• kalask­arin2
    Äldre 2 Dec 10:06
    20076 visningar
    22 svar
    22
    20076

    Munkeröds floristutbildning!

    Är det någon som har gått, funderar på eller vet något om Munkeröds floristutbildning?
    Funderar på att söka till deras skola i Göteborg och letar lite information!

  • Svar på tråden Munkeröds floristutbildning!
  • Tess 08
    Äldre 3 Dec 21:56
    #11

    Som cazanskrv så måste man lära sig från grunden,att man inte skulle använda reglerna(Tekniken) i binderier stämmer INTE!
    Utan bindnings teknik mm kan man inte utföra ett proffsigt florist jobb.

  • kalask­arin2
    Äldre 5 Dec 09:00
    #12

    Tack för alla intressanta svar! Undrar bara lite hur ni löste det med finansieringen av själva kursen och hur ni försörjde er under tiden?

  • juma
    Äldre 5 Dec 09:27
    #13

    Nej, vet inget om den utbildningen men har under en längre tid gått och funderat över vart det kan finnas någon utbildning,hur lång den är och vad som krävs för att kunna gå den?

  • Tess 08
    Äldre 5 Dec 09:43
    #14

    Munkeröds har på fler platser bla stockholm,
    jag tror att dom har en 20 veckors och även kortare kurser.

    På grundutbildningen behöver man inga förkunskaper,
    Mvh Tess!

  • juma
    Äldre 5 Dec 09:48
    #15

    ok, någon som vet om den finns i Gävleborgs området

  • Tess 08
    Äldre 5 Dec 10:10
    #16

    Munkeröds floristutbildning finns i...
    Göteborg,Årsta(stockholm), Bålsta, Stenungsund och Vännäs.

  • juma
    Äldre 5 Dec 10:31
    #17

    ok, tack för hjälpen Tess 08=0)
    Får leta vidare och se vad jag kan hitta.

  • cazan
    Äldre 5 Dec 11:46
    #18

    kalaskarin2: Jag var bara 20 när jag gick så mina föräldrar var snälla nog att ta ett vanligt banklån på kursavgiften plus extra till hyra + mat, sen har jag tagit över det lånet nu... Men det var absolut värt pengarna!

  • Äldre 5 Sep 18:41
    #19

    Ni som funderar på att utbilda er till florister på Munkeröds Floristutbildning i Göteborg, LÄGG ERA PENGAR PÅ NÅGON ANNAN SKOLA!!! Du får inte mycket för pengarna där, slitna sunkiga lokaler som vi elever får städa och bara massa sunkiga risiga blommor. Det heter att "dom flesta fått jobb" som gått där, vilket är långt ifrån sanningen!! Folk tillåts bete sej hur som helst, såå mesiga lärare, det finns dock en lärare som är grym och det enda positiva och det är Lisa Bergman! Hon är modern, realistisk och väldigt sympatisk! Resten är rena stenåldern innanför dom väggarna!!! Stort missnöje bland oss elever som gått där, hade man vetat hade jag valt en annan skola utan tvekan.


    Munkeröds Floristutbildning Göteborg
  • Äldre 12 Sep 19:25
    #20

    Gick på Munkeröds och de är bra, men anser att det kostade mer än det smakade.


    Det är viktigt att lära sig bindningstekniker, såsom den vanliga spiralbindningen, göra kistdekorationer mm.mm.


    Jag skulle faktiskt föreslå att du tar några enstaka grundkurser i bindningsteknik och tränar hemma. Sedan kan du leta efter praktikplatser hos blomsterhandlare/florister själv.Jobba gratis några veckor kostar mindre än pengarna du måste lägga ut på utbildningen. Kämpa på och visa framfötterna. Sug in lärdom från de som vet och som sagt träna hemma.


    Då kommer du undan billigare och får på samma gång erfarenhet om hur floristyrket egentligen fungerar i verkliga livet. Inköp, varuvård, kundkontakter, svinn/vinst-kalkulering ska man inte underskatta när man blir florist. Lycka till.

  • Äldre 12 Sep 19:57
    #21

    OBS. Glöm inte att du måste plugga in lite vetskap om blommor vad gäller säsongsperiod och hur de skall hanteras. Som sagt lycka till.

  • Äldre 12 Sep 20:53
    #22

    Något att tänka på - denna tråd är från 2007 och medlemmen som startade tråden finns inte kvar längre.
    Så på dom 7 år som gått sen tråden startades och tips och råd skrevs så kan det ha hänt mycket med både skolan och lokalerna. Och även för TS... hon har alltså hunnit gå utbildningen 7 ggr om ifall hon önskat ;) 

Svar på tråden Munkeröds floristutbildning!