• Ladyli­ke
    Äldre 25 Apr 13:18
    37439 visningar
    22 svar
    22
    37439

    Billig & bra ansiktsrengöring! TIPS?

    Söker en bra, billig ansiktsrengöring som tar bort foundation och smuts. Den ska inte torka ut huden. Inte inehålla mineralolja. Har tröttnat på att lägga pengar på rengöring som jag ju gör av med stora mängder!

  • Svar på tråden Billig & bra ansiktsrengöring! TIPS?
  • Ladyli­ke
    Äldre 6 May 09:41
    #11

    Vad hette rengöringen "Vinterbruden 08"?

  • neaman­o
    Äldre 6 May 09:44
    #12

    Jag tror det är neutrogena, finns även som scrub (som jag använder!)


    Ladylike skrev 2008-05-06 09:41:55 följande:
    Vad hette rengöringen "Vinterbruden 08"?
  • konich­iwa girl
    Äldre 6 May 09:45
    #13

    Ladylike: Det låter som Neutrogenas serie.

    Bride in England: Mineralolja är ocklusivt, det vill säga att det lägger sig som ett lock på huden för att förhindra att fukt tar sig ut. Kritikerna menar att det gör att man kan bli beroende av att smörja sig (jfr läppbalsam) och att huden inte får andas.

  • Vinter­bruden 08
    Äldre 6 May 09:51
    #14

    Ja den heter neutrogena Tycker iaf att den är fantastisk!

  • Ladyli­ke
    Äldre 6 May 09:53
    #15

    Bride England - Mineralolja framställs precis som asfalt och bensin ? från råolja. Den innehåller ingenting som är bra för huden, varken vitaminer eller mineraler. Tvärtom lägger oljan sig som en hinna på huden, stänger till porerna och förhindrar utsöndringen av slaggprodukter. Till en början ger den en mjukhetskänsla men efter en tids användning förstörs hudens naturliga förmåga att andas och återfetta sig själv.

  • Ladyli­ke
    Äldre 6 May 09:59
    #16

    (Bara som en liten parantes när det gäller minerelolja, jag har en så bra ansiktskräm och använder jag mineralolja i rengöringen först så kan inte huden ta upp allt gottigt som finns i min hudkräm, eftersom mineraloljan lägger sig som en hinna på huden.)

    Vinterbruden 08: Tack för tipset!

  • konich­iwa girl
    Äldre 6 May 10:00
    #17

    Fast där måste jag protestera lite. Mineralolja täpper faktiskt inte till porerna i så måtto att det inte är komedogent/aknegent.

  • Pärlhö­nan
    Äldre 6 May 10:15
    #18

    JAg har också denna (gröna flaskan) Apbra o skön. Tar dessutom bort allt smink kanon


    egensinnig skrev 2008-04-25 19:11:16 följande:
    Jag har en en genomskinlig flaska från Apoteket som blir ett skum som man pumpar fram. Kanon!Annars är Cliniques väldigt bra. har den i ministorlek i sminkväskan när jag reser
  • Brudgu­mmarna
    Äldre 6 May 10:16
    #19
    Ladylike skrev 2008-05-06 09:53:34 följande:
    Tvärtom lägger oljan sig som en hinna på huden, stänger till porerna och förhindrar utsöndringen av slaggprodukter. Till en början ger den en mjukhetskänsla men efter en tids användning förstörs hudens naturliga förmåga att andas och återfetta sig själv.
    Det där är en ganska vanlig myt. Mineralolja andas lika bra som andra oljor. Betydligt färre är överkänslig mot mineraloljor än mot vegetabiliska oljor. Eftersom mineraloljor inte kan härskna så slipper man extra konserveringsmedel (som många är känsliga mot).

    Det är oerhört lätt att hitta information om hur farligt det är med mineraloljor men nästan alltid är det från återförsäljare av produkter med vegetabiliska oljor. Läs vetenskapliga studier i ämnet istället för argument av säljare som tjänar pengar på en viss ståndpunkt.

    Det finns väldigt många olika typer av mineraloljor av många olika kvaliteer. Apotekets egna produkter innehåller en väldigt fin olja.

    Högkvalitativ mineralolja används inte för att det är billigt utan för att det är det bästa alternativet enligt mångas hy.

    Jag har väldigt känslig hy och kan exempelvis inte tvätta mig med mandelolja utan att bli röd och finnig medan en rengöringscreme med mineralolja är betydligt bättre för mig.

    Mineraloljans syfte i hudprodukterna är inte att innehålla vitaminer och mineraler utan att skydda huden mot uttorkning och allt som finns i luften. Mineraler och vitaminer i den utsträckning man vill ha dem i sina hudprodukter tillsätts separat.

    Om naturlighet i sig skulle vara ett argument för att något skulle vara nyttigt så skulle hasch vara nyttigare än Panodil. Hasch kan vem som helst lära sig att göra och det innehåller både vitaminer och mineraler. Panodil kräver ett labb och innehåller inte så mkt mer mineraler än kalcium.
  • Ladyli­ke
    Äldre 6 May 10:26
    #20

    Sdan jag slutade med mineralolja i mina hudkrämer (oftast från apoteket och ibland dyrare från skönhetsalong) och övergick till helt naturliga produkter försvann mina problem med kvisslor och torr hud. Jag har känslig hud och fick så gott som alltid utslag i ansiktet av apoteketskrämer efter en tid men har aldrig reagerat på de produkter som jag nu använder. Jag vill tillföra min hud nyttiga fettsyror och vitaminer som finns i vegetabiliska oljor. Jag gillar inte tanken att smörja med ngt som inte tillför huden ngt. Jag vill inte heller ha silikoner, parabener och annat syntetiskt på min hud.

  • Babaja­ga
    Äldre 6 May 13:30
    #21

    Hej, om du har blandy som jag så kan jag rekommendera Garniers tvättgel, den gröna tuben som är billig och tar bort smink men gör mig (iallfall) inte torr. Finns på ICA som du säkert redan vet=)

  • Wed 23 Sep 2020 13:57
    #22
    Eftersom min hud är väldigt känslig reagerar den inte bra med många hudvårdsprodukter, så det är en riktig kamp att hitta en bra produkt för mig. Efter några års sökning och erfarenhet hittade jag äntligen vad som är perfekt för mig. Jag vill inte marknadsföra det eller något, för vi har alla en annan hudtyp så jag kan inte garantera att det som fungerar för mig kommer att vara bra och för dig. men om du vill prova kan du kontrollera de produkter som jag använder just nu från https://manilla-sweden.se/butik/hudvard/ansiktsrengoring/. Att hoppa över det hjälper någon att hitta produkter som är perfekta för dem.
     
Svar på tråden Billig & bra ansiktsrengöring! TIPS?