• spanie­n
    Äldre 3 Jan 07:21
    30120 visningar
    60 svar
    60
    30120

    Vem bjuda på möhippa?

    Hej!
    Jag ska gifta mig nu i augusti. Jag har en fråga.

    På möhippan? Ska man bjuda alla kvinnor till den som är bjudna på bröllopet, eller bara de man står närmast?

    Vissa kvinnor som är bjudna på bröllopet är från min blivande mans sida och vissa har jag aldrig ens träffat.

    Så hur gör man?

    Hoppas nån kan hjälpa mig.

    /Erika

  • Svar på tråden Vem bjuda på möhippa?
  • Waerst­a
    Äldre 3 Jan 07:30
    #1

    Bjud de du känner för att bjuda. Jag vill inte ha med alla kvinnor..

  • Mrs Marley
    Äldre 3 Jan 07:36
    #2

    Spanien.....

    Detta har jag också funderat över..

  • Waerst­a
    Äldre 3 Jan 07:49
    #3

    Min tärna har bett mig göra en lista på vilka jag vill ha med. Jag har tänkt ha en trevlig dag med mina närmaste, därför vill jag att det ska vara de som känner mig och som jag känner, alltså inga som jag aldrig pratat med.

    Finns nog inga rätt eller fel, gör det som känns bäst!

  • Ab fab
    Äldre 3 Jan 07:49
    #4

    Jag har aldrig hört att bruden bjuder till möhippan, det är ju vännerna som ordnar och pratar med dem de tycker skall vara med. Jag hade inget att göra med vilka som var med på min hippa- det var en överraskning för mig

  • Miss Blue
    Äldre 3 Jan 07:53
    #5

    Håller med föregående..
    Du som brud ska väl inte fixa med möhippan alls?!?!?
    Det ska iaf jag överlåta till mina tärnor mfl. Jag vill inte bestämma över det som de planerar...
    Och vilka som kommer spelar inte mig någon roll, de som jag bjuder på bröllopet är folk jag kan umgås med på möhippan oxå...
    Nä slappna av och överlåt det till din tärna att fixa, det ska väl vara en överraskning????

  • Mirri
    Äldre 3 Jan 12:43
    #6

    Jag kommer prata med min tärna för det är mångas av mina vänner som hon inte känner. Annars är det väl som Miss Blue och Ab Fab säger att det kan vara kul att överlåta resten av planerigen till andra Det är ju alltid kul om man får bli lite överraskad

  • MaddeW
    Äldre 3 Jan 12:50
    #7

    Jag anser att man ska bjuda alla kvinnor/tjejer i lämplig ålder, även de som inte är brudens närmsta vänner.
    tex en kompis tjej som man aldrig träffat(eller bara ett fåtal gånger.)
    Jag menar om du inte vill träffa henne varför ens bjuda henne på bröllopet.
    Hon känner ju ingen annan på bröllopet och möhippan är hennes chans att lära känna några innan själva bröllopet. Då blir ju själva bröllopet roligare för alla! -när man redan känner varandra!

    Sen om några som inte känner bruden så bra tackar nej så är ju det deras val! (tror det beror lite på, kommer man att träffas även efter bröllopet så skulle jag gå! om endast vid bröllopet skulle jag nog inte det, det är ju inte direkt gratis med hippor!)

  • Karis Anneli­e
    Äldre 3 Jan 12:51
    #8

    Jag skulle då inte vilja ha ALLA kvinnliga bröllopsdeltagare på möhippan. Herregud, det är ju "sista natten med gänget" inte "sista natten med mamma/mormor/svägerskan/ingifta släktingar man inte ens vet va de heter"

  • MaddeW
    Äldre 3 Jan 12:55
    #9

    Om jag inte ens blev erbjuden att vara med på en hippa skulle jag nog inte ens gå på bröllopet. (inte så kul när resten av tjejerna pratar om hippan som var sååå kul, när man inte ens blivit tillfrågad)
    Om jag blev erbjuden att vara med men till någon jag aldrig träffat och aldrig kommer att träffa igen efter bröllopet så skulle jag tacka nej.

  • Nessan
    Äldre 3 Jan 12:58
    #10

    Man kan ju ge tärnan (eller den man nu tror ordnar med hippan) sin gästlista, där man också skrivit in relationen till gästen (tex mormor) så kanske hon kan se vilka som ska bjudas eller ej.

Svar på tråden Vem bjuda på möhippa?