• Äntlig­en dax!
    Äldre 3 Jul 12:47
    209868 visningar
    25 svar
    25
    209868

    När det står "Sodavatten" *dagens dummaste fråga*

    När det står "sodavatten" i ett bålrecept - vad sjutton är det man ska ha i då???

    Alltså, sodavatten tycker jag är typ sånt här kolsyrat vatten á la schweppes o dyl... Men i en bål??? Menas det fruktsoda? Eller vad???

    Kan ju tillägga att det handlar om en bål från tasteline - med vaniljvodka, rabarbersaft i... :P

    Hilfe!

  • Svar på tråden När det står "Sodavatten" *dagens dummaste fråga*
  • Ab fab
    Äldre 3 Jul 12:49
    #0

    Sodavatten osötat så inte fruktsoda. Det finns en 33cl flaska som heter soda, som mineralvatten men med kolsyra.

  • PennyJ­enny
    Äldre 3 Jul 12:57
    #0

    Som lykke säger, det finns flaskor som det står sodavatten på. Du ska inte ta något mineralvatten som är smaksatt, utan det är eg bara ett vatten som fått kolsyra i sig. De brukar finnas i glasflaskor i affären, på hyllan brevid Schweppes sortiment.

  • jocely­n
    Äldre 3 Jul 12:59
    #0

    Vad jag kan minnas så fanns det en burk som hette "club soda" eller vad vi hemma kallade "stickevatten" eftersom det stacks i munnen....

    Ett ganska småbubbligt mineralvatten utan smak bör väl vara samma sak?

  • Äldre 3 Jul 13:01
    #0

    Kolsyrat vatten, märket är nog ointressant.

    Varför skulle det inte funka i en bål? Man får lite utspädning av saften du har i för att smaksätta, lite bubbelkänsla och ingen egentlig extra smak - toppen tycker jag. Vi spär ofta saft eller gör alkoholfri bål på kolsyrat vatten och för några år sen var det ju supermodernt att dricka spritzer (hälften vitt vin, hälften kolsyrat vatten).

  • Äntlig­en dax!
    Äldre 3 Jul 15:01
    #0

    Ok, så Sodavatten = "vanligt kolsyrat vatten"...
    Och detta är ni säkra på?! ;D

    Då borde man ju kunna använda vilket vatten som helst utan smak, Ramlösa, Loka??? Eller?

    *känner mig som ett helpucko*

  • rocket­queen
    Äldre 3 Jul 15:08
    #0

    Japp, sodavatten är helt vanligt kolsyrat vatten! Ramlösa, Loka, Vichy Noveau...

    Du kanske förvirras av att det finns "tonic water" också, som är kolsyrat och smaksatt..?

    Tänk också på att man inte måste följa recepten slaviskt, lita på dig själv och följ smaken!

  • Äldre 3 Jul 15:12
    #0

    Jadå, det är inte så stor smakskillnad mellan de olika märkena att det lär göra skillnad i en bål. Vilket kolsyrat icke-smaksatt vatten som helst bör funka.

    Sen kan du ju experimentera med smaksatta sorter också - om du vill testa lite mer citruskänsla elle rnån bärsmak - men då får man ju prova sig fram mer med vad som funkar i bålen.

  • Äntlig­en dax!
    Äldre 3 Jul 15:17
    #0

    Låter fint rocketqueen ... =)
    Jag förvirras av det mesta känns det som *S* :P

  • Äntlig­en dax!
    Äldre 3 Jul 15:20
    #0

    =D =D =D

  • rocket­queen
    Äldre 3 Jul 15:23
    #0

    Vet själv hur det är... :D Lycka till med bålen!

Svar på tråden När det står "Sodavatten" *dagens dummaste fråga*