• ialu
    Äldre 9 Apr 09:43
    28717 visningar
    36 svar
    36
    28717

    Vilken ö är bäst i karibien/Västindien?? Tips...

    Hej! Vi har funderingar på att ta en resa till Västindien i vinter. Dock har vi problem att välja ut de öar vi ska bevista. Alla verkar ha sin charm och det gör det hela besvärligt. Tanken är att vi ska resa runt till olika öar (ett par tre stycken) i Västindien. Vi är ute efter naturupplevelser samtidigt som vi gärna vill slappa på stranden och se vackra städer med historiskt arv. Har ni några tips på någon rutt som skulle vara bra? Om ni har gjort en liknande rundresa vilket bolag hjälpte er, eller gjorde ni allt själva med flyg/båt/hotell mm? För tillfället är vi inne på Curacao, Bonaire, Barbados och Cuba...men det är så svårt. HJÄLP!!!

  • Svar på tråden Vilken ö är bäst i karibien/Västindien?? Tips...
  • Bröllo­pstoki­ig
    Äldre 12 Apr 23:32
    #0

    060819

    Vi var där i början av december. Fint väder hela tiden. Lite regn på nätterna.

    Vi var 10 dagar på Anguilla och 2 dagar på St Martin. Öarna är väldigt olika. St Martin grön och kuperad, mycket shopping och nöjesliv.
    Anguilla platt och torr men med några av världens vackraste stränder, som dessutom är nästan folktomma! Våra favoriter blev Shoal Bay East och Rendevouz. Söndag eftermiddag är det "Live reggae" på en del barer på Shoal Bay East, missa inte det om ni är där då!

    Dyrt? Ja, tyvärr. Som tur är så är dollarkursen låg nu och det blir ju lite billigare då.

    Vi hade en toppensemester - hoppas ni får det också!

  • ialu
    Äldre 14 Apr 07:57
    #0

    Vad många tips jag får, tackar så mycket. Det blir ju inte lättare att sålla bland öarna dock =) December/januari (2,5 veckor kanske) tre öar varav en är korallö och en är vulkanö plus att vi besöker Cuba. Sen får väl tanken vara där att de de två (förutom Cuba) skall vara av vardera frans eller holländsk typ.Det låter kanske som en idé? Tror ni att vi kan hinna med en ö till utan att känna oss stressade? Jag vet att det är ett tag kvar men man måste ju få börja fundera...

  • ML80
    Äldre 18 Apr 13:10
    #0

    Vi var 2 veckor på Kuba och det var 2 av de bästa veckorna i mitt liv! Allt var helt underbart där. Folket var naturligt trevliga, naturen var superfin, dans och musik överallt, massor med roliga äventyr och maten där vi bodde var jättebra. Vi hann både med att åka runt och se oss om på ön och att slappa på standen och ha det gott. Några av äventyren som vi gjorde var att vi snorklade i en grotta som var upp mot 47 meter djup, badade med delfiner, hoppade fallskärm barfota och landade på stranden nedanför hotellet. Bara man kommer iväg och får tid för varandra och inte behöver tänka på någonting annat så kan man nog åka vart som. Tänk bara på att njuta av varje minut och varandra så kommer ni att få en underbar bröllopsresa om ni så skulle åka till Åland tror jag

    På hotellet där vi bodde var det al-inclusive och då fanns där 4 restauranger och 3 barer att bara välja och vraka mellan. Så det blev god mat och parsolldrinkar i massor! Det var bara en kväll vi gick till en annan restaurang och det var sista kvällen för att fira av med att äta hummer och dela en flaska vin... hehe, kanske trams, men det kändes som det var givet på bröllopsresan

    Ha det bra alla blivande brudar och njut av er stora dag!

  • ;o)
    Äldre 18 Apr 13:15
    #0

    ML80 -

    Det låter ju underbart! Några frågor: Vilket bolag anordnade er resa? Var på Kuba var ni, och när?

  • mrs Ella
    Äldre 6 May 16:27
    #0

    Jag vill bara tillägga att Curacao ligger förvisso utanför orkanbältet. Tyvärr betyder inte det att det inte blir dåligt väder (blåst och ffa regn) under den tiden även där. (Hur det är med de andra ABC-öarna vet jag inte säkert.)

  • Wunja
    Äldre 6 May 16:56
    #0

    Vi valde att resa till St Lucia i knappt två veckor och vi var supernöjda! Det är en väldigt vacker, lummig ö med både regnskog och stränder. Våra kriterier var att vi skulle kunna göra annat än att bara ligga på stranden och sola, samt att maten skulle vara bra. St Lucia infriade verkligen detta! Rekommenderas varmt :)

  • Wunja
    Äldre 6 May 16:57
    #0

    Vi reste förresten i slutet av januari/början av februari och det var perfekt vädermässigt. Det hade inte varit fel att åka i mars heller. Värt att notera är väl dock att vår vinter är deras högsäsong vilket innebär högre priser.

  • kentfa­ntast
    Äldre 11 May 12:59
    #0

    Ang kommentar ova om Curacao. Min mans familj har bott där i 2 år och hans mamma säger att det så gott som alltid är sol där, även på hösten. Om det regnar kommer det störtskurar som är över på några minuter. Sen är det som att det aldrig hänt. Hon tyckte inte att vi skulle åka på hösten eftersom det är så vindstilla och kvavt då, men det gör vi ändå med hänvisning till att det mest bara är jobbigt om man bor där året om... Så jag tror visst att Curacao är ett hit även på hösten.

  • wozzgi­rl
    Äldre 11 May 13:09
    #0

    Dominikanska rep är väldigt vackert men befolkningen är väldigt fattig och jag tyckte de var riktigt oförskämda med sitt sätt att propsa på oss en massa grejer som vi skulle köpa. Köpte vi inte så blev de riktigt arga.
    Vi har rest runti Mexico, Brasilien etc men aldrig blivit bemötta på ett sånt uselt sätt som på DR.

  • Zozo
    Äldre 11 May 13:42
    #0

    wozzgirl.. ja men aker man dit sa far man vâl vara medveten om att Dominikanska ÄR vâldigt fattigt och Haïti är ju världens fattigaste land...

  • wozzgi­rl
    Äldre 11 May 13:53
    #0

    Zozo
    Jag var medveten om att det var fattigt, men jag har även sett slummen i Rio de Janeiro och Mexico är på sina håll inte så rikt det heller..

    Men detta Dominikanska rep var verkligen något i sin egen klass. Trots att vi är rätt så beresta o ahr sett andra fattiga länder så har vi aldrig nånsinn blivit så uselt bemötta och att folk skrek diablo efter oss då vi inte ville köpa deras saker...
    Jag orkar inte skriva en hel bok om detta nu..

  • ankan0­5
    Äldre 11 May 13:58
    #0

    Vår vistelse i Dominikanska Republiken var i alla fall heelt underbar och vi kommer garanterat att åka tillbaka snart. Var där på bröllopsresa 2v i november förra året och det var helt fantastiskt. Vår bästa semester ever!!

  • TEL
    Äldre 11 May 14:04
    #0

    Jag har varit runt en del i Karibien. St:Thomas & Cayman Island har fantastiska stränder. Vi har även varit på en längre semester på Trinidad och Tobago. Jag gillade Tobago jättemycket. Trinidad var sådär, men Tobago är toppen! www.oneorchid.com/Tobago/tobago.htm
    Min sambo har även varit på Jamaica och Cuba. Han upplevde en del rasism mot vita och otrevliga människor där.

  • wozzgi­rl
    Äldre 11 May 14:08
    #0

    Jamaica, Cuba o DR lär ha problemet att man som vit får uppleva rasism.
    Man får sig allt en tankeställare då det gäller rasism om inte innan så iaf DÅ.

  • Leónsm­amma
    Äldre 12 May 11:28
    #0

    TEL: HUr är det med djur och småkryp och sånt på Tobago? Kan man råka se en orm typ? Har riktig ormfobi därav min konstiga fråga:)

  • Okänd
    Äldre 25 Aug 11:06
    #36
    Meddelande borttaget
Svar på tråden Vilken ö är bäst i karibien/Västindien?? Tips...