• EnaOli­ne
    Äldre 4 May 15:37
    42526 visningar
    30 svar
    30
    42526

    brudtärna hålla tal?

    Hej!

    Ska brudtärnan hålla tal? Jag hade hoppats på det men min brudtärna vill inte? Hrmm.. hur hade ni reagerat på detta??Jag kan ju inte tvinga henne, men varför vill hon vara brudtärna, varför säga ja om hon inte vill hålla tal?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-05-04 15:46
    Saken är den att hon har känt mig längst och jag hade hoppats på att hon ska hålla tal, det sa jag till henne redan när jag frågade henne om hon ville bli min brudtärna.

    Sedan mejlade jag henne om det och fick inget svar på den frågan. Skickade sms fem dagar senare då skriver hon att hon inte vill hålla tal men vara min brudtärna, varför inte säga nej istället för att bara inte svara på mejlet? sånt är ju bra att veta när man planerar ett bröllop. Jag ska inte behöva dra ur henne svaret. Känner mig lite besviken och sårad faktiskt! Uff!

    Aja det löser sig säkert på något vis.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-05-04 17:30
    Jag vill absolut inte tvinga någon till att hålla tal! Jag håller på och skriver ihop festprogrammet, därför ville jag veta om hon skulle hålla tal, för från början sa hon ju att hon skulle det.

    Jag blev bara lite nervös när hon ångrade sig helt plötsligt, för hon ska även fixa mitt hår, vill inte att det ska ske helt plötsligt heller. Hon är ganska spontan av sig och kan ångra sig saker helt plötsligt, det har skett förr vid andra tillfällen, men jag har känt henne sen vi var pytte små och ville ha henne som brudtärna, men jag har ärligt talat varit lite nervös över att hon ska ångra sig under bröllopet också, men jag har litat på henne osv. Lång historia... självklart ska hon få vara min brudtärna ändå, fast hon inte håller tal, men det var lite trist att hon ångrade sig bara sådär och inte sa det till mig, istället valde hon att ignorera mina mejl osv.

  • Svar på tråden brudtärna hålla tal?
  • Fru sen 06
    Äldre 4 May 15:48
    #1

    Jag fick inte heller något tal av min brudtärna, men det är ju trots allt min bästa vän och hade inte velat att hon tackat nej bara för att hon inte klarar av att hålla tal. Jag vet precis vad vi betyder för varandra och vi hade en helt underbar förmiddag innan det bar av till kyrkan. Jag hade inte klarat att genomföra mitt bröllop utan henne!

    Kom på nu att det kanske borde varit jag som höll tal för henne!!! :)

  • EnaOli­ne
    Äldre 4 May 15:55
    #2

    saken är den att hon är så duktig på att hålla tal, så det handlar ju inte om att hon är blyg eller så. Hon har hållit mycket föredrag osv. men men... hon kunde ha sagt att hon vill vara min tärna men inte hålla tal från första gång hon fick erbjudandet! Det är likadant när det gäller min frisyr, hon vill fixa frisyren på mig, ber mig mejla foton, sen får jag inte svar på om det går att göra den frisyren på mig, eller något. Sånt är ju uppskattat att veta så jag hittar en frisör istället.

    Det skulle ju som sagt hjälpa oerhört om hon kunde säga ifrån i tid så jag hann ordna upp det på annat vis. Jag ska ringa henne och ta ett snack med henne, istället för att klaga här.. hihi..

  • PennyJ­enny
    Äldre 4 May 17:04
    #3

    Tycker inte att det är en självklarhet att tärna/marskalk/best man håller tal. Och att hålla tal på ett bröllop är inte samma sak som att hålla föredrag eller andra sorters tal. Jag är själv tex väldigt lättrörd och när jag skulle hålla tal på min vänninas bröllop (var inte tärna eller något sådant) började jag gråta mitt i för att jag blev så rörd. Och det var faktiskt ganska jobbigt.

    Om din tärna inte vill hålla tal så tycker jag inte att du ska pressa henne till det. Bröllopet blir väl inte mindre bröllop för det? Och prata direkt med henne istället för att skicka mail och sms, det brukar funka bättre. Mycket mer personligt.

  • EnaOli­ne
    Äldre 4 May 17:17
    #4

    jo jag har ringt och pratat med henne! jag vill absolut inte tvinga henne, men när jag frågade henne att bli min tärna då sa jag att jag också hoppades på att hon skulle hålla tal och då gick det bra, därför blev jag besviken/ sårad... då kunde hon ha sagt det från början.

  • EnaOli­ne
    Äldre 4 May 17:20
    #5

    och även ha sagt det vid senare tillfällen, hon har fått flera tillfällen att säga nej, det är väl bättre att hon säger nej till talet redan från början istället för att bara ignorera mejlet jag skickade, sms:en osv. Det var ju hon som ville att jag skulle skicka mejl till henne. Aja det har löst sig ändå så. Men jag är fortfarande besviken. Tycker det är dålig stil att ena stunden säga je och i nästa varken säga ja eller nej och plötsligt säga nej... Man vill ju kunna lita på sin brudtärna, tänk om hon ångrar sig om frisyren också? förstår ni hur jag tänker?

  • Fru sen 06
    Äldre 4 May 17:20
    #6

    Skulle nog säga att jag hellre är utan tal än att "tvinga" någon. Hur äkta skulle det kännas?

  • EnaOli­ne
    Äldre 4 May 17:21
    #7

    jag vill ju inte att hon kvällen innan bröllopet ska säga, nej jag vill nog inte göra frisyren heller, lite framförhållning är inte för mycket begärt tycker jag.

  • jackss­on
    Äldre 4 May 17:22
    #8

    Det är väl inte brudparet som bestämmer vem som ska och får hålla tal?
    Brudparet ska väl inte fixa något med fest programmet, det ska väl vara en över raskning !!
    Men jag tycker att det är lite så överlag härT.om. läste jag för ett tag sen en brud som var med och planerade sin egen möhippa!!!

  • EnaOli­ne
    Äldre 4 May 17:22
    #9

    men jag vill inte och ska inte tvinga någon att hålla tal, hon har ju haft valmöjligheten att säga det från början... säga nej alltså. Hon kunde ha sagt jag är gärna din tärna men jag vill inte hålla något tal.

  • EnaOli­ne
    Äldre 4 May 17:24
    #10

    det beror väl helt och hållet på hur man har sitt bröllop osv. jag vill inte bestämma över om de ska ha tal eller inte, det var mer som ett önskemål och hon sa ja. det är jag som ska fixa allt med fest programmet osv. därför ville jag veta det för jag ska skriva det i programmet. Jag vill absolut inte planera min möhippa! Det blir ju hur trist som helst! :)

Svar på tråden brudtärna hålla tal?