• EnaOli­ne
    Äldre 4 May 15:37
    42533 visningar
    30 svar
    30
    42533

    brudtärna hålla tal?

    Hej!

    Ska brudtärnan hålla tal? Jag hade hoppats på det men min brudtärna vill inte? Hrmm.. hur hade ni reagerat på detta??Jag kan ju inte tvinga henne, men varför vill hon vara brudtärna, varför säga ja om hon inte vill hålla tal?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-05-04 15:46
    Saken är den att hon har känt mig längst och jag hade hoppats på att hon ska hålla tal, det sa jag till henne redan när jag frågade henne om hon ville bli min brudtärna.

    Sedan mejlade jag henne om det och fick inget svar på den frågan. Skickade sms fem dagar senare då skriver hon att hon inte vill hålla tal men vara min brudtärna, varför inte säga nej istället för att bara inte svara på mejlet? sånt är ju bra att veta när man planerar ett bröllop. Jag ska inte behöva dra ur henne svaret. Känner mig lite besviken och sårad faktiskt! Uff!

    Aja det löser sig säkert på något vis.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-05-04 17:30
    Jag vill absolut inte tvinga någon till att hålla tal! Jag håller på och skriver ihop festprogrammet, därför ville jag veta om hon skulle hålla tal, för från början sa hon ju att hon skulle det.

    Jag blev bara lite nervös när hon ångrade sig helt plötsligt, för hon ska även fixa mitt hår, vill inte att det ska ske helt plötsligt heller. Hon är ganska spontan av sig och kan ångra sig saker helt plötsligt, det har skett förr vid andra tillfällen, men jag har känt henne sen vi var pytte små och ville ha henne som brudtärna, men jag har ärligt talat varit lite nervös över att hon ska ångra sig under bröllopet också, men jag har litat på henne osv. Lång historia... självklart ska hon få vara min brudtärna ändå, fast hon inte håller tal, men det var lite trist att hon ångrade sig bara sådär och inte sa det till mig, istället valde hon att ignorera mina mejl osv.

  • Svar på tråden brudtärna hålla tal?
  • PennyJ­enny
    Äldre 4 May 17:58
    #11

    Okej, lite annat läge när du har sagt det tidigare. Har du fått någon förklaring av henne då?

  • EnaOli­ne
    Äldre 4 May 18:00
    #12

    hon sa att hon inte känner för det

  • halo08
    Äldre 4 May 18:22
    #13

    Tal tycker jag ska vara spontana och att de som vill gör det, inte för att man måste. Pappas tal känns "självklart, kommer det fler blir jag glad, men jag blir inte heller så besviken om det inte blir fler.

    Men jag kan förstå din oro att hon skulle ändra sig ang. frisyren. Du är ju ändå lite beroende av henne, men vi hoppas att hon är så schysst och inte sätter dig i den sitsen.
    Ha det bra!

  • Äldre 4 May 18:35
    #14

    Det låter som att ni behöver prata mer om era förväntningar och rollen. Men jag tror inte du ska oroa dig om tal, visst har man förväntan på sig när man står nära, men de flesta bestämmer sig inte förrän på sluttampen (typ samma dag) om de ska göra det eller inte. Om nån krävde det av mig långt i förvåg för att kunna skriva in i ett program skulle jag nog få lite kramp och känna mig obstinat (fånigt, visst, men mänskligt). Måste det stå i programmet? Det gör väl inget om dte kommer spontant?

  • blommi­sen
    Äldre 4 May 18:39
    #15

    jag har ingen aning om våra tärnor ska hålla något tal gör dom inte det så tycker inte jag det är konstigt

    hade helst inte velat göra det själv

  • FruHam­berg
    Äldre 4 May 19:37
    #16

    När jag var tärna åt min syster så skulle jag hålla tal. Men när det väl var dags så var jag så nervös att jag glömde allt! Så det fick bli en lyckönskan ist samt att jag sa hur mycket de betyder för mig. Lika glad var min syster för det. Hon visste iofs innan att jag tycker det är väldigt jobbigt att prata inför folk sådär.

  • EnaOli­ne
    Äldre 4 May 20:00
    #17

    tack för era synpunkter! Jag ville väl att någon skulle hålla tal från brudens sida, jag har ju inga anhöriga som kommer att komma på bröllopet, därför känns det lite extra om någon från min sida också kunde/ ville hålla tal.

  • EnaOli­ne
    Äldre 4 May 20:01
    #18

    och saken är den att jag då blev jätte glad över att hon ville hålla tal och sen plötsligt inte, det kom väl som en chock! jag vill absolut inte tvinga henne till att hålla tal...

  • FruHam­berg
    Äldre 4 May 20:18
    #19

    Förstår att du såg fram emot det och att du så klart inte kommer att tvinga henne. Det är helt ok att bli besviken, men tänk inte för mycket på det.

  • EnaOli­ne
    Äldre 4 May 20:25
    #20

    FruHamberg
    Tack det ska jag göra!

  • beccis­80
    Äldre 4 May 20:37
    #21

    Tärnan borde hålla tal tycker jag... Min blivande tärna är inte heller så förtjust i det här med tal, men det var hon själv som utbrast "-Hjälp! Då måste jag ju hålla tal!", men det var med ett leende som tur var...

  • glad och förvän­tansfu­ll
    Äldre 4 May 21:10
    #22

    Skriv inte talen i festprogrammet. Be inte någon hålla tal. Räkna aldrig med att någon ska hålla tal. Visa aldrig din ev besvikelse för att någon väljer att INTE hålla tal. Att bli talad för är ingen rättighet, det är en fantastisk gåva att någon håller ett tal för dig, inte ett uppdrag.

    Styr och ställ inte för mycket utan tänk att dagen ska bli rolig för ALLA inte bara för dig...
    Då tror jag att alla slappnar av och känner att det de gör blir uppskattat av dig och då behöver ingen snacka skit...

    Kram och lycka till!

  • EnaOli­ne
    Äldre 4 May 21:24
    #23

    jag räknar inte med att hon ska hålla tal, men varför lova att hålla tal o sen säga nej jag känner inte för det? det tycker jag är respektlöst! Jag tycker heller inte att det är en rättighet att någon ska hålla tal för mig, absolut inte! Det var faktiskt hennes idè om att skriva att hon ska hålla tal i programmet, det är därför jag blev besviken. Men självklart ska hon slippa hålla tal, jag vill inte tvinga till någon till något. Jag har kommit på idèn att faktiskt själv hålla tal men det ska bli en överraskning, inget jag kommer skriva med i programmet. ;) Det är självklart viktigt att alla ska ha kul och inte bara jag och jag vill verkligen inte att någon ska snacka skit eller inte känna sig uppskattad.

    Saken är den att jag sa till henne när jag frågade henne att vara min tärna att det hade varit kul om du ville hålla tal, men självklart gör du som du vill, då sa hon att hon gärna vill hålla tal och att det var en självklarhet, hon föreslog att jag skulle skriva det i programmet, hon tyckte det skulle kännas mindre krystat/ nervöst då. Och sen helt plötsligt, när jag ville veta vad jag skulle skriva i programmet, då vägrar hon svara på mejl eller sms och sen säger helt plötsligt att hon inte känner för det... det finns lite finare sätt man kan säga nej på tycker jag. Men jag och hon har pratat om det här och rett ut det, så det är inga problem, jag blev bara lite sårad/chockad i just det ögonblicket och sättet hon sa det på.

    Tack för alla era råd!

  • AprilL­ove
    Äldre 4 May 21:24
    #24

    När jag var tärna så höll jag ett tal. Det var liksom en självklarhet. Man kan alltid resa sig upp och utbringa en skål. Du bör nog sluta tjata på henne. Be istället att kvällens värdpar/toastpar pratar med henne och hjälper henne med lite ideer, tex en dikt,lekar etc. Säger hon ändå nej så är det inget du kan göra.

  • gusjma
    Äldre 4 May 21:27
    #25

    Jag känner lite att halva poängen med talen är att de är överaskningar. Sen kanske en del "överaskningar" är mer väntade än alla... Jag hade inte heller sagt till min bästa kompis ATT jag skall hålla tal. Sen att hon kan räkna ut det med lilltån är en annan femma...

    Så du kanske får ett och annat tal ändå, trots att ingen vill ge sig tillkänna innan festen?!

  • EnaOli­ne
    Äldre 4 May 21:34
    #26

    nej jag tänker inte tjata på henne, det vill jag inte, jag sa det till henne att jag respekterar att hon inte vill, vem vet hon kanske vill överraska mig? hihi Annars är jag faktiskt helt säker på att bröllopet kommer att bli helt underbart, med eller utan tal ;)

  • FruHam­berg
    Äldre 4 May 21:49
    #27
    EnaOline skrev 2008-05-04 21:34:23 följande:
    nej jag tänker inte tjata på henne, det vill jag inte, jag sa det till henne att jag respekterar att hon inte vill, vem vet hon kanske vill överraska mig? hihi Annars är jag faktiskt helt säker på att bröllopet kommer att bli helt underbart, med eller utan tal ;)
    Helt rätt inställning! Det kommer att bli ett underbart bröllop oavsett vem som håller tal eller inte.
  • EnaOli­ne
    Äldre 4 May 21:50
    #28

    Ja absolut, det vet jag! ;) Jag gifter mig ju med en fantastisk man! hihi

  • snippy 19juli
    Äldre 6 May 03:56
    #29

    hon borde hålla tal! men vill hon inte så tvinga henne inte. själv skulle jag hellre döööööö... än att hålla tal.

  • Äldre 13 Aug 14:27
    #30

    Jag var också brudtärna till en väninnas bröllop för snart fem år sedan. Jag valde inte heller att hålla tal eftersom jag har  scenskräck till att hålla tal. 

    Så jag tycker inte det är något som man måste känna sig tvingad till om man tycker sånt är jobbigt. Jag menar har man som tärna eller bestman  scenskräck ska man kunna hitta på ett sätt göra bröllopsdagen speciell. 
    Jag väldigt arrangerad till bröllopet än då. Jag var med och planerade möhippa, och jag och de andra brudtärnan var med och stod vid sidan av brudparet med varsin bestman under ceremonin. 

Svar på tråden brudtärna hålla tal?