• Bluebr­ide
    Äldre 15 Jan 16:17
    13059 visningar
    25 svar
    25
    13059

    Hur många tar lån för att gifta sig?

    precis som rubriken lyder.

    Hur stort lån tar ni? ni kanske vill låna till skulder oxå.

  • Svar på tråden Hur många tar lån för att gifta sig?
  • Tootic­ki
    Äldre 15 Jan 16:21
    #1

    Alla gör som de vill men jag skulle starkt avråda från att låna till bröllopet. Det är aldrig kul att betala något i efterhand och vem säger att det finns pengar till att betala av ett lån med ränta när det inte finns pengar att lägga undan?

  • Bluebr­ide
    Äldre 15 Jan 16:23
    #2

    det var inte det jag ville veta, det var det jag önskade folk skulle låta bli att skriva, jag e bara nyfiken på hur många som tar lån.

  • lillaj
    Äldre 15 Jan 16:38
    #3

    Jag och min blivande överväger ett mindre lån till vårt bröllop (inte hela beloppet men en del eftersom vi har sparkonto) - grejen är att vi tjänar bra normalt sett men nu lever vi snålt pga. föräldrapenning. Vi skulle kunna vänta med att gifta oss och spara eftersom vårt bröllop inte kommer kosta mer än ca 50 000 så är det inga större problem. När vi båda efter föräldraledigheten börjar jobba är det inga problem att betala lånet eftersom vi brukar kunna spara rätt bra i vanliga fall. Men nu vill vi kunna vara hemma med sonen så länge som möjligt OCH under tiden gifta oss eftersom vi har tid till planering och allt känns passande.

    Alternativet är att man lånar av någon närstående, kanske det bästa alternativet om den möjligheten finns. Eventuellt kommer vi göra det.

  • lillaj
    Äldre 15 Jan 16:42
    #4

    Men vi skulle aldrig välja de låneformer som finns på marknaden med hög ränta utan ordna det på annat sätt i så fall, bank eller via som sagt närstående.

    Om man väljer att låna eller ej är ju upp till var och en men man bör nog tänka genom det mer än en gång. Har man många lån t.ex. bil, hus och studielån kanske det är tungt. Vi har inte mer är studielån.

  • Annaoc­hHenri­k
    Äldre 15 Jan 16:46
    #5

    Skulle något oväntat hända under våren som gör att det saknas 5 eller 10.000 när bröllopet närmar sig, så kommer vi säkert att låna, men grundtanken är absolut att vi sätter en budget som vi klarar av. Skulle det bli aktuellt att låna skulle vi antingen låna av någon i familjen, eller utnyttja en kortkredit vi inte använder, absolut inte ta snabblån med hög ränta!

  • matild­aochni­klas
    Äldre 15 Jan 16:48
    #6

    Vi tänker INTE ta lån för att finansiera vårat bröllop. Jag pluggar och har därför väldigt lite inkomst, men vi tänker göra det så fint och bra vi kan av de pengar vi har. Vi sparar nästan allt till bröllopet!

  • lyckli­g78
    Äldre 15 Jan 17:15
    #7

    Vårt hus är värt så mycket mer än det vi har lån på, och vi tjänar bra, så det är inga problem att betala tillbaks. Så... Jepp vi lånar upp. Jag tycker det är upp till var och en. Finns inga rätt och fel. Jag vill ha mitt drömbröllop, för det blir bara en gång i livet.

  • aprill bröllo­p
    Äldre 15 Jan 20:02
    #8

    vi gör....

    Helt ok tycker vi.

  • Neri05
    Äldre 15 Jan 20:04
    #9

    inte vi...det vill vi ta till lägenheten sen efter bröllopet.

  • MyStyl­e
    Äldre 3 Feb 13:57
    #10

    Håller med lycklig 78, helt upp till var och en. Ska ev. låna upp till det som fattas om något fattas...

Svar på tråden Hur många tar lån för att gifta sig?