• Snorkf­röken7­5
    Äldre 21 Mar 19:36
    14589 visningar
    20 svar
    20
    14589

    ok att gästerna betalar egen dricka efter middagen?

    Funderar på att ha vår bröllopsfest där allt ingår, 3-rätters middag och vin till maten mm. Men på det stället får man inte köpa in egen alkohol och i baren är det vanliga krogpriser som gäller efter middagen.

    Hade först tänkt ge varje gäst några drinkbiljetter, men eftersom vi ska ha ca 60 gäster så blir det en hel del pengar. Är det fräckt att låta gästerna köpa sina egna drinkar efter middagen? Hur gör ni andra?

  • Svar på tråden ok att gästerna betalar egen dricka efter middagen?
  • brudil­und
    Äldre 21 Mar 19:39
    #1

    Tycker det är helt ok. Meddela gästerna innan bara, så att de har med sig kontanter! Vi ska inte ta betalt, men vi får ta med egen alkohol, så det är ju STOR skillnad.

  • Cross
    Äldre 21 Mar 19:46
    #2

    Vi ska också låta gästerna betala för sig i baren. Men hur i hela friden skriver man det på inbjudan??

  • lyckli­g78
    Äldre 21 Mar 19:47
    #3

    Vi gör så. Skrev det i inbjudan så det inte blir missförstånd.

    Vi anser inte att vi ska behöva vänta med att gifta oss och spara ca 50 000 för att ha fri bar. Vi vill heller inte gifta oss på annan plats för att ta med egen dricka, för att kunna ha fri bar.

    Att bjuda på vin till maten tycker jag är mer än nog.

  • lyckli­g78
    Äldre 21 Mar 19:49
    #4
    Cross skrev 2008-03-21 19:46:23 följande:
    Vi ska också låta gästerna betala för sig i baren. Men hur i hela friden skriver man det på inbjudan??
    Skrev i infobladet:

    Vi bjuder på fördrink, 3-rätters med öl/vin + tårta och kaffe. Önskas det mer att dricka efter maten, handlar Ni själva i baren.

    Tycker inte man behöver linda in det. Folk får störa sig om de vill, men då har de förhoppningsvis "stört sig färdigt" innan bröllopet.
  • Snorkf­röken7­5
    Äldre 21 Mar 19:58
    #5

    Tack för alla snabba svar!

    Nu känns det ok om vi väljer att "bara" bjuda på middag. Smart att skriva på inbjudan, så att folk är förberedda.

  • Soon to be Mrs P
    Äldre 21 Mar 20:17
    #6

    Hej!

    Vad tycker ni, går det bra att bara skriva på hemsidan att det blir betalbar efter middagen eller måste det stå i inbjudan också?

  • Susann­eLee
    Äldre 21 Mar 20:20
    #7

    För oss blir det så att vi "bara" skriver det på hemsidan, eftersom inbjudningarna redan är skickade. Vi höll informationen till ett minimum på inbjudan (dvs. datum, tid och ort) och skrev med adressen till hemsidan. Plus att vi pratar med de flesta innan bröllopet, och förtydligar!

  • Origin­alrose­n
    Äldre 21 Mar 20:20
    #8

    Jag skulle nog se till att det står i inbjudan så att inga missförstånd uppstår och alla har med sig lite slantar. Betalbar tycker jag är vanligt förekommande på bröllop.

  • 200803­01
    Äldre 21 Mar 21:17
    #9

    Vi bjöd på dricka till maten och det stod i infobladet som dom fick hem i brevlådan så dom visste om det innan dom kom.

  • Tutik och Prasar­t
    Äldre 21 Mar 21:22
    #10

    Vi kommer bara stå för drickat till maten och efterrätten.
    först tänke vi oxå ge alla en drinkbiljet men det kommer bli betalbar.
    Och vi kommer att skriva det på hemsida, att det kommer vara bittalbar. Sen kommer vi säga det när alla anmäler sig för det är till oss det kommer göra det.

    Jag var på ett bröllop nyligen och de hade betalbar. alla köpte ändå och det var ingen som klagade.

  • Helena­1978
    Äldre 21 Mar 21:29
    #11

    Vi skrev det i inbjudan att man efter middagen kan köpa sig drinkar i baren.

  • ugla
    Äldre 23 Mar 09:49
    #12

    Vi bjuder också på allt till maten men sen blir det att handla i baren. Ev, kommer vi ha varsin drinkbiljett i festhäftet.
    Har ej skrivit detta i inbjudan utan all viktig information får de av värdinnan när de ringer o anmäler sig.
    Det är allt vanligare med betalbar.

  • Äntlig­en är det min tur
    Äldre 23 Mar 11:13
    #13

    Vi kommer också bjuda på bubbel o snittar först.
    Sen 3 rättrs med flera påfyllningar. Avec till tårtan
    Sen får de köpa i baren om de vill ha mer

    Så här skrev vi:
    Dryck till middagen ingår.
    Vill man sedan ha ytterligare förfriskningar
    finns det att köpa i restaurangbaren.

  • Äldre 7 Feb 17:38
    #14

    Hej! 
    Om man skriver i inbjudan är det väl "OK". 

    Men egentligen tycker jag personligen att en gäst ska kunna vara gäst under HELA tillställningen. 
    Personligen skulle jag hellre välja ett ställe dit jag kan ta med egen dricka istället för dessa ockerpriser som finns på de "fina" ställena. 
    Och bjuda HELA vägen!! 

    Det är faktiskt sjukt att det gått så långt att många tycker det är okej att ta betalt/betala på ett bröllop. För mig är det otänkbart. 

  • alexan­drathe­rese
    Äldre 7 Feb 18:11
    #15

    Håller inte riktigt med Pinkis här ovan. Visst är det alltid trevligt när man blir bjuden och något är gratis, men nu handlar det ju om att ni ska GIFTA er och FIRAS pga det - det handlar inte om att alla era familjer och vänner ska få en gratis fest. Festen är till för er. Kan man själv inte acceptera att man får stå för sitt eget drickande efter middagen kanske man själv ska tänka om lite hur viktigt alkohol är för en själv.

  • Äldre 8 Feb 01:09
    #16

    Skulle säga att de är mer vanligt att gästerna står för dricka i baren utöver de som inte brudparet bjuder på. Är en heeeeeelt annan sak om man själv kan köpa in alkohol. Vi ska göra samma. Blir nog att skriva vad det är för mat och vad som ingår i dryckesväg till dom olika rätterna. Samt skriv att sen blir det till ett självkostnadspris i baren :) det kommer vi skriva på vår bröllopshemsida tillsammans med annan bra att ha info, tycker de lätt kan bli för mycket på inbjudan annars.

    Lycka till!

  • Äldre 8 Feb 09:57
    #17

    Vi kommer också göra så, eftersom de som har lokalen (och ordnar mat/dricka) ville veta vilka som ska ha alkoholfritt i förväg (för effektivare servering då vi har sagt att vi gärna vill att middagsdelen av festen inte blir för utdragen) så tänker jag att vi skriver så här på hemsida och informationsblad:

    "O.s.a. senast XXXXXX till xxxx och meddela då även eventuella allergier samt om ni önskar vin eller alkoholfritt till maten. Efter middagen kommer Tornet öppna sin bar där ni kan handla valfri dryck under resten av kvällen."

    Vad tror ni om det? (att Tornet är vår lokal kommer vid det laget vara tydligt för alla från annan information)

  • Äldre 8 Feb 15:23
    #18
    LMLostrom skrev 2016-02-08 01:09:22 följande:

    Skulle säga att de är mer vanligt att gästerna står för dricka i baren utöver de som inte brudparet bjuder på. Är en heeeeeelt annan sak om man själv kan köpa in alkohol. Vi ska göra samma. Blir nog att skriva vad det är för mat och vad som ingår i dryckesväg till dom olika rätterna. Samt skriv att sen blir det till ett självkostnadspris i baren :) det kommer vi skriva på vår bröllopshemsida tillsammans med annan bra att ha info, tycker de lätt kan bli för mycket på inbjudan annars.

    Lycka till!


    Nu förstår jag inte. Ska ni köpa in egen alkohol eller ska ni vara på ett ställe som står för alkoholen? Det går väl inte att sälja alkohol för självkostnadspris om man inte köpt in den själv?
  • Äldre 8 Feb 19:31
    #19
    Jeanettewikander skrev 2016-02-08 15:23:52 följande:
    Nu förstår jag inte. Ska ni köpa in egen alkohol eller ska ni vara på ett ställe som står för alkoholen? Det går väl inte att sälja alkohol för självkostnadspris om man inte köpt in den själv?
    menar att vi gör samma som ts:) sen blev formuleringen tokig. vi har festen på en restaurang och då får vi inte köpa in egen alkohol. vi bjuder våra gäster på dryck till alla rätter samt fördrink och avec sen får dom själva stå för dricka resten av kvällen:) varit på bröllop förr som gjort likadant (då har dom bara bjudit på vin) fast jag kan inte komma på att dom skrev det på varken inbjudan eller informationsbladet. vi kommer att skriva det så att allt är glasklart:) 
  • Äldre 8 Feb 20:51
    #20
    LMLostrom skrev 2016-02-08 19:31:44 följande:

    menar att vi gör samma som ts:) sen blev formuleringen tokig. vi har festen på en restaurang och då får vi inte köpa in egen alkohol. vi bjuder våra gäster på dryck till alla rätter samt fördrink och avec sen får dom själva stå för dricka resten av kvällen:) varit på bröllop förr som gjort likadant (då har dom bara bjudit på vin) fast jag kan inte komma på att dom skrev det på varken inbjudan eller informationsbladet. vi kommer att skriva det så att allt är glasklart:) 


    Ok då förstår jag :) Använd bara inte uttrycket självkostnadspris för då förväntar man sig att få köpa till "systemetpriser" typ 10-15kr för en öl osv. ;) (själkostnadspris betyder att det är ett pris utan någon vinst eller andra avgifter) Då kanske man bara har en hundring med sig och blir besviken när det bara räcker till en drink.
Svar på tråden ok att gästerna betalar egen dricka efter middagen?