• Therés­e
    Äldre 5 May 09:27
    18764 visningar
    10 svar
    10
    18764

    Migrän - hjälper betablockerare?

    Jag har migrän minst 1-2 gånger per vecka och äter Imigran 100 mg mot det, den enda medicin som hjälper. Har nu fått utskrivet ett recept på Seloken, betablockerare som sänker blodtrycket (alltså även i hjärnan vilket ska verka förebyggande mot migrän). Är det någon här som har testat det?

    Läkaren som skrev ut receptet var rätt slarvig, hela mitt läkarbesök tog ca 3 minuter och han kollade inte ens mitt blodtryck t ex. Jag fick m a o dåligt och oseriöst intryck av honom och är därför rätt skeptisk till att ta tabletterna. Har frågar runt på andra håll och fått både positiva och negativa svar om betablockerare. Har dock inte hittat någon som själv använder det och undrar därför om det finns någon här med erfarenhet? Eller andra tips som hjälper mot migrän? Det känns som att jag har prövat allt nu!

  • Svar på tråden Migrän - hjälper betablockerare?
  • Linnie
    Äldre 5 May 12:15
    #0

    Jag var ungefär lika illa däran som du, och antalet anfall sänktes drastiskt när jag började äta Seloken (en tablett (100mg?) om dagen). För att få bort anfallen helt dubblade läkaren dosen, vilket ledde till att mitt blodtryck blev så lågt att jag svimmade. Enkel dos hjälpte mig att leva normalt i många år.

    När jag väl fick migrän hjälpte inget annat än 600-1200 mg Ipren. Anfallet försvann inte, men mildrades, och kortades av.

    När jag slutade med p-piller förra året försvann migränen helt och hållet. Jag slutade med Seloken strax efteråt, och har inte haft ett enda anfall sedan dess. Detta trots at en hel radda barnmorskor försäkrat mig att p-pillren inte kunde vara orsaken till migränen.

    Rött vin och kinesisk mat undviker jag av gammal vana - jag vill inte riskera att framkalla ett anfall om nu p-pillren skulle vara oskyldiga.

  • Elin 7/6 2003
    Äldre 5 May 15:42
    #0

    Jag hade ungefär ett anfall om dagen och har gått igenom diverse testkurer. Fått akupunktur och sånt. Nu efter mcyket provande av mediciner äter jag 160 mg Inderal (betablockare) om dagen. Nu får jag kanske ett allvarligt anfall i månaden och känner annars bara av det lite under veckan före och under mens. Men betablockare har alltså hjälpt mig väldigt mycket! Det tog dock 4 doser innan de hittade en som hjälpte tillräckligt mycket. Äter Maxalt mot anfallen. Fungerar väldigt bra och fort och det bästa är att man inte behöver vatten för att ta dem utan kan alltså ta dem vart man än befinner sig när man får det.
    Hoppas att medicinen hjälper dig oxå! Det är verkligen inte kul att ha migrän!
    Har hört att det kan försvinna när man är gravid och när man går in i klimakteriet.
    /Elin

  • Golvmo­ppen
    Äldre 7 May 15:35
    #0

    Vet hur det är med migrän x flera i veckan. Har testat betablockare och div. annat. Det som hjälpt mig är en specialbettskena och Inj. Botox. Lite svårt att förklara så här, men hör gärna av Er på min mail, så ska jag försöka hjälpa till. Har lyckats få ner min migränfrekvens radikalt.
    Ni som lider av rejäl migrän, se till att ni kommer till en Neurolog.

    MVH
    lasa77@hotmail.com

  • Paulin­a
    Äldre 7 May 16:01
    #0

    Nikotintuggummi!

    Helt otrolig nog hjälper nikotintuggummi (eller alternativt rökning, men usch) vissa som har migrän! Jag är inte drabbad själv men har en vän som lider av riktigt besvärlig migrän och fick detta tips av en läkare. Hon provade tugga ett halvt tuggummi om dagen och sade att effekten var märkbar. Helt borta förblev anfallen inte men som hon upplevde dem, kom de mer sällan och var mycket mildare. Hon behövde t ex inte längre gå och lägga sig utan kunde fortsätta jobba.

    Helt utan nackdelar är inte denna metod heller, men fungera gör vissa.

  • Jos
    Äldre 8 May 11:19
    #0

    Jag har i flera perioder atit betablocker mot migran och for mig ar det absolut det basta. Inte sa kul att knapra i sig 3 tabletter om dagen men for mig ar det ett mycket battra alternativ an att ha migran.

    Prova i ett par manader och se om du kanner nagon skillnad!

    J
    xx

  • VeraWa­ng
    Äldre 9 May 17:28
    #0

    Nikotin kontraherar ju perifera blodkärl, så det kan nog stämma (Det finns ju en teori om att huvudvärk orsakas av dilaterade blodkärl i huvudet). Frågan är om symptomlindringen är värt nikotinberoendet? Betablockerare borde vara bättre i så fall.

  • tigern
    Äldre 10 May 00:01
    #0

    Har slutat röka och om något har hänt så är det till det bättre...

    Har ätit betablockerare under lång tid och vill säga att det är viktigt att stå under "intresserad läkarvård" under tiden. Det är viktigt att få allt kollat och dessutom så är det meningen att man ska göra uppehåll då och då i behandlingen (om jag förstått det rätt).

    Då jag började testades en korrekt dos ut (man får ju inte svimma av för lågt blodtryck heller :) ). Efter det kunde jag byta till Seloken Zoc och behövde bara ta tablett en gång om dagen.
    Seloken var livet ;)

    Men efter ett antal år slutade det att verka men det kan bero på att jag flyttade och inte fick någon ny bra läkare som upplyste mig om att man ska göra uppehåll. Har nu träffat en jättebra läkare nu som tvingade mig att sluta med alla vanliga huvudvärkstabletter och seloken. För tillfället har jag nästan ingen huvudvärk, men när migränen väl slår till så blir jag sängliggade hela dagen vilket jag inte brukade bli.

    Så de enkla råden är:
    Se till att ha en bra läkare.
    Testa betablockerare.

    och lycka till!

  • swingi­e
    Äldre 10 May 07:20
    #0

    Jag har migrän 5 dagar i veckan och det enda som fungerar bra utan biverkningar är en tablett som heter Almogran(12,5mg). Jag har provat Imigran, relpax, zoomig, maxalt, treo comp och alla dess har gjort mig trött och illamående och kräkig. Jag letade själv upp Almogran i Fass och upptäckte att den hade minst biverkningar av alla triptaner. Min läkare ville först inte skriva ut något recept för hon aldrig hade hört talas om den men jag stod på mig. Jag äter även Inderal, 200mg om dagen men det hjälper inte så jag ska prova Seloken istället. Finns det någon som har ätit Inderal utan resultat och börjat med Seloken och blivit bättre?

  • tilde
    Äldre 30 Oct 19:44
    #9

    Jag har blivit ordinerad av läkaren betablockerare Metoprolol Sandoz för min fruktansvärda migrän.
    Nu blir jag en aning orolig då jag läser att kondition och flås försämras pga betablockerarna.
    Ni här inne som skriver och äter blockerarna hur uppfattar ni och känner ni av tabletterna?
    Intressant att höra! 

  • Aniara­4
    Äldre 30 Oct 19:52
    #10

    Det kan nog bli svårt att få svar från dem som skrivit tidigare i tråden eftersom den är 10 år gammal och samtliga som skrivit tidigare har sina namn i svart = inte medlemmar längre.

Svar på tråden Migrän - hjälper betablockerare?