• Johans­2B
    Äldre 15 May 14:00
    35735 visningar
    38 svar
    38
    35735

    Munsår/Herpes, funkar plåster???

    Hjälp! Vi gifter oss på lördag och jag känner nu att jag håller på och får ett munsår precis på överläppen. Det brukar komma av solen eller av att jag är stressad...

    Håller just nu på och smörjer med en salva jag köpt i Danmark (Geavir) som är jättebra. Men jag vill ju verkligen inte att det skall synas på lördag. Är det någon som har testat apotekets plåster som skall dölja och läka? Funkar det? Eller vad skall jag göra?

    Tror säkert att fotografen kan retuchera bort det på sina bilder, men alla andra kort...

  • Svar på tråden Munsår/Herpes, funkar plåster???
  • lotten­totten
    Äldre 15 May 14:04
    #0

    Enligt min pojkvän så var munsårsplåstret värdelöst då det ramlade bort efter typ tio minuter.
    Han var hos läkaren och fick några tabletter som han ska ta direkt han känner av det som tydligen ska hjälpa. Enligt den läkaren så var salvor och plåster bara "försäljningsknep", de hjälper inte alls.

  • love07
    Äldre 15 May 14:07
    #0

    har hört att det finns idominsalva till läpparna på apoteket. Idomin är ju bra till nästan allt i vanliga fall
    Är ju värt att prova

  • Johans­2B
    Äldre 15 May 14:09
    #0

    Tabletter hade inte varit fel. Du vet inte vad de heter? Kan vara bra till en annangång. Nu är det nog försent är jag rädd...

    Vill ha något så det inte syns. Nu har det ju redan börjat synas. Faannn

    inte stressa inte stressa inte stressa ....

  • lotten­totten
    Äldre 15 May 14:11
    #0

    Jag vet inte, men jag ska fråga honom när jag kommer hem, eller så får jag kolla i badrumsskåpet
    Återkommer...

  • Torson
    Äldre 15 May 14:12
    #0

    Ring din läkare och be att få recept på Valtrex, supereffektivt om man tar dem tidigt! tinyurl.com/2svobs

  • Äldre 15 May 14:13
    #0

    Salvorna mot munsår funkar faktiskt, men man måste börja smörja redan vid första "sticken". Annars är det enligt min erfarenhet bara tabletterna Valtrex som gäller. Idominsalva tror JAG inte på. Det är ju inget medel mot herpes utan måste vara lika verkningslöst som vad som helst annat.
    (F.d. apoteksanställd).

  • Casami­ento
    Äldre 15 May 14:14
    #0

    Japp, Valtrex. Enda som verkligen hjälper. Så spring i väg till en läkare fort som attan.

  • lotten­totten
    Äldre 15 May 14:16
    #0

    Det verksamma substansen ska ial vara aciklovir.
    Han har nog fått den tabletten som alla tipsar om här!

    Lycka till!

  • syster­yster #1
    Äldre 15 May 14:17
    #0

    Jag har samma problem, munsår kommer som ett brev på posten när jag är stressad.... Jag har testat det mesta, salvor, plåster, tabletter. Tar Valtrex-tabletter som jag fått av min läkare, de funkar väldigt bra. Måste även säga att Apotekets munsårsplåster är himla bra, dels döljer de blåsorna, dels kliar inte munsåret så länge jag använder plåstret. En annan fördel är att munsåret aldrig sprider sig utanför plåstret och att det efteråt inte blir fula sårskorpor. Testa och lycka till

  • toastm­astrar­na
    Äldre 15 May 14:32
    #0

    Munsårplåster, upplever jag, trillar bort om man dricker något varmt. Det liksom 'ångas' bort. Några andra jag känner tycker det är jättebra och det funkar om man sätter på det med en gång. Däremot tycker jag det är bra när munsåret börjar läka och har en tendens att börja spricka och jäklas. Då är det skönt att ha något som håller ihop det...

Svar på tråden Munsår/Herpes, funkar plåster???