• Upprym­d
    Äldre 14 Apr 23:50
    48187 visningar
    37 svar
    37
    48187

    Giftstruma och levaxin

    Hej!

    Drabbades av giftstruma för ett år sedan. Jag har gått upp totalt 10 kg under detta år. Nu är jag frisk, efter operation för två månader sedan, men är tvungen att äta levaxin livet ut. Håller på att försöka komma tillbaka till "min vikt" igen. Men dessa kilon sitter som berget. Någon som delar denna situation eller vet något?

  • Svar på tråden Giftstruma och levaxin
  • Upprym­d
    Äldre 6 May 23:36
    #0

    Tack för din fina förklaring Sofia!

    Många har varit skeptiska när jag har berättat att jag gick upp under min giftstrumaperiod, även fast ämnesomsättningen då var för hög.

    Jag som startade tråden.

  • Sofia 3
    Äldre 7 May 00:09
    #0

    Var det efter att medicinen sattes in som du gick upp??
    Jag gick upp sekunderna efter att jag började äta medicin kändes det som

  • Anonym
    Äldre 7 May 03:03
    #0

    F-lat Sofia- ser att det var Upprymd som skrev!
    Sa da undrar jag om man som Upprymd kan aven ga upp i vikt om man har giftstruma? Mina erfarenheter (pa MKT nara hall) sager att om man har Graves Disease, dvs, gift-struma- sa gar man som Sofia beskriver ner i vikt. Inte upp....

  • Upprym­d
    Äldre 7 May 11:50
    #0

    Hej på er!

    Ja, det var efter att medicinerna tzacapsol, levaxin och inderal hade satts in. Inderal fick jag mot hjärtklappningarna. Dessa tre mediciner sattes in direkt när jag fått diagnosen giftstruma, alltså Graves sjukdom. jag har pratat med läkarna om detta eftersom det är vanligast att man går upp vid hög ämnesomsättning, så gott som alltid. Deras teori om detta är att det råder obalans i kroppen och att jag varit stilla så mycket då jag var heltidssjukskriven i totalt 1 år plus att levaxinet gör att kroppen "tar igen med råge". Läkarna har sagt mig att detta faktiskt har hänt förr, att folk går upp...

    Nu är jag iallafall på väg ner i vikt. Pga. rätt levaxindos, nyttigare mat och motion!

  • Sofia 3
    Äldre 7 May 13:18
    #0

    När medicinen sätts in har man ju inte hög ämnesomsättning längre, utan bara struma tills man blir opererad. Det är ju bara så länge som ämnesomsättningen är för hög som struman är giftig!Och bara så länge ämnesomsättningen är för hög som man går ner i vikt.Men så fort medicinen sätts in och det börjar stabiliseras så går man lätt upp i vikt, och då är man ju fortfarande på behandling för giftstruma. Därför kan det låta liute konstigt att man går upp i vikt av giftstruma för det gör man ju inte egentligen. Hoppas ni förstår vad jag menar

  • Upprym­d
    Äldre 7 May 18:01
    #0

    Hej Sofia 3!

    Ja just det, så måste det va!

  • Anonym
    Äldre 8 May 04:59
    #0

    Later som Sofia vet vad hon pratar om...

  • Anonym
    Äldre 26 May 15:25
    #0

    Jag äter också Levaxin pga behandlad cancer i halsen och då slogs sköldkörteln ut.

    Då jag var och hämtade ut receptet sist frågade apotekaren om jag åt några vitaminer dagligen vilket jag gör, hon sa att det påverkar Levaxinet. Någon som vet något om det?

  • Upprym­d
    Äldre 26 May 23:15
    #0

    Jag åt kalcium ett tag samtidigt som levaxin, läkaren sa att jag skulle äta dessa med minst en timmes mellanrum, eftersom kalsiumet annars gör så att kroppen inte tar upp levaxinet tillräckligt, kanske är det samma med vitaminerna du tänker på?

  • Mollie
    Äldre 27 May 10:42
    #0

    Kalcium och Magnesuim är bra att äta!

    M.

Svar på tråden Giftstruma och levaxin