• Emma23
    Äldre 17 Mar 21:24
    37386 visningar
    52 svar
    +1
    52
    37386

    Syrianska svärföräldrar

    Hej. Undrar om det finns någon svensk tjej som har erfarenheter av syrianska svärföräldrar.. Har ni upplevt några kulturkrockar eller andra problem?

  • Svar på tråden Syrianska svärföräldrar
  • Emma23
    Äldre 19 Mar 10:15
    #0

    ingen???

  • Emma23
    Äldre 21 Mar 23:16
    #0

    puffar igen.. skulle verkligen vilja komma i kontakt med någon som är i ungefär samma situation som jag..

  • Kayo
    Äldre 22 Mar 07:38
    #0

    Min förre detta var syrian. Vet inte om jag kan hjälpa dig men vi var tillsammans väldigt länge och planen var bröllop. Hade mycket kontakt med hans familj.

  • Emma23
    Äldre 22 Mar 23:57
    #0

    hade ni några problem i förhållandet som baserades på att du var svensk? Mitt problem är att svärföräldrarna inte accepterar vårat förhållande och gör allt för att vi ska gå skilda vägar. Men det lyckas inte, och min undran är nog egentligen vad som händer om vi går emot de och håller ihop ändå.. eftersom jag inte vet några andra som har samma problem som oss så har jag ingen att jämföra oss med..

  • Kayo
    Äldre 23 Mar 11:09
    #0

    Tyvärr så hade vi inte samma problem, de älskade mig och är fortfarande ledsna att vi inte är tillsammans. Vad är det som de inte accepterar?
    Jag vet att hans mamma till en början hade funderingar om att jag var svensk men jag som är uppvuxen i Södertälje och mina närmsta vänner är syrianer kunde förhålla mig bra till deras traditioner trots att vi bodde tillsammans innan äktenskap.
    Min närmsta vän är gift med en assyr och när de flyttade samman bad hans föräldrar honom att välja mellan henne och dem. Han valde henne och efter en tid av bråk så älskar de henne.
    Är problemet i sig att du är svensk? Jag har märkt att många äldre har förutfattade meningar om svenskar. Inget illa menat men mina svärföräldrar och kompisars föräldrar har presenterat mig för bekanta och säger att ganska snabbt att "hon är inte som andra svenskar". Jag vet inte vad de menar men det känns som om det måste ha en förklaring till varför jag är där. Har fått nån komplimang nån gång att "jag ser inte dig som svensk för du är bra", också jätte konstigt. Vad är grund problemet? Att du är svensk eller har det hänt något mer?

  • babino
    Äldre 23 Mar 11:31
    #0

    hejsan.
    jag är syrian och jag kan nog tro att de har svårt att acceptera för att föräldrarna vill nog inte att deras son ska gifta sig med en svensk utan dom vill nog att han ska ha en syriansk tjej. kan oxå tänka mig att dom tänker mkt på framtiden när ni kommer skaffa barn, vilka traditioner barnen kommer att få lära sig, vilket språk osv.våran kultur skiljer sig oxå ganska mkt från svenskarnas.. Brukar oftast vara så..
    men sen trot jag oxå att vill sonen ha dig så kan han alltid övertyga föräldrarna och ha dom på eran sida.

  • Äldre 23 Mar 11:40
    #0

    Jag tror som övriga (baserat på främst vänners erfarenheter av relationer med syrianer och andra kristna från Mellanöstern) att motståndet ger sig med tiden allteftersom ni visar att ni är seriösa med varandra. Ju mer du blir en i familjen och smälter in hos dem som dig, ju mer respekt får de.

    I funderingar kring barn och så (uppfostran t ex) så är det viktigt både att ni gemensamt är överens och står på samma linje, men också är beredda att visa åtminstone någon förståelse för önskemål om respeskt för deras traditioner.

  • Sister of the Night
    Äldre 23 Mar 11:50
    #0
    +1

    "Jag ser dig inte som svensk, för du är bra"???!!!

    Bara att konstatera att rasismens och främlingsfientlighetens fula tryne inte bara dyker upp bland svenskar...

  • Emma23
    Äldre 23 Mar 16:00
    #0

    Nej, de har inte sagt att problemet är att jag är svensk, utan problemet är att jag inte är som dom. Men för mig är det väl egentligen sak samma eller?!

  • Kajsa.­D
    Äldre 23 Mar 16:05
    #0

    sister of the night

    Mycket bra sagt

Svar på tråden Syrianska svärföräldrar