• Pingst­09
    Äldre 2 Jun 22:35
    8366 visningar
    14 svar
    14
    8366

    Var växla pengar?

    Ska åka till Spanien (inte bröllopsresa...)och vill växla in så vi har valuta kontant. Men var brukar det var bäst att växla?
    På banken här hemma innan vi far eller på Forex på Arlanda? Att växla på plats har jag redan blivit avrådd ifrån....

    Och en annan sak, hur stor reskassa behöver man för 2 vuxna en vecka. Vi kommer laga en del mat hemma i lägenheten och äta ute en del. Har en 2-åring med på resan så det kommer inte bli utekvällar på krogen... Ett par utflykter kanske och lite shopping. Hur mycket hade ni tagit med?

  • Svar på tråden Var växla pengar?
  • sommar­stad
    Äldre 2 Jun 22:41
    #1

    Forex

  • Anna Sol
    Äldre 2 Jun 22:44
    #2

    Jag skulle välja Forex framför en bank iallafall.

    När det gäller pengar är det så svårt att svara på, jag vet inte vad det kostar i Spanien i dagsläget. 10 000 i resekassa kanske...

  • Anna Sol
    Äldre 2 Jun 22:44
    #3

    Jag skulle välja Forex framför en bank iallafall.

    När det gäller pengar är det så svårt att svara på, jag vet inte vad det kostar i Spanien i dagsläget. 10 000 i resekassa kanske...

  • fjutju­r brajd
    Äldre 2 Jun 23:06
    #4

    Jag skulle också valt Forex. Om man spar kvittot kan man växla tillbaka om man får pengar över också, utan extra växlingsavgift. Skulle ni istället få med för lite pengar så går det ju bra att ta ut med VISA-kort.

  • PL0808­02
    Äldre 2 Jun 23:36
    #5

    Spanien är underbart, var ska ni?

    Kolla kursen på forex.se och på din lokala bank om du vill veta helt säkert men jag tror också att forex är det bättre alternativet. Spanien är fantastiskt men risken för väskryckare etc ökar om ni har stora sedlar (ficktjuvar ser ju sånt som man själv inte ser) och jag skulle inte resa med hela kassan i kontanter. Mitt tips är att växla så att ni klarar er ett par dagar (några hundra euro) sen kan ni ta ut pengar på plats i omgångar. De flesta banker har slopat uttagsavgiften i Spanien och i andra EU-länder. Jag brukar oftast resa med så lite kontanter som möjligt. Spanien tar inte kort i lika stor utsträckning som Sverige men det börjar bli vanligare. Den bästa kursen får du oftast om du betalar med kort (räkna dock med ett valutaväxlingspåslag på ca 2 %). Ta med en sedelpåse som du kan bära innanför kläderna om du ska till en storstad som Barcelona. Lämna alla kort som du inte behöver hemma (typ Åhlénskortet) och ha inte för mycket pengar på kortet om ni kan undvika. Vill igen säga att Spanien är ett underbart resmål och det kommer säkert inte hända något men att det kan vara bra att tänka igenom och ha lite back-up om oturen är framme (jag har alltid en sedel i BHn och kopia på mitt pass i packningen :). Ha det så härligt!

  • LloveC
    Äldre 3 Jun 10:08
    #6

    Måste bara hoppa in och tipsa om att forex har så man kan växla via nätet och få hem valutan med rek. brev. Är toppen om man bor en bit från ett forexkontor eller reser såna tider när det inte är öppet på flygplatsen

  • Tootic­ki
    Äldre 3 Jun 10:14
    #7

    Tänk på att varje uttag på en bankomat kostar pengar, 15 kr tror jag det är.

    Jag och min man reser mycket och när vi reser i Europa brukar vi göra ett stort uttag när vi kommer fram och sedan lämna de pengar vi inte behöver i en safety deposit box på hotellet. Vi tar bara med det vi behöver varje gång vi går ut. Vi lämnar också pass, VISA-kort etc i boxen.

    I höst ska vi till Chile, då kommer vi växla här hemma och sedan göra på samma sätt när vi är där. Lämna de pengar vi inte behöver den dagen i lägenheten.

  • Pumpki­n
    Äldre 3 Jun 10:15
    #8

    När vi åkte till Spanien för ett par år sedan så växlade vi ganska lite innan vi åkte och tog sen ut pengar allteftersom i bankomater därnere. Mycket smidigare.

  • anna 1976
    Äldre 3 Jun 13:34
    #9

    Förr så alltid Forex. Fast på senare år så har det blivit banken för de har bättre kurs för oss som är kunder i banken. Så kolla med din bank först.

  • förall­tidhan­s
    Äldre 14 Jun 22:35
    #10

    Utan att helt skämma ut mig på jobbet så skulle jag säga Forex. Har de senaste fyra åren arbetat på två olika banker och väljer själv alltid att växla på forex. Trots att jag har personalkurs blir det billigare på forex.

  • E11a
    Äldre 15 Jun 20:20
    #11

    Alla banker har inte uttags avgift i Bankomat i utlandet. Jag tar alltid ut i bankomat på plats när jag reser.

  • mst.mr­sj82
    Äldre 22 Aug 12:00
    #12

    Eftersom vi är nyckelkunder i Sparbanken så växlar vi all valuta gratis, Forex finns. Sen kan du ta ut kontanter i Spanien i bankomater

  • Äldre 22 Aug 12:56
    #13
    +1

    Jag hoppas att det hade gått bra att ta ut pengar på resan.


    Tråden är sen 2008 och dom borde ha hunnit tillbaka därifrån nu Flört

    Bröllopstorgets gamla trådar försvinner inte, så det är bra att slå en extra koll på när tråden är skapad och hur gammalt det senaste inlägget är.
    Och om namnen är svarta och inte klickbara (som i den här tråden) så betyder det att dom inte är medlemmar längre heller Glad

  • Äldre 23 Aug 07:55
    #14

    Absolut inte Forex. Då får ni minst för era pengar.

Svar på tråden Var växla pengar?