• Paeoni­a
    Äldre 4 Jan 14:05
    43074 visningar
    26 svar
    26
    43074

    Hallå alla med psoriasis!!!!!!

    Det måste finnas fler än jag som har psoriasis. Jag har iof ganska lindrigt mot när jag var barn men har fortfarande problem med hårbotten.
    Nu tänkte jag att det bästa måste vara en frisyr där håret bak hänger löst och döljer området bakom öronen som är värst. Hur tänker ni andra?
    kanske någon besitter något hemligt knep så man kan se skaplig ut inför den stora dagen?
    Har provat många medel men det är så kladdigt att hålla på med i hårbotten just.

    /Paeonia

  • Svar på tråden Hallå alla med psoriasis!!!!!!
  • jenba
    Äldre 4 Jan 14:11
    #1

    jag har också excem i hårbotten som jag kallar för stressexcem. och jag har provat strålning och krämer med det enda som hjälpte var just strålningen... men det får man ju inte göra för många gånger.

    men jag vet att min kusin har excem im händerna och hon började dricka aleo vera, en hutt liksom varje morgon. och nu har hon inga problem med det. dem har liksom försvunnit. men aloe vero dryck är egentligen ett vitamin tillskott som driver ut det "onda" innefrån. så första dunkarna kan det nog kännas som att det blir värre. men efter 2, 3 dunkar så ska det vara stor skillnad.

    har du hört talas om detta?

  • Paeoni­a
    Äldre 4 Jan 14:16
    #2

    Att det är psoriasis är jag 100% säker på. diagnosen fick jag i 6-7 års åldern.

    Aleo vera dryck har jag inte testat! Men DUNKAR, hur mycket rymmer de? kanske värt att testa!

    Jag gick tidigare på UV B behandling, det hjälpte jättebra för exemen på kroppen men strålarna kommer inte åt hårbotten.

    Tack för tipsen!

  • Amilo
    Äldre 4 Jan 23:05
    #3

    Hej!

    Jag har också haft psoriasis i hårbotten sen jag var liten. Har testat alla möjliga salvor, schampon och lösningar på recept men inget hjälpte. När jag gick till en ny frisör för ungefär ett år sen tipsade hon mig om Goldwells (www.goldwell.se/) schampo Regulate Anti Dandruff från en serie som heter Inner Effect. Var skeptisk men det har hjälpt fantastiskt bra! De första veckorna ramlade den förtjockade huden av (uuusch), utslagen försvann och jag har inte haft några sen dess. SÅ skönt att slippa klåda och mjäll. Vet inte hur det funkar vid öronen iofs, men det kan ju vara värt ett försök :)

  • Paeoni­a
    Äldre 4 Jan 23:32
    #4

    WOW, TACK så jättemycket för tipset! Det låter alldeles underbart! Ska redan imorgon ner på stan och försöka hitta schampot. Tänk att bli fri från flagandet på kläderna!!!!!Kommer inte ihåg hur det kändes......Vanligt mjällschampo har jag ju testat tidigare men det har varit lönlöst.

    /Paeonia

  • B & S
    Äldre 5 Jan 09:18
    #5

    "Dunkarna" innehåller 1 liter och det finns tom med olika smaker på dem som tex aprikos för barn. Spelar ju ingen roll om det skulle vara för just barn utan man går efter smaken i sig.

    Kanske funkar också med pålägning och förbehandling innan dagen D att du har under natten och sedan bara baddar på liiiiite under dagen då o då som om du hade förbättrar ditt puder eller annat smink. Eftersom det är genomskinligt så är det inte synligt och luktar inte spec starkt alls. Kansek liiite kladdigt på fingrar för tillfället när man lägger på. Behöver ju inte lägga just jätte mycket under bröllopsdagen som sagt så att det kladdar ner håret.

    :D

  • konich­iwa girl
    Äldre 5 Jan 09:35
    #6

    Jag använder alltid specialschampoo, annars får jag klåda (jag har sådan psoriasis) men ibland blir det värre och då använder jag en flytande kortison. Den lämnar liksom inga spår, den är inte kladdig. Den heter Locoid (kutan lösning), du skulle kunna be din läkare att skriva ut det så du får behandla med en kur innan bröllopet.

  • Amilo
    Äldre 5 Jan 11:34
    #7

    Hoppas det funkar lika bra för dig som för mig :) Det är SÅ SKÖNT att slippa flagandet! Och det tar ju ingen extra tid heller, tvätta håret gör man ju ändå.

    Inner Effect säljs inte hos alla frisörer, tror det fanns en lista på hemsidan. Har köpt någon omgång på Ebay också, lite billigare.

    Har också provat en massa mjällschampon men det här har verkligen gjort skillnad. Tror att psoriasis påverkas rätt mkt, iaf för mig, av hur torr huden är. Om jag använder mkt hårspray märker jag att det vill bryta ut tex.

  • Paeoni­a
    Äldre 5 Jan 14:31
    #8

    Ghaaaa, kom aldrig ner på stan idag. Barnen ville ju såklart åka pulka nu när snön äntligen kom.

    Jag hittade på listan en salong i min stad som säljer schampot.

    Tänkte höra om det även är någon av er med psoriasis som även har små prickar på överarmarna? Det är inte psoriasis och det hjälper inte med peeling och mjukgörande krämer. Det ser alltsom lite flammigt ut på håll och känns lite skrovligt. har även haft detta hela livet mer eller mindre.

    Jag som vill ha en klänning med tunna axelband eller helt utan band....Det ser inget kul ut, överarmarna alltså.....

    Jag har fått så många bra tips här så det kanske någon som har tips för även detta?

    Kram Paeonia

  • konich­iwa girl
    Äldre 5 Jan 14:38
    #9

    Paeonia: Jag vet att jag har läst om det på huden.nu, ska kolla om jag hittar det.

  • konich­iwa girl
    Äldre 5 Jan 14:39
    #10
Svar på tråden Hallå alla med psoriasis!!!!!!