• Tuggum­mi
    Äldre 13 Mar 20:10
    53908 visningar
    20 svar
    20
    53908

    Kopparspiral ! Jag behöver råd från andra som har satt in en !

    Jag satte in en kopparspiral för 3 dagar sedan.
    Jag hade mens när den sattes in och sen efteråt blödde jag nästan ingenting (jag har inte alls mycket mens i vanliga fall heller, men jag var beredd på att jag skulle blöda mycket). Sedan i måndags så har mensen avtagit men istället kommer det ut något som ser ut nästan som slem, det är genomskinligt, typ som en flytning, men det är mycket "kladdigare". Är det någon annan som fått så efter insättning? och isåfall hur länge tog det innan det slutade?
    Tacksam för svar :)
    /M

  • Svar på tråden Kopparspiral ! Jag behöver råd från andra som har satt in en !
  • Waerst­a
    Äldre 13 Mar 20:27
    #1

    Jag har prövat kopparspiral, iofs är jag kanske inte rätt person och berätta för på mig funkar inget som det ska.
    Med kopparspiralen så fick jag (ursäkta ärligheten) mer flytningar, men jag blödde mycket mer och längre, även efter sex började jag blöda..

    Hoppas det funkar bra för dig!

  • Silver­galen
    Äldre 13 Mar 20:35
    #2

    Jag har haft kopparspiral, jag blödde inte mer och hade heller inga konstiga flytningar. Men...jag kände att den satt där även fast den satt rätt. Så jag tog bort den. Min läkare sa "tar du bort den så blir du gravid". Det blev jag också... Två barn senare så använder vi bara kondom.

  • stenkr­ossen
    Äldre 13 Mar 20:55
    #3

    Jag har också haft kopparspiral, störtmens varje månad 9-10 dagar, efter 3 månader med spiralen blev jag gravid, så för mig funkade det inte alls....

  • fitfor­fight
    Äldre 13 Mar 21:09
    #4

    Jag har haft kopparspiral och ska snart sätta in en ny. Jag fick oxå mycket flytningar och trodde att jag hade fått nån könssjukdom så jag gick och kollade mig. Det visade sig att jag fått nån infektion pga att det kommit in nån bakterie när dom satte in spiralen. Fick behandling och sen funkade allt jättebra.

  • Sommar­brud 08
    Äldre 13 Mar 21:58
    #5

    Jag har haft kopparspiral i många år och kommer inte direkt ihåg hur det var vid insättandet men nu jag börjar att tröttna på den och funderar på en hormonspiral då jag blöder så himla mycket vid mens och ibland småblödningar emellanåt. Det jobbigast är att det blöder så extremt mycket tycker jag. Lycka till!

  • vinter­gården
    Äldre 13 Mar 22:10
    #6

    halloj
    vad skönt att det är fler som har "problem" med koppar. Jag har nu bytt efter ett år blödningar. Har varit jätteglad att jag har blöjbarn, på dagarna har jag fått använda nattbinda o på nätterna libero up&go. Mensen varade i 14-20 dagar med smärtor de 3-4 första dagarna som sen övergick till ryggbesvär resten av tiden, men jag hade inga problem vid insättandet =) det gick smidigt o lätt. Men jag tycker att du ska gå till mvc o kolla dina flytningar så att det inte har kommit upp någon bakterie som inte ska vara där. Lycka till!

  • soda30
    Äldre 13 Mar 23:08
    #7
    +1

    för mej har kopparn funkat jättebra. Gjorde visseligen riktigt ont att sätta dit. Men väl på plats o efter ca 3 "mensar" så är allt som vanligt.
    Gruvar mig dock för att 5 år snart har gått o det är dax att byta :( Men kopparn vill jag ha. Inge hormoner för mig tack.

  • helene­306
    Äldre 21 Mar 14:59
    #8

    Det är ganska vanligt med ökade flytningar och specielt lite trådiga, sega i konsistensen (trevligt värre, ursäkta) som du skrev. Dessa brukar öka vid ÄL.

  • tattar­-Emma
    Äldre 25 Mar 08:56
    #9

    Fick också skumma flytningar i början, det var mest första månaden och kanske lite under andra/tredje. Minns inte exakt hur länge det varade men det var ett övergående fenomen iaf. Sen dess har det fungerat finfint och nu är det snart dags för nr 2.

  • 8108
    Äldre 25 Mar 09:09
    #10

    Jag vill absolut inte sätta i mig hormoner igen (har testat p-piller, p-stav och minipiller men inget passade mig) och nu har 8mån gått sedan andra dottern föddes och jag skulle behöva ett nytt P-medel.. Jag hade tänkt testa kopparspiral men ush vilka hemska biverkningar många av er fått...

    Kondom är uteslutet för vår del,

    Gah jag blir tokig... varför ska det vara så meckigt att skydda sig??

  • EllaM
    Äldre 25 Mar 09:55
    #11

    Hade kopparspiral i två år. Mycket mer flytningar än vanligt och blödde extremt mycket mer vid varje mens (fick kraftigt sänkt HB och var tvungen att äta järntabletter), mensen varade i två veckor och det var rena döden för sexlivet. dessutom hade jag väldiga menssmärtor varje gång, och molande värk däremellan, hela tiden. Så för mig funkade det inte alls. Fattar inte att jag stod ut i två år! Idag använder jag persona p-dator istället. Helt naturligt och bara några procent mindre säkert än p-piller. Det kan ta jag ta. Inga hormoner, inga främmande föremål i kroppen.

    För vissa funkar dock kopparspiral hur bra som helst, så jag tycker du att du ska ge det ett halvår eller så och se om kroppen vänjer sig (det är ju ändå ett främmande föremål i kroppen, så det kan ta ett tag). Funkar det inte för dig är det ju bara att ta ut den igen! Fast gå och kolla om du är orolig så att den sitter rätt och du inte fått in ngn bakterie.

  • Blivan­de fru L
    Äldre 25 Mar 10:04
    #12

    Det är jättevanligt att man får mera flytningar när man har en kopparspiral. Oftast inget farligt.

  • snart höstbr­ud
    Äldre 25 Mar 11:12
    #13

    jag använde p-piller förut men fick sådant humör var grinig jämt bytte till hormon spiral har aldrig mått bättre och det bästa av allt är att jag har ingen mens att prata om det blir lite flytningar i en dag sedan som vanligt hur bra som helst sparar in pengar på mens skydd förut använde jag både binda och tampong

  • Efter 11 år är det min tur
    Äldre 25 Mar 11:25
    #14

    Jag hade jätteproblem mad min... en vecka efter insättningen började det med jättemagsmärtor och slutade med några dygn på sjukhus med infektion, efter att det blivit bättre så fungerade den inte i alla fall,den gjorde ont och mannen stack sig på den.....ajjj!! Nej sån skit!! Efter barnen har jag nu hormon spiral,mycket bättre

  • Maki
    Äldre 25 Mar 14:10
    #15

    Hej! Jag satte in kopparspiral efter att jag födde min son... har haft den nu i ungefär 6månader och är jättenöjd!
    Jag hade riklig mens innan och fick veta att kopparspiral gör att man har ännu mer mens... men i mitt fall så blev det tvärtom! Jag har mens i ungefär 4 dagar (stor skillnad jämfört med innan, 7dagar.) Allt fungerar toppen!
    Enda nackdelen enligt mig är ju att man lättare kan få infektioner....

  • ia7
    Äldre 25 Mar 14:12
    #16

    Jag hade "mens" i ca 6 månader efter att den sattes in, sen tog jag ut den....

  • Aureli­a
    Äldre 16 Apr 22:32
    #17

    Jag är jättenöjd med min kopparspiral, har haft den i drygt ett halvår. Mensen är helt regelbundden, tyvärr lite långdragen, drygt en vecka... och det gör rejält ont ca 1-2 dagar och blöder mycket. Men jag tycker ändå att det är värt det och resten av tiden känner jag inte av den alls!

  • Sandra­h
    Äldre 13 Jun 13:57
    #18
    Aurelia skrev 2008-04-16 22:32:07 följande:
    Jag är jättenöjd med min kopparspiral, har haft den i drygt ett halvår. Mensen är helt regelbundden, tyvärr lite långdragen, drygt en vecka... och det gör rejält ont ca 1-2 dagar och blöder mycket. Men jag tycker ändå att det är värt det och resten av tiden känner jag inte av den alls!
    Håller med dej helt o hållet! Har haft min i fem år och har provat det mesta med hormoner.. P-pller (blev gravid), p-stav i två omgångar, minipiller, p-spruta, p-ring...

    Alla preventivmedel har sina nackdelar.. Men detta är det bästa jag haft!
  • Blomst­erbrud
    Äldre 13 Jun 17:29
    #19

    Jag har haft ett par koppar, klippt dessa trådar hur många gånger som helst för att min gubbe stack sig på den.
    hade hur riklig mens som helst, verkligen riktigt värdelöst.
    Haft dem på vandring å letat med ul, haft stora svårigheter att få ut dem vi behöv och in har inte varit lättare.
    Vill ej ha hormoner så skulle jag bli tvungen att ha koppar igen så blev det med stor säkerhet sterilisering istället.
    Men men det finns ju många som är nöjda oxå.

  • Äldre 30 Oct 12:55
    #20

    Hej!
    Det är inget konstigt med ökade flytningar i olika former. Om du däremot får ont (mer än vad du har av insättningen) kan det vara en infektion. Jag har haft koppar i 2,5 år men efter lite mer än 1,5 år fick jag kraftiga smärtor vid mens och har blivit lagd på kk två gånger under 6 månader. Fick oxynor,(morfinbaserat smärtstillande) båda gångerna och sen fick jag orudis utskrivet (bästa tabletten mot mensvärk någonsin, har inga biverkningar av den ). 
    Nu blev jag dock trött på skiten och bytte till hormonspiral och hoppas verkligen att det ska gå bättre!

    För er som oroar er över att ta ut den gamla spiralen och sätta in ny så kan jag säga att uttaget känns som en stöt av smärta som sedan försvinner (5sek smärta). Insättningen kändes som första och jag har alltid blivit dålig efter insättningen. Legat med feber, lågt blodtryck och svimmat / kräkt när jag rest mig upp. Dock övergick detta efter endast 3 timmar till skillnad från första gångens 24 timmar. Så mycket lättare andra gången!!! =)

Svar på tråden Kopparspiral ! Jag behöver råd från andra som har satt in en !