• rajja
    Äldre 12 Mar 20:50
    160386 visningar
    15 svar
    15
    160386

    frågor/påståenden till "skoleken"?!

    Hallå därute!! Är det någon som kan hjälpa mig O_o
    Jag lovade toastmadame att jag skulle hjälpa till att komma på frågor/påståenden man kan säga till brudparet under skoleken..
    Tyvärr har kreativiteten och hjärnverksamheten inte alls kommit igång som jag velat =/
    Är det någon som kan ge exempel på frågor, typ inledande frågor för att alla ska fatta hur det går till som sedan går över till roliga frågor och kanske smått pinsamma också! (snällt pinsamma alltså ;] )

  • Svar på tråden frågor/påståenden till "skoleken"?!
  • Vinter­brud feb -07
    Äldre 12 Mar 20:53
    #0

    Vi fick frågor som:
    * Vem städar hemma?
    * Vem bestämmer?
    * Vem är mest ekonomisk?

    Efter ett antal sånna frågor gick de över till lite mer vågade frågor :)

    Det som är lite roligt är att jag och min man svarade samma på alla frågor utom 2 och då var det för att en av oss valde bådas skor och den andra bara en.

  • Sensom­marbru­den
    Äldre 13 Mar 17:41
    #0

    Vi gjorde det för kompisar för några år sedan, men kommer inte ihåg frågorna, men några var i stil med:

    Vem har bäst ordningssinne?
    Vem har bäst lokalsinne?
    Vem "vill" oftast?
    Vem kommer oftast försent?
    Vem tog initiativ till giftermålet?

    Blev lyckat!

  • rajja
    Äldre 13 Mar 21:06
    #0

    tack för hintarna! blir jätte bra öppningsfrågor att spinna vidare på! frågan är bara hur fräck man vågar vara...man vill ju locka fram lite skratt och se brudparet åtminstone liiiite generade =)
    vem som "vill" oftast snuddar ju området! ;)

  • rajja
    Äldre 13 Mar 21:07
    #0

    >> vinterbrud:

    Ni måste ju känna varandra riktigt bra!! man blir ju nervös själv att man inte skulle ha ett rätt =)...men man ska kanske ha lite tur också ;)
    Å tack igen för hjälpen!

  • A:s wife
    Äldre 13 Mar 21:16
    #0

    *vem är mest morgontrött
    *vem stryker tvätten
    *vem vill ha flest barn
    *vem är bäst på att städa
    *vem är bäst på att laga mat
    *vem är bäst i sängen

  • Akvavi­t
    Äldre 14 Mar 08:45
    #0

    Om ni vet att en av dem ska ta den andres efternamn kan ni fråga
    - vem heter xxxx (Det efternamn de ska ta)

    se om de kommer ihåg att de heter samma.

    - vem tjänar mest pengar...?
    - ...vem gör av med mest pengar?
    - vem snor täcket på natten?
    - vem har idéerna?
    - vem genomför idéerna?

  • Linum
    Äldre 14 Mar 09:03
    #0

    Dessa frågor använde vi till ett bröllop i somras. Tycker att det blir roligare för gästerna att lyssna om frågorna är lite längre (har någon slags bakgrund).

    1. Ni är på en liten tur med bilen och har, efter lite dålig kartläsning, kört vilse och soppan tar slut. Vem går tre km till närmaste bensinstation när bilen dragit sin sista slurk bensin?

    2. Fredag kväll, tända ljus, mysig hemmakväll, kanonbra kärlekskomedi i dvd-spelaren? Vem blir mest frustrerad över att coca-colan är slut?

    3. Ni har haft en otroligt trevlig parmiddag med trerätters. Berget av disk bara växer i köket ju längre kvällen lider. Vem tar befälet över disken när gästerna gått hem?

    4. Ni har bestämt er för att ta en utlandstripp på semestern. Nästan hela veckan går åt till shopping. Vem känner sig mest nöjd efter semestern?

    5. Familjen X skall titta på hus. Huset är ganska eftersatt men har ändå en viss potential. Vem av ser potentialen i huset?

    6. Det är 2008. Den gröna Skodan har sjungit på sista versen ett tag efter den milda krocken mot cementsuggan. En vacker dag måste Skodan köra vidare mot Nangijala. X vill hemskt gärna ha en söt röd sportbil. X muttrar något om Skodans förträfflighet i alla sammanhang. Vem vinner?

    7. Ni har precis vunnit ett digert presentkort på IKEA i en otroligt fånig tävling. Vem av er har mest att säga till om vad gäller inköpen av nya inredningsattiraljer?

    8. X har friat och ni skall till och gifta er en underbar dag i augusti, säg 2006? Vem tar genast befälet över planeringen av bröllopet?

    9. Det skall till och vårstädas i det X:ska hemmet. Städningen bör vara ganska grundlig, eftersom svärmödrarna kommer på besök ganska snart? Vem tar hand om golv- och fönstertvätt?

    10. Alla underkläder är slut? Byrålådan gapar tom. Det ekar i garderoben och tvättkorgen skickar ut översvämningsvarningar i morsesignaler. Vem av er känner sig mest manad att ta tag i tvättspektaklet?

    11. Ni kommer väl ihåg de vilda festerna, det omåttliga alkoholintaget, den tunga dimman över Lützen, den vingliga promenaden till toaletten och betongkepsen dagen efter? Vem av er hade egentligen den senaste fyllan?

    12. Det är augusti 2016. X och X har bröllopsdag nr. 10. Småttingarna har vuxit till sig lite, den ene skall faktiskt alldeles snart börja skolan. Vem av er kommer alltid att komma ihåg bröllopsdagen på rätt dag (utan att tjuvkika i ringen?)?

  • ollesm­amma
    Äldre 14 Mar 09:12
    #0

    Linum: Gud så roligt! Vi plankar, ändrar och använder

  • Lina_K
    Äldre 14 Mar 09:43
    #0

    Förlåt en dum fråga... men vad är skoleken?

  • laxpat­e
    Äldre 14 Mar 10:34
    #0

    *puffar* vill också veta..gud va roliga frågor =)

  • Linum
    Äldre 14 Mar 10:39
    #0

    Litet tips bara:

    Jag hade inte velat ta av mig mina skor efter en hel dags användning...

    Vi använde oss av lappar med bruden/brudgummens namn på som de fick hålla upp istället. Brudens var givetvis rosa och brudgummens var blå. Då såg dessutom gästerna bättre än om de hade hållit upp sina skor.

  • Linum
    Äldre 14 Mar 10:39
    #0

    Planka på ni bara!

  • caso78
    Äldre 14 Mar 10:40
    #0

    hur går leken till? är det ngn som vill berätta

  • Joleen
    Äldre 14 Mar 10:44
    #0

    Paret sitter på stolar med ryggen mot varandra och en sko av varje i händerna. Vid varje påstående lyfter de den personens sko som påståendet stämmer bäst in på. Han lyfter hennes sko om han tycker att hon "vill" oftast och hon lyfter hans sko om han tar initiativ till städning t ex.

  • rajja
    Äldre 18 Mar 17:31
    #0

    Vill bara tacka alla för jättebra idéer och tips!!!

Svar på tråden frågor/påståenden till "skoleken"?!