• Äntlig­en dax!
    Äldre 3 Jul 12:47
    209915 visningar
    25 svar
    25
    209915

    När det står "Sodavatten" *dagens dummaste fråga*

    När det står "sodavatten" i ett bålrecept - vad sjutton är det man ska ha i då???

    Alltså, sodavatten tycker jag är typ sånt här kolsyrat vatten á la schweppes o dyl... Men i en bål??? Menas det fruktsoda? Eller vad???

    Kan ju tillägga att det handlar om en bål från tasteline - med vaniljvodka, rabarbersaft i... :P

    Hilfe!

  • Svar på tråden När det står "Sodavatten" *dagens dummaste fråga*
  • Bridet­obee
    Äldre 3 Jul 16:13
    #0

    Vet att jag köpt just sodavatten på 33 cl flaskor.

  • Mutter Courag­e
    Äldre 3 Jul 16:17
    #0

    Sodavatten är kolsyrat vanligt vatten. Men utan salter och mineraler. Man kan göra sodavatten själv genom att använda en "soda stream"-maskin, och så ha vanligt kommunalvatten i den. Då har du fått sodavatten.

    Ramlösa, Loka etc är kolsyrat mineralvatten. De är inte lämmpliga som drinkmixer eftersom de innehåller olika salter och mineraler.

  • lysmas­ken
    Äldre 3 Jul 16:21
    #0

    Njaa, nu måste jag nog kommentera några av ovanstående inlägg där det skrivs att "kolsyrat vatten", "tex ramlösa, loka vichy mm" är sodavatten.

    Det är det väl inte riktigt, visst det är kolsyrat vatten men ska du ha det i bål blir det inte bra. Tro mig!!!

    Står det soda vatten i receptet, köp club soda i 1,5 liters flaskor!! Den är helt smakfri, finns tex Schweppes.

    Anledningen är att clubsodan är mer kolsyrad än "vanligt" kolsyrat vatten, och därför lämpar sig bättre till bål och drinkar.

    Vet dock av egen erfarenhet att clubsodan är svår att få tag på så jag brukar be affären beställa hem en hel back åt mig.

    Lycka till!

  • lysmas­ken
    Äldre 3 Jul 16:22
    #0

    Ja sen innehåller inte clubsodan massa tillsatta salter och mineraler, precis som Mutter Courage skriver!

  • Äldre 3 Jul 16:33
    #0

    Ja, vi brukar använda olika sorter när vi gör dricka och jag har hittills inte märkt någon smakskillnad - men när det gäller salthalt stämmer det säkert att den skiljer sig mellan club soda och övriga sorter.

  • lysmas­ken
    Äldre 3 Jul 16:37
    #0

    anne på grönkulla: nej visst en lekman kanske inte känner någon smakskillnad på clubsoda och mineralvatten, men med tanke på att TS skall ha det i bål som (troligtvis?) kommer stå framme en stund kan det kanske vara trevligt att bålen inte blir avslagen ganska omgående?!

    Hemma tycker jag också att det går bra att blanda med naturell loka tex men då tar man ju ett glas åt gången så att säga.

  • Äntlig­en dax!
    Äldre 3 Jul 19:13
    #0

    Hmm... Club soda ja... Det var nog den jag tänkte på från början...
    Och när jag tänker efter nu, så är ju det inte alls samma sak som tex Ramlösa...

    Det låter genast lite troligare att det är sån "dricka" jag ska använda mig av till min bål...

    *S* Tänk vad det enklaste kan vara krångligt ibland???

  • Äldre 3 Jul 19:29
    #0

    Igen, jag kan bara tala utifrån vår erfarenhet och hittills har den inte skiljt sig nämnvärt beroende på vilken sorts bubbelvatten vi använt. Och då har vi ändå gjort bål (men oftast alkoholfri) också till större tillställningar.

    Men club soda blir bra!

  • rocket­queen
    Äldre 3 Jul 20:16
    #0

    Lekmän hit och dit, kommer alla vara professionella bålmästare som ni bjuder? Även om de är det kan jag inte tänka mig att de skulle reflektera så otroligt mycket över vilket kolsyrat vatten som använts i bålen... Precis som anne på grönkulla och många andra jag vet brukar de/vi ofta använda vanligt kolsyrat mineralvatten i bål och det är också supergott! Känner ingen skillnad på smaken, och gör man det kanske man tagit för lite av de smaksättande ingredienserna?

  • zukigi­rl
    Äldre 3 Jul 20:21
    #0

    rocketqueen :
    Ja och för lite av dom smaksättande ingredienserna är ju inte bra!

  • rocket­queen
    Äldre 3 Jul 21:38
    #0

    zukigirl, det får absolut inte hända! Speciellt den där...mums...vaniljvodkan... :D

  • lysmas­ken
    Äldre 3 Jul 22:43
    #0

    Nåja, nu var ju mitt egentliga budskap angående club sodan att den är kraftigare kolsyrad än mineralvatten, och det tycks ju TS ha snappat upp nu! :)

    Äntligen dax! : Lycka till med bålen!

  • Äntlig­en dax!
    Äldre 3 Jul 22:46
    #0

    Jepps, ts har nu snappat upp alla bra åsikter hit och dit. =)
    Kommer bli en finfin bål... Säkert... =D

  • Äldre 27 Jul 15:52
    #24

    Sodavatten är inte detsamma som mineralvatten eller kolsyrat vatten. Sodavatten innehåller natriumkarbonat, därav namnet "soda".

  • Äldre 27 Jul 17:32
    #25
    kalle katt skrev 2015-07-27 15:52:51 följande:

    Sodavatten är inte detsamma som mineralvatten eller kolsyrat vatten. Sodavatten innehåller natriumkarbonat, därav namnet "soda".


    Jag hoppas att dom kom på det till slut eftersom tråden är 7 år gammal och dom säkert redan har följt receptet Flört
Svar på tråden När det står "Sodavatten" *dagens dummaste fråga*