• niki3
    Äldre 1 Jan 19:27
    10192 visningar
    21 svar
    21
    10192

    Persiska brudar

    Hej Jag är från Persian och vill komma i kontakt med flera persiska brudar och prata bröllop. Finns det någon här?

  • Svar på tråden Persiska brudar
  • Nides
    Äldre 3 Jan 10:34
    #11

    hej hej

    Vi gifte oss borgligt med dukningen som lite symboliskt. Vi fick ta på en persisktalande vigselförrättare som vigde oss utanför festlokalen. Maten blev vanlig "svenskt".
    Musiken var dock för det mesta persiskt. :)

  • niki3
    Äldre 4 Jan 19:10
    #12

    Joy 2008 jag kan fixa fram nåt på persiska du kan säga som ett tal till din blivande. Det brukar vara jätte uppskattad. Du skriver det på svenska och bara läser igenom det men det blir persiska ord. annars gå in på persianbride.se och få lite inspiration. Det skulle kanske vara extra rolig för honom och bli överraskad med något riktig traditionelt persisk i kyrkan. nåt han inte vet om tex. de speciella sakerna vi har vid en vigseldukning. Gå in i hemsidan och titta på SOFRE AGHD så förstår du vad jag menar.

    Nides jag är glad för din skull, och se fram emot våra bröllop så mycket. Idag har klänningen kommit och ska försöka hämta det imorgon, bara längtar efter att prova det....

    Vi ska en ovanlig vigsel blandade persisk och lite amerikansk stil men jag vill ha vissa av duknings grejerna symboliks där. Vi har också en persisktalande vigselförrättare som kommer dit och bara vissa är bjudna till vigsel och resten kommer bara till festen cs 2 timmar senare. Jag ska träffa våra koodinator imorgon och gå igenom vissa grejer.

  • Joy 2008
    Äldre 4 Jan 20:05
    #13

    Ååå, det vore supergulligt av dig!! Jag har läst persiska hela hösten på ABF så jag kan uttal och så hyfsat.. men att få till ett tal är verkligen överkurs för mig!! :)

    Kul att ni har en koordinator att bolla med, själv tar vi mest hjälp av min bror och hans fru som gifte sig förra sommaren. Min sambos mamma ska fixa maten tillsammans med kvinnan vi hyr lokalen av så vi ska dit nästa vecka och kolla lite.

    Så spännande med din klänning, hoppas vi får se en bild av den! Vi beställde min förra veckan (finns i mitt bildgalleri) och så har vi pysslat med inbjudningskorten nu i jul. (finns också i mitt galleri)

    Blir också väldigt nyfiken på er "ovanliga vigsel". Du kan väl berätta om den (om du vill alltså) när du vet lite mer!

  • niki3
    Äldre 7 Jan 00:52
    #14

    joy 2008

    vi har hittat en fantastisk lokal i en hotel som är perfekt för ett littet större bröllop, det som är rolig att vi har hyrt en Penthouse också i samma byggnad där vi ska ha vigseln och då ingår en maste bedroom med jacuzzi och egen bastu för våran övernattning också. Det är ingen traditionellt persisk fast jag vill ha någon touch av det fina dukningen i cermonin i alla fall.
    Vi kommer och ha stolar med överdrag och koordinatorn fixar BACKDROP där vi står med blommor och dekoration och sen ska jag ha 4 av grejerna vi brukar ha i vår vigsel på 4st pedistaler tex. Honung vid sidan om. Sen är det vitmatta,mycket blommor levande musik, champagne och mingel för ca 40pers som är bjudna bara till vigseln.
    Efter vigsel kommer alla gå till Ballroom där vi ska ha persisktbuffe och själva festen.

    Förresten jag menade allvar ang. talen skriv bara en på svenska det du verkligen vill framföra då komme rjag översätta det till persiska för dig. En ära om jag kan hjälpa till... )

  • Joy 2008
    Äldre 11 Jan 15:14
    #15

    Era planer låter kanon! Kul att ni hittat en så passande lokal, det var det svåraste för oss tycker jag, att hitta nåt ställe att vara på efter vigseln (vi blir ca 60 st).

    När gifter ni er? Kommer det några släktingar hit ända från Iran till bröllopet? Om jag kommer på nåt bra som jag skulle kunna säga, får du väldigt gärna hjälpa mig med översättningen. Vore en så fin gest, liksom..

    Trevlig helg!

  • malous
    Äldre 11 Jan 15:28
    #16

    Samma här :). Kul att se att det finns fler!

    Joy 2008 skrev 2008-01-02 13:07:50 följande:


    Jag är visserligen inte persisk men min blivande är från Iran, duger det!:)Var, när och hur gifter ni er?
  • malous
    Äldre 11 Jan 15:34
    #17

    En sak som vi har kört fast med eftersom vi ska ha en klassisk trerätters (minst) med persisk mat är att vi inte kan komma på någon bra förrätt. Bad fästmannen höra med sin mamma men om ni har några idéer att komma med vore det jättekul!

    Saken är också den att vi giter oss i augusti (2009) så vi tycker att det är lite för vamrt för soppa...

  • niki3
    Äldre 13 Jan 02:21
    #18

    Hej och välkommen Malous.

    Räkor är alltid gott till förrätt, även det är inte 100% persisk men det går hem i alla fall.

    Joy 2008:

    Det kommer självklart gäster från Iran men hur många vet vi inte ännu för det är inte klart med visum.
    Ang. lokalen jag kan tipsa dig om en jätte fin lokal i Rissne, det var lite för oss men perfekt för 60 och det bästa är att du kan ta med egen dycka. ge mig din mail adress så kan jag skicka adress och bilder till dig. Var där på bröllop 7 juli förra året.

  • malous
    Äldre 13 Jan 11:53
    #19

    Mm, vi funderade på det också men jag vet inte om just räkor är det mest populära (jag har själv nyligen lärt mig äta det). Men det är helt klart ett alternativ.


    niki3 skrev 2008-01-13 02:21:34 följande:
    Hej och välkommen Malous.Räkor är alltid gott till förrätt, även det är inte 100% persisk men det går hem i alla fall.Joy 2008:Det kommer självklart gäster från Iran men hur många vet vi inte ännu för det är inte klart med visum.Ang. lokalen jag kan tipsa dig om en jätte fin lokal i Rissne, det var lite för oss men perfekt för 60 och det bästa är att du kan ta med egen dycka. ge mig din mail adress så kan jag skicka adress och bilder till dig. Var där på bröllop 7 juli förra året.
  • Äldre 1 Jul 23:37
    #20

    hej alla persiska brudar,
    En bekant ska snart gifta sig. Skulle vilja få tag på en persisktalande vigselförrättare. Känner ni någon? Det är bråttom. Tack för ditt bidrag.

  • Äldre 12 Jul 09:28
    #21

    Hej, vi är i behov av en förrättare till den 13 aug, vi känner till Affi och Mr Aaskari, men vet ni några andra?

Svar på tråden Persiska brudar