• Fru Nilsso­n 1/7-06
    Äldre 11 Mar 21:17
    131277 visningar
    37 svar
    37
    131277

    toastmaster/madame titta hit!

    För ett år sen var jag själv mitt uppe i all planering inför vårt bröllop i somras.
    Nu har vi blivit tilfrågade att bli toastmaster/toastmadame på min brors bröllop.

    Jag skulle vilja starta denna tråd för alla ni som ska vara toastmaster/toastmadame. Här kan vi ge varandra tips och ideér.
    Självklart är alla inlägg välkomna!!

    Vad väntar du på....skriv nåt.....

  • Svar på tråden toastmaster/madame titta hit!
  • Fru Nilsso­n 1/7-06
    Äldre 12 Mar 22:29
    #0

    Pushar på.........

  • Fru Nilsso­n 1/7-06
    Äldre 13 Mar 13:17
    #0

    *puff puff*

    Är det nån som har varit på ett bröllop där toastmaster/toastmadamen har gjort något särskilt som du kommer ihåg?

  • 24maj0­8
    Äldre 13 Mar 13:28
    #0

    förra året var min blivande man toastmaster på sin brors bröllop. Och dte vi lärde oss då var att planering och INFORMATION är a och o. Det kan lätt bli lite "dötid" och alla våra gäster sa i efterhand att det var jättebra att man visste ungefär vilken tid det skulle sittas till bords, när dansen skulle börja osv. Även om man tror (och vill) att alla gäster ska ha superskoj hela tiden så är dt inte så.
    Informationen började redan i kyrkan och sen var det ett naturligt inslag att toastmastern/toastmadamen plingade och meddelade vad som skulle komma härnäst.
    Lycka till!

  • Aussie­girl
    Äldre 13 Mar 13:45
    #0

    Vi skall vara toastpar den 30 juni i år, samtidigt som vi skall gifta oss den 29 september. Det blir mycket att planera! Tacksam för all hjälp som finns att få.

    Är det någon som har tips på bra lekar/ aktiviteter?

    Här kommer ett i alla fall: Vi skall få alla gärster att skriva ett "erbjudande" på ett vykort med brudparets adress och porto på, Till exempel "välkomna på middag hos oss". Sedan skall vi fästa det i heliumballonger och släppa iväg dem. Skall bli kul att se vilka kort som kommer fram!

  • bröllo­psänge­ln
    Äldre 13 Mar 14:50
    #0

    hejsan!
    jag har inte varit toastmaster och ska inte vara helelr men varit på många bröllop med toastmasters. Ofta har toastmastern lite lekar och uppdrag i rockärmen att ta fram om det blir dötid eller så. Typ skoleken och annat ett bra tips är att kolla på brollopshjalpen.se

    På ett bröllop jag var låg det en tepåse vid varje tallrik (brudparet älskade te) och alla gäster skulle skriva en liten hälsning på flikens insida till brudparet och toastmastern samlade in tepåsarna och överlämnade sen dem i en fin liten låda på presentöppningen. Annars har man ju hört om att gästerna får måla en liten bit av en tavla, sånger med ballongsalut på slutet, uppspelning av hälsningar från gäster som inte kan delta på festen, fejktelegram. Sen kan man ju ha ett tema på bröllopet är temat hawaii så får toastmastrarna vara reseledare typ men temat är ju bra om brudparet e med på att bestämma så att det passar dem i såfall.
    Om inga tal hålls och man int ehar allsånger så kanske det finns flera gäster som kan sjunga då kan man ordna som en liten melodifestival där alla gäster sen får rösta på bästa bidraget(antingen med handuppräckning eller lappar), man kan annars ha en röstning bland alla gäster om vem som har den snyggaste slipsen, snyggaste frun, fulaste skorna, färgstarkast naglar, längsta talet, glittrigast ögonskugga osv och sen dela ut pris till dem som fått flest röster via lappar som samlas in.
    Tipspromenad om brudparet är något många brukar ha. Allt beror förstås på vilken typ av bröllop det är. Lycka till!

  • Fru Nilsso­n 1/7-06
    Äldre 15 Mar 19:29
    #0

    Tackar så mycket för alla tips som kommit in hittills!
    *puffar igen*

  • toastm­me
    Äldre 15 Mar 19:39
    #0

    Jag ska vara toastmadame i juli och är mitt uppe i det hela. Jag ska dessutom dekorera festlokal och dukning, samt binda alla blommor till bröllopet. Bara ääälskar sånt. =)
    Kanske har jag tagit mig lite vatten över huvudet. Men min bästa vän gifter sig bara en gång!
    Har en liten fråga bara... Då min vän (bruden) inte ska ha någon tärna, bör jag förbereda ett tal som brudens barndomsvän då? Är lite orolig att det bli lite väl mycket av MIG eftersom jag är toastmadame.

  • Äldre 15 Mar 19:40
    #0
    +1

    jag var värdinna/toastmaster på min bästa kompis bröllop för några år sedan.

    Gästerna fick gå en tipsrunda med frågor om paret. Priset var en fika hemma hos brudparet!

    På vårt eget bröllop hade vi inte så höga tankar om våra toastmasters (fniss fniss) utan vi planerade det mesta själva. Gästerna fick mingla i pausen mellan middag och tårta genom att göra en autografjakt. Priset var en middag hos oss som brudpar.

    Autografjakten gick till så att alla som ville fick ett papper med 10 egenskaper och så fick de leta rätt på någon annan gäst som tex "var född i Småland" eller "har delat lägenhet med bruden" eller liknande. Till våra ca 70 gäster hade vi tagit fram totalt 50 olika egenskaper, så det fanns 5 olika versioner av pappret!

  • Fru Nilsso­n 1/7-06
    Äldre 15 Mar 19:41
    #0

    Ja, jag hade förberett ett tal. Du är ju inte bara toastmadame, du är framförallt hennes barndomsvän.
    Tips att ta till sig inför pyntning mm:
    -Ta hjälp av andra och delegera
    Jag tror du kommer att ha fullt upp som toastmadame

  • Fru Nilsso­n 1/7-06
    Äldre 15 Mar 19:43
    #0

    viktualia

    Det där lät trevligt med autografjakt! Det ska skrivas upp på listan över möjliga saker att genomföra!

Svar på tråden toastmaster/madame titta hit!