• Anna gifter sig
    Äldre 26 Apr 14:29
    16657 visningar
    3 svar
    3
    16657

    Borgerlig vigsel och vigselbevis

    Hej!
    Är helt förvirrad nu, så måste fråga här på BT! Vi ska gifta oss borgerligt för att strax därpå åka utomlands och få en kyrklig väsignelse. Nu skulle vi boka borgerlig vigsel här hemma och levde då i tron att man får med sig något slags vigselbevis direkt från den ceremonin. Jag ringde till kommunen och frågade och då sa de att, nej vi får inget direkt utan de skickar bara in en blankett till skatteverket och sedan får vi hem vigselbevis per post. Så ringde jag till Skatteverket för att fråga hur lång tid det tar att få hem det, och då sa de att, nej, de kan bara skicka hem personbevis till oss och sedan får vi ansöka om ett vigselbevis som kan ta 2 veckor att få hem. Nu fattar jag ingenting och försökte ringa kommunen igen,. men kommer inte fram....Vi vill ha borgerliga vigseln så tätt inpå utlandsresan som möjligt p g a olika skäl, men vi måste j få med oss vigselbevis. Snälla, någon som vet hur det ligger till??
    Kram Anna

  • Svar på tråden Borgerlig vigsel och vigselbevis
  • Frulla­n
    Äldre 26 Apr 14:42
    #0

    Vi vigde oss i Tingsrätten och fick med oss ett vigselbevis direkt. Han som vigde oss + vittnena skrev på det som ett bevis på att vigseln har ägt rum. Resten av papprena hade jag fixat med skattemyndigheten innan. Däremot tog det ett par veckor att få fram pappren från skattemyndigheten om man använder telefonservice. Även på det andra borgerliga bröllopet jag varit på, med en av kommunens vigselförättare, fick vittnena + förrättaren skriva på vigselbeviset på plats.

  • Anna gifter sig
    Äldre 26 Apr 14:55
    #0

    Tack för snabbt svar! Vi skickade in ansökan om hinderspröning och fick tillbaka intyg på det, men även ett s k "Intyg Vigsel". Nu när jag tittar på det pappret så finns det en ruta där vigselförrättaren ska fylla i att personerna ingått äktenskap. Är det detta pappret man får med sig en kopia av direkt vid vigseln, eller är det ett separat papper? Det kanske duger att ha med sig det till den kyrkliga ceremonin.

  • Annakl­ara Matthi­esen
    Äldre 11 May 23:33
    #0

    Nej, ni får ett annat papper med er hem. (vackrare)

    MVH
    Annaklara, vigselförrättare

Svar på tråden Borgerlig vigsel och vigselbevis