow)
    * Kolla även på denna sidan, där finns det jätte mycket söta saker så som stolar, galgar, kldhängare osv.
    www.filantrop.com/lillemor/index.html
    * Ett smycke är aldrig fel trots att det är rätt vanligt. Men man kan ju designa ett själv så får det en personlig präge.
    * Ett fruktträd eller dylikt

    Jema

  • 30 august­i
    Äldre 17 May 17:06
    #0

    Beror på vad det är för föräldrar, men vi har gett bajsboken och kärleksboken.
    Det finns om olika ämnen i samma serie. Vet ej författare. Det var en succé. De är nämligen roliga att läsa som vuxen. Kanske inte så bestående som en tårtspade eller silversked, men roligare.

  • Señora A
    Äldre 17 May 23:49
    #0

    Pengar på ett konto med bra ränta? DET är en doppresent som jag gärna hade fått.

    Satt i dag och tittade i mitt bebisalbum och läste vad jag fick för doppresenter. Silverskedar, halsband etc etc. HAR INTE KVAR NGT! Undrar vad sjutton mina föräldrar har gjort med de sakerna? Jag gissar att hundrasjuttioelva flyttar och en skilsmässa har spritt mina doppresenter för vinden... Och vad skulle jag ha gjort med dem om jag hade haft kvar dem?

    Pengar kan ju användas till att inreda en lägenhet när den dagen kommer. Eller till körkort/bil/moppe/studier utomlands... Lite mer till nytta än ett silverhalsband. :)

  • Mira20­03
    Äldre 18 May 00:09
    #0

    Bestick i rostfritt stål med barnets namn graverat på skaftet.
    Jag har mina kvar och nu använder mina barn både dom och de som dom själva fått. Syrran tar fram sina när hon får besök av småbarn.
    Så visst är det något som kommer till användning i generationer.
    Tror minsann att mormor har sina bestick kvar i kökslådan oxå.

  • Annagb­g
    Äldre 6 Aug 01:44
    #0

    kolla www.sagofabriken.com hitta snabbt perfekta presenter.

  • Anna-P­anna
    Äldre 7 Aug 12:37
    #0

    En kompis till mig brukar alltid ge bort Skyddsängeln (ljusstake) från Skultuna Mässings Bruk!

  • Ellte
    Äldre 7 Aug 13:24
    #0

    När vi var på dop ville vi ge nåt som var till lille Pontus NU och inte om tjugo år eller nåt som han inte begriper sig på :D Han fick en tigerfäll i plysch! :D

  • *micki­s*
    Äldre 7 Aug 19:50
    #0

    Sista gångerna vi varit på dop har vi köpt nån Astrid Lindgren-bok. Tycker det är viktigt att hålla henne vid liv trots hennes bortgång.....hon är ju allas vår sagotant :)

  • Tue 18 Oct 2022 15:41
    #14

    Håller med om att det är svårt att hitta på bra doppresenter som faktiskt känns meningsfulla. Att starta ett fondsparande är ju det kanske bästa sättet att välkomna en ny människa till världen, men inte alltid så kul att ge bort kanske. Här finns en del bra tips också: https://www.doppresenttips.se

Svar på tråden Dop present