• Miss Sunshi­ne
    Äldre 9 Apr 10:49
    53173 visningar
    35 svar
    35
    53173

    Ni med migrän - behöver tips på medicin

    Jag har en skada i nacken som gör att jag väldigt ofta får migrän (utan aura). Jag brukar ta två diklofenak ibland kombinerat med citodon mot den. Igår fick jag en kraftig allergisk reaktion mot diklofenak till min stora förvåning. Så måste tydligen undvika alla NSAID i fortsättn. Provat seloken som förebyggande vid ett tillfälle, men fick allergiska reaktioner av den också om än lite mildare. Alvedon hjälper inte.

    Vet att man kan ta triptaner också. Då jag har astma har min läkare inte velat skriva ut de. Men om hon nu ändrar sig, vilken av denna typ av migränmediciner ger minst biverkningar tycker ni?

  • Svar på tråden Ni med migrän - behöver tips på medicin
  • palles­j
    Äldre 9 Apr 10:58
    #1

    När jag får mina riktigt illa migränanfall så går jag o lägger mig i mörkt tyst rum, tycker inte om att ta mediciner i onödan, hjälper inte det tycker jag att treo comp är bäst eller om du inte kan få recept på de bamyl med koffein

  • Sanfor
    Äldre 9 Apr 11:04
    #2

    Maxalt har jag är något nytt.
    Det skall vara väldigt bra :)

    Problemet är att min spänningshuvudvärk och migrän är ganska lika, och ofta (när jag inte har migrän med aura) kan jag inte avgöra vad som är vad, så ibland hjälper det ..

  • nossan
    Äldre 9 Apr 11:07
    #3

    det har kommit ut nytt receptfritt nu....zomig näässpray.
    Jag åt zomig tabetter ett tag på recept och tyckte dom hjälpte mig bra.
    prova kan man alltid göra=)

  • 200803­01
    Äldre 9 Apr 11:18
    #4

    Eeze tabletter hjälper mig om jag fångar anfallet i tid

  • hondaf­reak
    Äldre 9 Apr 11:21
    #5

    Maxalt rapitab 5 mg funkar för mig, det är det ENDA som tar bort alltihop faktiskt ! Annars Citodon, men värken är kvar då fast bara lite .....Annars behövde jag typ 8 Alvedon/dag för att hålla mig upprätt överhuvudtaget.....

  • Sibbis
    Äldre 9 Apr 11:32
    #6

    Hmmm... Jag är apotekare och har aldrig hört eller läst att det skulle vara några problem med triptaner när man är astmatikerr... NSAID däremot, men det har du ju tyvärr upptäckt nu då.

    Tycker absolut du ska prova en triptan, Sumatriptan (samma som Imigran men VÄLDIGT mycket bättre pris) tycker jag själv fungerar alldeles utmärkt. Grejen är ju bara att det gäller att hejda det hela i tid, annars sitter man snällt där med det onda ändå. O då tillhör jag Citodon-folket :-P

  • Sibbis
    Äldre 9 Apr 11:36
    #7

    Förresten, skulle det vara så att din läkare håller fast vid att inte skriva ut triptaner (vilket jag nu har letat efter belägg för, men inte hittat, så berätta gärna vad läkaren ger för skäl till det!) så kan finns något som heter Anervan Novum. Det innehåller inga triptaner utan andra ämnen som är bra mot migrän

  • konich­iwa girl
    Äldre 9 Apr 11:43
    #8

    Det är inte så att du äter antidepressiva? Jag har astma och äter Imigran utan problem, men SSRI och triptan i kombination kan göra att bieffekterna stärks (av vilken medicin? Jag minns inte, jag tror att det var triptan).

    För mig har det aldrig räckt med diklofenak, voltaren /T (eeze) eller dylikt. Det enda som fungerar är antingen att bekämpa med treo vid migränkänningar, eller Imigran. Nu äter jag dock antidepressiva och kan ta varken eller...

  • _ilsa_
    Äldre 9 Apr 13:08
    #9

    Hej!
    Jag har migrän och fick Maxalt för ca ett år sen efter att ha provat Treo och Pronaxen. Maxalt fungerar nästan alltid och det är verkligen en lättnad. Dock ger den lite biverkningar: man kan bli lite trött och "off" ett tag. Men å andra sidan blir man ju ännu värre av själva migränen om man inte tar någon medicin. Det brukar ta ca 2 timmar, sen är migränen borta och jag mår bra.
    Lycka till!

  • Miss Sunshi­ne
    Äldre 9 Apr 13:52
    #10

    Sibbis, nej det ska nog inte vara några egentliga problem att ta triptan när man har astma, men hon har sagt att det kan kännas obehagligt i luftrören för en astmatiker då det liksom blir ett starkt tryck över bröstkorgen av triptaner. Och då kombinationen NSAID och citodon funkat bra har hon tyckt att jag ska fortsätta med det. Men hon ändrar sig säkert nu. Ska dit om några veckor.

    Konichiwa, tar inga antideppressiva. Vad skönt att tripan funkar trots astman.

    Är tabletter eller nässpray bäst?

Svar på tråden Ni med migrän - behöver tips på medicin